Suomen merimuseo Kotkassa avoinna 2.6. alkaen – Suurnäyttely Kohtalona Ruotsinsalmi avautuu 9.6.

Merikeskus Vellamon uusi näyttely kertoo Itämeren merkittävimmän meritaistelun ja sen jälkeen rakennetun linnoituskaupungin tarinan ennennäkemättömällä tavalla. Museossa ja jäänmurtaja Tarmossa on joitain näyttelykohtaisia rajoituksia, ja keskusteluoppaat palvelevat molemmissa.
Vuonna 1907 Englannissa rakennettu jäänmurtaja Tarmo on kuulunut Suomen merimuseon näyttelyihin Kotkassa vuodesta 2008. Kuva: Topi Leikas / Museovirasto

Suomen merimuseo avautuu Merikeskus Vellamossa Kotkassa 2. kesäkuuta, ja viikon kuluttua siitä, 9.6., avataan vuosia valmisteltu Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttely. Suomen kansallismuseon ja Kotkan kaupungin tuottamassa näyttelyssä vuoden 1790 meritaisteluihin, hylkyihin ja linnoituskaupungin elämään voi tutustua muun muassa 3D-mallinnuksen ja peliteknologian keinoin. Sotilaiden, upseerien, kauppiaiden ja palvelusväen elämänkohtaloihin syvennytään henkilötarinoissa ja valokuvaaja Elina Simosen ottamissa muotokuvissa. Näyttelyn esineistö on pääosin Suomen kansallismuseon, Kymenlaakson museon ja Museoviraston aiheeseen liittyvistä mittavista ja ainutlaatuisista kokoelmista. Näyttely valmistuu osaksi Merikeskus Vellamon pysyviä näyttelyitä.

Suomen merimuseossa, Merikeskus Vellamossa, voi tutustua laajaan päänäyttelyyn, vaihtuviin näyttelyihin sekä kesäkaudella museoaluslaiturin veneisiin ja museojäänmurtaja Tarmoon. Merimuseon laaja perusnäyttely Pohjantähti, Etelän risti kertoo merenkulun historiasta ja nykypäivästä. Näyttelyn pääteemoina ovat merenkulkija, merikauppa, laivat, laivamatkustaminen, navigointi ja talvimerenkulku. Venehallissa on esillä näyttävä valikoima veneitä eri vuosikymmeniltä, Suomen kansallismuseon ja Kymenlaakson museon kokoelmista.

Suosittu Merimonsterit-näyttely on nähtävissä 17.1.2021 saakka. Palkitun työparin, kirjailija Laura Ruohosen ja kuvittaja Erika Kallasmaan piirroshahmoihin ja runoihin perustuvassa näyttelyssä kohtaavat historialliset faktat ja myyttiset merihirviöt.

Näyttelyissä museovieraiden henkilömäärää rajoitetaan koronatilanteesta johtuvien turvallisuustoimenpiteiden johdosta. Kussakin näyttelytilassa voi olla kerralla enintään 50 henkilöä, lukuun ottamatta Pohjantähti, Etelän risti -näyttelyä ja Venehallia, joissa on runsaammin tilaa. Yleisötapahtumat on peruttu kesän ajalta kokonaan. Opastettuja kierroksia on saatavilla enintään 15 henkilön ryhmille.

Jäänmurtaja Tarmossa voi olla yhtä aikaa sisällä enintään 50 henkilöä. Keskusteluoppaat ovat Tarmossa paikalla kertomassa jäänmurtajan monista vaiheista. Ryhmien maksimikoko Tarmossa on 10 henkeä.

Ravintola Laakonki palvelee Merikeskus Vellamossa asiakkaitaan museon aukioloaikoina 2.6. alkaen. Tarjolla on lounasta ja kahvilatuotteita.

Lue lisää Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttelystä: https://www.kansallismuseo.fi/fi/ajankohtaista/ruotsinsalmen-meritaisteluista-ja-linnoituskaupungista-kertova-suurnaeyttely-avautuu-kotkassa

Lisätiedote
intendentti Pia Paukku, pia.paukku@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6480

SUOMEN MERIMUSEO JA JÄÄNMURTAJA TARMO
Tornatorintie 99, Kotka
Avoinna 2.–21.6. ja 17.8.–31.12.2020 ti, to-su klo 10–17, ke klo 10–20, ma suljettu. 22.6.–16.8.2020 ma-ti, to-su klo 10–18, ke klo10–20
www.kansallismuseo.fi/fi/suomenmerimuseo

Merikeskus Vellamo näyttelyineen avautui yleisölle 11. heinäkuuta 2008. Kuva: Topi Leikas / Museovirasto
Suomen merimuseo avattiin yleisölle vuonna 1981, mutta kokoelmien kartuttaminen museota varten alkoi jo 1900-luvun alussa. Kuva: Maija Huitu / Museovirasto
Suomen merimuseo kerää ja tallentaa merenkulkuun ja veneilyyn liittyvää esineistöä, kuvia, arkistoaineistoa ja kirjallisuutta.  Kuva: Maija Huitu / Museovirasto
Suomen merimuseo kerää ja tallentaa merenkulkuun ja veneilyyn liittyvää esineistöä, kuvia, arkistoaineistoa ja kirjallisuutta. Kuva: Maija Huitu / Museovirasto

På utställningen som öppnas på Finlands sjöhistoriska museum imorgon ser vi toppmode inspirerat av havet och klassiker från svunna årtionden18.4.2024 13:45:05 EEST | Tiedote

På utställning Oceanista – mode och hav som öppnas på Finlands sjöhistoriska museum innehas huvudrollen av toppmode inspirerat av havet, sjöfarare och marin miljö. Den stora utställningen består av cirka 110 plagg och utstyrslar och bland dem ser vi även klassiska dräkter och gatumode med marint tema ända från slutet av 1800-talet som väcker starka minnen. Utställningen är öppen 19.4–29.9.2024.

The new exhibition of the Maritime Museum of Finland displays high fashion inspired by the sea and classics from over the decades18.4.2024 13:08:24 EEST | Press release

The Oceanista – Fashion and the Sea exhibition to be opened in the Maritime Museum of Finland features high fashion inspired by sea, sailors and sea nature. The extensive exhibition of about 110 pieces of clothes and accessories will also display sea-inspired classic outfits evoking strong memories as well as street fashion from the end of the 19th century. The exhibition will be open between 19 April and 29 September 2024.

// Korjattu tiedote // Pressikuvat lisätty: Suomen merimuseon näyttelyssä nähdään meren inspiroimaa huippumuotia ja klassikoita vuosikymmenien varrelta18.4.2024 12:58:30 EEST | Tiedote

Suomen merimuseossa avautuvan näyttelyn Oceanista – muoti ja meri pääosaan nousee merestä, merenkulkijoista ja meriluonnosta inspiroitunut huippumuoti. Laajassa, noin 110 vaatetta ja asustetta kokoavassa näyttelyssä nähdään myös vahvoja muistoja herättäviä merihenkisiä klassikkoasuja ja katumuotia aina 1800-luvun loppupuolelta asti. Näyttely on avoinna 19.4.–29.9.2024.

Suomen merimuseon uudessa näyttelyssä nähdään meren inspiroimaa huippumuotia ja klassikoita vuosikymmenien varrelta – tervetuloa mediatilaisuuteen27.3.2024 08:45:00 EET | Kutsu

Suomen merimuseossa avautuvan näyttelyn Oceanista – muoti ja meri pääosaan nousee merestä, merenkulkijoista ja meriluonnosta inspiroitunut huippumuoti. Laajassa, noin 110 vaatetta ja asustetta kokoavassa näyttelyssä nähdään myös vahvoja muistoja herättäviä merihenkisiä klassikkoasuja ja katumuotia aina 1800-luvun loppupuolelta asti. Näyttely on avoinna 19.4.–29.9.2024. Näyttely esitellään medialle torstaina 18. huhtikuuta klo 14–16.