Suomen laajin juridiikan alan työelämätutkimus pureutuu juristien vaihtuvuuteen ja palkka-avoimuuteen

Juridiikan alan laajin suomalainen työelämätutkimus paljastaa, että 70 % vastanneista juristeista harkitsee työpaikan vaihtamista. Myös juristien palkat osoittautuivat tuoreessa tutkimuksessa merkittäväksi aiheeksi, sillä peräti 94 % vastanneista toivoo työnantajilta avoimempaa palkkaviestintää rekrytoinnissa, ja sitä, että jo työpaikkailmoituksessa kerrottaisiin tehtävän palkkahaitari.
Paragraaffi Oy:n toimitusjohtaja Katariina Tuomela kertoo juridiikan alan julkiseen keskusteluun liittyvän paljon tabuja, esimerkiksi palkka-avoimuudessa. Kuva: Markus Sommers

”Tutkimuksessamme avaamme jo työelämässä olevien juristien ajatuksia aiheista, joista juridisella alalla ei niin laaja-alaisesti vielä keskustella”, toteaa Katariina Tuomela, rekrytointi- ja työelämätalo Paragraaffi Oy:n toimitusjohtaja.
Tämä ala on vaativa työelämän sektori, ja esimerkiksi isossa asianajotoimistossa työskentelevän menestyvän juristin on usein haastavaa yhdistää ura ja perhe-elämä, ja teemaan liittyy monesti tabuja. Nyt jo viidennen kerran tekemämme työelämäbarometri pureutuu alaan ja myös sen rekrytoinnin trendeihin laajemmin kuin koskaan aikaisemmin.”

Vaihtuvuutta juridiikan alalla

• 83 % kyselyyn vastanneista juristeista kertoo osallistuneensa ainakin yhteen rekrytointiprosessiin viimeisen kahden vuoden aikana.

• 70 % juristeista kertoo tällä hetkellä harkitsevansa työpaikan vaihtamista.
Tutkimuksen mukaan palkka on edelleen merkittävä työpaikan vaihtoon motivoiva tekijä juridiikan alalla. Kuitenkin palkka tulee vasta neljäntenä kysyttäessä juristeilta, mikä on merkityksellisin seikka työpaikkaa hakiessa. Sen edelle kiilaavat työtehtävien sisältö, work-life-balance ja työnantajan hyvämaineisuus. Silti palkkaan liittyvät aiheet herättivät vastaajissa tutkimuksen kysymyksistä eniten ajatuksia.

Toiveena palkka-avoimuus juristien rekrytointitilanteessa

• 94 % vastanneista toivoo, että työpaikkailmoituksessa kerrottaisiin tehtävän palkkahaitari.

• 51 % juristeista voisi hakea työtehtävään, vaikka oma palkkatoive ei mahtuisi työpaikkailmoituksessa ilmoitettuun palkkahaitariin.

Lähes jokainen vastaaja toivoo työnantajilta nykyistä avoimempaa palkkaviestintää esimerkiksi palkkahaitarin muodossa. Vastauksissa nousi esille se, että palkkahaitarin ilmoittamatta jättäminen saattaa olla syy jättää kokonaan hakematta tehtävään.

Rekrytointeihin liittyvä palkka-avoimuus vaikuttaa myös vahvasti työnantajasta syntyviin mielikuviin. Vastaajat kertovat kokevansa, että palkasta ilmoittamatta jättäminen voi synnyttää negatiivisen mielikuvan siitä, että työnantaja yrittää saada palkan mahdollisimman matalaksi.

Taustatietoa tutkimuksesta

Juridiikkaan erikoistuneen työelämätalo Paragraaffi Oy:n hiljattain julkaistussa Paragraaffin Työelämäbarometri 2022 -työelämätutkimuksessa tarkasteltiin muun muassa juristien työelämätaitoja, alan työnantajamielikuviin vaikuttavia tekijöitä, juristin työssään kokemaa merkityksellisyyttä ja työn tekemisen tapoja. Lisäksi siinä käsiteltiin laajasti rekrytointiin, palkkaukseen ja työpaikan vaihtoon liittyviä aiheita.

Tutkimuksella pyrittiin selvittämään työntekijöiden työelämään liittyviä kokemuksia, odotuksia ja arvostuksen kohteita, sekä viestimään näistä alan työnantajille. Tutkimusta varten haastatelluista noin 800 henkilöstä 47 % oli oikeustieteen maistereita ja 53 % alalle valmistuvia oikeustieteen opiskelijoita. Tutkimus on Suomen kattavin juridiikan alan työelämätutkimus, ja se toteutettiin nyt viidennen kerran.

Paragraaffi Oy on toiminut juridiikan alan parissa jo yli 40 vuoden ajan, ja nykymuotoisia rekrytointi- ja työelämäpalveluja yhtiö on tarjonnut jo useamman vuoden ajan.

Jutta Vetter / Vetter Communications Oy

Paragraaffi Oy:n tekemä työelämätutkimus nostaa esiin myös sellaisia aiheita, joista juridiikan alalla ei perinteisesti ole käyty julkista keskustelua. Kuva: Markus Sommers

Tamperelainen tehoelektroniikkayritys MSc laajentaa toimintaansa vetymarkkinoille7.3.2024 10:15:00 EET | Tiedote

Tampereen Messukylässä toimiva MSc on yli 35 vuoden ajan valmistanut konverttereita vaativaan rautatiekäyttöön, teollisuuden erikoislaitteisiin sekä uusiutuvan energian tuotannon ja varastoinnin tarpeisiin. MSc:n kansainvälisiin asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Deutsche Bahn, Skoda-Transtech, General Electric ja ABB. Yrityksen tuotteista yli puolet menee vientiin. Nyt tamperelaisyhtiö laajentaa toimintaansa vetymarkkinoille valmistamalla konverttereita vedyn tuotannossa tarvittaviin elektrolyysereihin.

Suomeen on rakentumassa uudenlainen IT-yritysrypäs24.1.2024 10:15:00 EET | Tiedote

Suomeen rakennetaan parhaillaan uudenlaista IT-alan yritysrypästä. Krosswise-nimisen emoyhtiön alle rakentuvan kokonaisuuden tytäryhtiöistä jokainen keskittyy tarkoin valittuihin toimialoihin. Yhteistyön takana on useita kotimaisia digialan konkareita Matti Ristimäen johdolla sekä sijoittajana teknologiayhtiö Reaktor. Yritysrypäs on lähtöisin Tampereelta, ja suunnitelmissa on toimisto myös Helsinkiin vielä tämän vuoden aikana.

Pohjoismainen EG tulee vauhdilla Suomen rakennusalan ohjelmistomarkkinoille – ostaa järjestelmätoimittaja Zeronin16.1.2024 12:01:08 EET | Tiedote

Toimialakohtaisiin ohjelmistoihin keskittynyt EG ostaa suomalaisen Zeroni Oy:n, rakennus- ja teollisuusalojen ulkopuoliseen työvoimanhallintaan ja työturvallisuusjohtamiseen erikoistuneen järjestelmätoimittajan. Kyseessä on EG:n viides yrityskauppa Suomessa viimeisen 2,5 vuoden aikana. EG tavoittelee vahvaa asemaa toimialakohtaisten ohjelmistoratkaisujen tarjoajana niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa.