Suomen Latu palkitsi Kennelliiton Vuoden liikuttajana

Koska koirat liikuttavat omistajiaan ahkerasti, on Suomen Latu ry myöntänyt Suomen Kennelliitolle Vuoden liikuttaja -huomionosoituksen. Se jaettiin Suomen Ladun vuosikokouksessa 26.4.2020.
Kuva: Kerttu Penttilä

Tilastokeskus on arvioinut, että Suomessa on noin 700 000 koiraa. Ne liikuttavat omistajiaan päivittäin yli kaksi miljoonaa kertaa. Liikkuminen ja harrastaminen koiran kanssa tekee hyvää niin ihmiselle kuin ihmisen nelijalkaiselle kaverillekin.

- Koira liikuttaa suomalaisia säällä kuin säällä ja vie ulos kaiken ikäisiä, lisäten suomalaisten hyvinvointia niin hyvinä kuin huonoina hetkin, toteaa Suomen Ladun puheenjohtaja Kirre Palmi.

- Olemme Kennelliitossa erittäin iloisia tästä huomionosoituksesta, kiittää Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliitto lähes 150 000 jäsenensä voimin toimii koirien ja koiraharrastuksen puolesta. Liiton toiminnan piirissä on reilusti yli 70 erilaista koiraharrastuslajia, joista jokainen voi löytää itselleen ja koiralleen parhaiten sopivan. Viime vuonna erilaisia koiraharrastussuorituksia oli yli 360 000.

Koiran kanssa voi harrastaa paljon myös vapaamuotoisesti. Kaikki koirat kaipaavat säännöllistä liikuntaa ja rodunomaista tekemistä.

- Meidän tehtävämme on tarjota koirille hyvä arki, jossa niiden tarpeet täyttyvät, painottaa Lehkonen.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

Kuva: Kerttu Penttilä

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.