Suomen #mimmitkoodaa saa EU:n tasa-arvopalkinnon – voittaja selviää Brysselissä huomenna torstaina 12.12.!

Suomalainen #mimmitkoodaa -ohjelma palkitaan EU:n tasa-arvokilpailussa huomenna Euroopan parlamentissa. #mimmitkoodaa on valittu viiden voittajan joukkoon, ykköspalkinnon saaja selviää torstaina puoliltapäivin. Paikalle Brysseliin palkintoa noutamaan saapuvat #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Rasmus Roiha ja Milja Köpsi #mimmitkoodaa syksyn launchissa 30.8.2019.

Mediakutsu

”On upeaa, että #mimmitkoodaa-ohjelmamme arvo noteerataan nyt jo koko Euroopassa! Pääsy viiden voittajan joukkoon melkein 200 merkittävän hankkeen kisassa on hieno tunnustus työstämme. Mutta tietenkin nyt jännitämme, saammeko mahdollisesti jopa pääpalkinnon! Olemme kuitenkin todella onnellisia jo nyt”, sanoo #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut vajaassa parissa vuodessa tyhjästä 5000 naisen kansanliikkeeksi, jossa softa-alan firmat tarjoavat ilmaiseksi koulutusta alalle haluaville naisille.

”Kaiken ydin on naisten itsensä innostus, joka on ylittänyt kaikki odotukset. Naisten osallistuminen ei ole tärkeää pelkästään tasa-arvosyistä, vaan koska osaajapula softa-alalla on huutava; naisten kasvavaa roolia tarvitaan ihan kansallisen hyvinvointimmekin kannalta”, muistuttaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Naisten parempi osallistuminen työelämään ja erityisesti teknologia-ammatteihin on koko EU:ssa suuri haaste. Toivomme, että voimme #mimmitkoodaa-ohjelmalla näyttää suomalaista esimerkkiä kaikille EU-maille siitä, miten tuloksia voidaan todella saada aikaan”, Köpsi ja Roiha sanovat yhdessä.

Akkreditoituneet median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan ohjelmaan to 12.12.2019 Brysselissä (paikallista aikaa):

klo 11.00-12.00 voittajan julkistus ja palkintojenjako, Anna Lindh huone, Euroopan parlamentti

klo 12.00-12.45 kansainvälinen toimittajainfo, 2. kerros, Euroopan parlamentti

Kyseessä on Euroopan talous- ja sosiaalikomitean (ETSK) kansalaisyhteiskuntapalkinto, jonka teema tänä vuonna on ”Enemmän naisia Euroopan yhteiskunta- ja talouselämään”. Palkinnolla annetaan tunnustusta innovatiivisille aloitteille ja hankkeille, joilla pyritään edistämään naisten ja miesten yhtäläisiä mahdollisuuksia ja tasa-arvoista kohtelua kaikilla talous- ja yhteiskuntaelämän aloilla. Lisätietoa: https://www.eesc.europa.eu/fi/news-media/press-releases/etsk-omistaa-vuoden-2019-kansalaisyhteiskuntapalkintonsa-naisten-vaikutusmahdollisuuksien-lisaamiselle-ja-sukupuolten

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, +358 400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, +358 40 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Mediajärjestelyt:

Jussi Seppälä, +358 50 529 4562, strategiatoimisto Hopiasepät Oy

ETSK:n yhteyshenkilöt:

Chantal Hocquet, Assistant of the Head of Communication, +32 2 546 9299

Anna Comi,Administrator, Department D – Communication, +32 2 546 93 67

#mimmitkoodaa #CivSocPrize

Rasmus Roiha ja Milja Köpsi #mimmitkoodaa syksyn launchissa 30.8.2019.

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.