Suomen markkinoille fossiilisista polttoaineista vapaa rahasto – S-Pankki ja FIM kiihdyttävät ilmastotyötään

Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimmista haasteista. Samalla se on riski, joka jokaisen säästäjän on syytä huomioida omissa sijoituksissaan. Tavallisen rahastosäästäjän on kuitenkin ollut vaikea välttää sijoituksia fossiilisiin polttoaineisiin, sillä erilaiset energiayhtiöt ovat kuuluneet tyypillisesti laajasti hajautettujen rahastojen sijoituskohteisiin.

Ilmastonmuutos on riski, joka jokaisen säästäjän on syytä huomioida omissa sijoituksissaan.

S-Pankki- ja FIM-rahastot kiihdyttävät ilmastotyötään. Ilmastotyötä ja -tavoitteita kuvataan tänään julkaistussa uudessa varallisuudenhoidon ilmastostrategiassa (PDF). Strategian mukaan kaikkien sähkötuottajien täytyy läpäistä yhä tiukemmat kriteerit, jotta S-Pankki- ja FIM-rahastot voivat sijoittaa suoraan niihin. Samalla markkinoille tuodaan täysin uudentyyppinen osakerahasto.

”Kuluva vuosi ja koronavirus ovat muistuttaneet meitä kaikkia, miten tärkeää on varautua uudentyyppisiin maailmanlaajuisiin uhkiin. Ilmastonmuutoksen tiedetään olevan merkittävä uhka, jonka vaikutukset jakautuvat useille vuosikymmenille Moni sijoittaja onkin miettinyt jo pitkään ilmastonmuutoksen vaikutuksia”, sijoitusjohtaja Mika Leskinen S-Pankista kertoo.

S-Pankki on osa S-ryhmää, jossa ilmastonmuutosta torjutaan osuustoiminnan hengen mukaisesti yhteistyössä asiakasomistajien, kumppaneiden ja kaikkien s-ryhmäläisten kanssa. Helmikuussa S-ryhmä julkisti uudet kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa, joiden mukaan S-ryhmä on hiilinegatiivinen vuonna 2025.

”Omien ilmastotoimiemme lisäksi tuemme asiakasomistajiamme kohti vähähiilistä elämää eri tavoin, muun muassa ruoan hiilijalanjäljen paljastavalla laskurillamme. S-Pankin uusi rahasto on sijoittamisen puolella samanlainen hieno avaus”, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo.

S-Rahasto Fossiiliton Eurooppa sijoittaa eurooppalaisiin pörssiyhtiöihin ja painottaa sijoituksissaan yhtiöitä, jotka ovat hyvissä asemissa, kun yhteiskunnat siirtyvät kohti vähähiilistä vaihetta. Tavallisista eurooppalaisiin osakkeisiin sijoittavista rahastoista S-Rahasto Fossiiliton Eurooppa poikkeaa myös siinä, että se ei sijoita lainkaan yhtiöihin, joiden liiketoiminta perustuu fossiilisiin polttoaineisiin, kuten öljyyn, maakaasuun tai kivihiileen.

”Käytännössä pysähdymme jokaisen sijoituksen kohdalla ja pohdimme, onko sijoitus osa ongelmaa vai ratkaisua”, sijoitusjohtaja Mika Leskinen kertoo.

S-Rahasto Fossiiliton Eurooppa on osuussarja FIM Fossiiliton Eurooppa ESG -rahastossa.

Suomalaiset ovat äänestäneet S-Pankin jo kahdeksana vuonna peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi pankiksi Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa, Sustainable Brand Indexissä.

S-Pankin Rahastopörssi: Kansankapitalismin vuosi – myös yhdistelmärahastoissa22.1.2021 08:30:00 EETTiedote

Koronavuosi 2020 toi jotain hyvääkin, sillä se sai suuren joukon suomalaisia aloittamaan säästämisen. Osakesäästötilit löivät itsensä läpi, mutta myös yhdistelmärahastoihin virtasi uusia osuudenomistajia ripeää tahtia. Vuoden viimeisellä neljänneksellä uusia rahastosijoittajia saatiin toiseksi eniten viiteen vuoteen. Säästämisasteen nousu, nollakorot tileiltä ja yhdistelmärahastojen hyvät tuotot ja helppous houkuttelevat uusia rahastosijoittajia.

S-Pankin korttitilastot: Koronavuosi näkyi suomalaisten arjessa – verkkokauppa yhä suositumpaa19.1.2021 09:45:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen koronavuosi 2020 vaikutti merkittävästi suomalaisten korttiostoihin. Rajoitusten myötä rahaa käytettiin normaalia enemmän ruokakauppoihin ja kodin laittamiseen. Verkkokauppa kasvatti edelleen suosiotaan vuoden loppua kohden. Erityisesti digitaalisten viihdepalvelujen korttiostot lisääntyivät vuodenvaihteessa. Korona näkyi selvästi myös ABC-huoltoasemilla ja liikenteessä.

Finanssivalvonta on hyväksynyt S-Pankin perusesitteen liittyen joukkovelkakirjaohjelmaan22.12.2020 13:35:00 EETTiedote

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, HONGKONGISSA, ETELÄ-AFRIKASSA, SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA VALTIOSSA, JOSSA JULKAISEMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA. Finanssivalvonta on eilen 21.12.2020 hyväksynyt S-Pankki Oyj:n perusesitteen liittyen yhteensä enintään 1,5 miljardin euron joukkovelkakirjaohjelmaan, jonka puitteissa voidaan laskea liikkeeseen vakuudettomia lainaosuuksia ja katettuja joukkolainoja. Ohjelman alla liikkeeseenlaskettavia instrumentteja saatetaan hakea listattavaksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Perusesite on saatavilla englanninkielisenä S-Pankin internetsivuilta osoitteesta https://www.s-pankki.fi/investors. Danske Bank A/S toimii ohjelman järjestäjänä. Lisätietoja: Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, pekka.ylihurula@s-pankki.fi, p. 010 768 2100 Eero Saloranta, johtaja, Yritysasiakkaat ja Treasury, S-Pankki, eero.saloranta@s-pankki.fi, p.