Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Suomen metsät eivät ole kiinni, käytetään niitä

Suomen metsät ovat avoinna koronaepidemiasta huolimatta. Metsät tarjoavat työmahdollisuuksia ja metsän tuotteita, puuta ja virkistystä ja niitä tarvitaan juuri nyt.

- On erittäin olennaista, että emme omilla toimillamme syvennä talouskriisiä. Suomalaiset metsänomistajat ja metsänhoitoyhdistykset ovat nyt avainroolissa, että metsäsektorilla pyörät pyörivät, sanoo MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen.

- Puumarkkinoilla on kysyntää ja metsänomistajien kannattaa tarjota puuta myyntiin metsänhoitoyhdistysten kautta. Samoin metsissä on paljon tekemättömiä metsänhoitotöitä ja niitä kannattaa toteuttaa juuri nyt. Myös kemera-rahoitusta metsänhoitotöihin on saatavilla riittävästi, tähdentää toimitusjohtaja Jouni Tiainen Metsänhoitoyhdistysten Palvelu Oy:stä.

MTK ja metsänhoitoyhdistykset ovat huolissaan kevään ja kesän kausityövoiman riittävyydestä myös metsätaloudessa. - On tärkeää, että kykenemme huolehtimaan riittävän ulkomaisen työvoiman saannista samalla, kun torjumme koronavirusta, sanoo Hakkarainen. Kotimaisen työvoiman saamiseksi MTK esittää useita toimenpiteitä. Näihin kuuluu se, että maaseudun yritysten työnantajamaksujen maksamiselle annetaan määräaikainen lykkäys.

Nyt tarvitaan joustavia rahoitusratkaisuja maa- ja metsätaloussektorin työpaikkojen ja elinkeinotoiminnan turvaamiseksi. Ja erityisesti sellaisia rahoitusratkaisuja, jotka soveltuvat esimerkiksi yhdistysmuodossa tehtävän liiketoiminnan tukemiseksi. Tässä haastavassa tilanteessa tarvitaan joustavuutta myös verottajalta. Kaikki verotuksen joustot tarvitaan nyt käyttöön, myös metsätaloudessa.

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

Jouni Tiainen, Toimitusjohtaja, Metsänhoitoyhdistysten Palvelu Oy

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila: Hallituksen vastaus maaseudun yrittäjille oli riittämätön - työvoimakriisi uhkaa alkavaa satokautta27.3.2020 13:42:43 EETTiedote

Kesän tuotantopäätöksiä tekevät viljelijät odottivat valtioneuvoston tämänaamuiselta tiedotustilaisuudelta paljon, mutta saivat vähän. MTK on todennut, että takuut kausityövoiman saatavuudesta on saatava nopeasti. Ilman tätä suuri osa sadosta menetetään jo ennen kasvukauden alkua. Hallituksella on nyt äärimmäinen kiire päättää toimenpiteistä, jotta epävarmuuden ja epätoivon aika saadaan päättymään ja yrittäjien usko uuden sadon tuottamiseen palautettua, puheenjohtaja Marttila hoputtaa.

Kysely maa- ja puutarhatiloille: Vajaa viidennes tarvitsee kausityövoimaa heti – nopeat ratkaisut tarpeen26.3.2020 12:07:39 EETTiedote

Kausityövoiman saatavuus on yksi koronakriisin aiheuttamista isoimmista hankaluuksista maaseudun elinkeinoille. Maa- ja puutarhatiloille lähetyllä kyselyllä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK selvitti kausityövoiman tarvetta yhteistyössä ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n, Kauppapuutarhaliiton ja Hedelmän ja Marjanviljelijäin liiton kanssa. Vastauksista käy ilmi, että tiloista 18 prosenttia kertoi tarvitsevansa työvoimaa jo maaliskuussa. Suurin tarve on heinäkuussa, jolloin lähes kaikki vastanneet tarvitsevat kausityövoimaa. Kyselyn otokseen vastanneiden tarve tuolloin on yli 14 000 työntekijää ja kokonaistarve kaikilla tiloilla huomattavasti suurempi. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 836 tilaa ympäri Suomen.

MTK edellyttää hallitukselta ruuantuotannon valmius- ja pelastuspakettia - kevään kylvöt, alkutuotannon jatkuvuus ja sadonkorjuu varmistettava24.3.2020 13:35:12 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on äärimmäisen huolestunut tulevasta satokaudesta ja maataloutemme näkymistä koronakriisin vallitessa. Vaikka kotimaisen ruuan kysyntä kaupoissa on kasvanut, se ei paranna tilojen taloutta. MTK esittää hallitukselle pelastus- ja valmiuspakettia, jonka sisältämillä työkaluilla pyritään varmistamaan maatilojen tuotannon jatkuminen, investoinnit, tukijärjestelmän ja markkinoiden kannustavuus sekä viljelijöiden työssä jaksaminen tulevan satokauden alla.

Töitäsuomesta.fi -palvelu laajenee naapuri- ja hätäaputöihin - tarjolla apua koronakriisissä21.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaepidemia voi aiheuttaa äkillistä avuntarvetta maaseudun yrityksille ja asukkaille. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ry ovat päättäneet yhdessä kehittää ja laajentaa MTK:n vuonna 2018 avaamaa töitäsuomesta.fi -palvelua. Tänään palveluun on avattu hätäapu-osio koronakriisissä painivien yritysten ja ihmisten auttamiseksi. Halukkaat voivat ilmoittautua auttamaan maatilan töissä tai käymään vaikkapa kaupassa, kertoo MTK:n työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula.