Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Euroopan unionilla on jaettu toimivalta jäsenvaltioiden kanssa useilla politiikan aloilla, kuten energia-, maatalous- ja ympäristöpolitiikassa. Näillä kaikilla on vahvat yhteydet metsiin ja kansallisiin päätöksiimme metsiemme käytöstä. MTK näkeekin, että EU tarvitsee johdonmukaisen, vahvan ja tehokkaan metsästrategian, joka luo eri politiikan alueiden kautta hyvät puitteet monipuoliselle metsien käytölle.

– Metsien merkitys ja potentiaali kestävän kehityksen edistämisessä sekä siirtymisessä fossiilittomaan talouteen on valtava. Puupohjaisten tuotteiden kysyntä maailmalla kasvaa, mutta jos alan annetaan näivettyä Suomesta poliittisilla päätöksillä, siirtyy tuotantoa sellaisiin maihin, joissa ympäristöasioita ei huomioida yhtä hyvin kuin meillä. Suomi on kestävän metsätalouden mallimaa, muistuttaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK on vedonnut komissioon, jotta se kirjoittaisi metsästrategian uudelleen ja noudattaisi Euroopan parlamentin ja neuvoston esittämiä näkökohtia. Taloudellisten, sosiaalisten ja ekologisten näkökulmien olisi tultava tasapainoisesti huomioiduksi.

Viime viikolla EU-komissiolle lähettämässään kirjeessä MTK korosti seuraavia asioita:

• Komission on noudatettava parlamentin ja neuvoston lausuntoja ja kirjoitettava strategia uudelleen. Komission on kuunneltava myös metsäalaa koskevia tieteellisiä arvioita.
  • Metsäpolitiikka on ja sen on jatkossakin oltava osa kansallista päätöksentekovaltaa.
  • Metsien käyttöä on tarkasteltava kestävyyden eri ulottuvuuksien valossa.
  • Maiden väliset erot kestävässä metsänhoidossa on ymmärrettävä.
  • Tiukkojen rajoitusten sijasta metsästrategiassa tulisi keskittyä metsänomistajien neuvontaan eri puolilla EU:ta.
  • Komission on ymmärrettävä, että metsät ovat pääasiassa yksityisten perheiden omistuksessa. Omistusoikeuksia ei saa unohtaa ja metsänomistajia on kuultava.

– Metsät ja metsäsektori tuovat Euroopalle merkittävää hyvinvointia. Ala työllistää suoraan 500 000 ihmistä ja sillä on välillisesti lähes 3 miljoonaa työntekijää. Euroopassa on 16 miljoonaa yksityismetsänomistajaa, ja suuri osa puutavarakaupan 12 miljardin euron tuloista hyödyttää maaseutua, jossa alan merkitys on huomattava, Marttila muistuttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Satu-Marja Tenhiälä, asiantuntija, kansainväliset metsäasiat, 040 508 4477

Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan29.7.2021 12:50:01 EEST | Tiedote

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.

MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille23.6.2021 12:42:28 EEST | Tiedote

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.