SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomen myydyimmän hedelmän vastuullisuuslupaus vahvistuu – vain vastuullisia banaaneja S-ruokakaupoista

Jaa
Suomalaiset ovat banaaninsyönnissä maailmanluokkaa. Banaani on S-ruokakauppojen myydyin hedelmä ja sitä ostetaan 45 miljoonaa kiloa joka vuosi. Kaikki S-ruokakaupoissa myytävät banaanit ovat jo vuosia olleet sertifioituja vastuullisuuden osalta. Nyt S-ryhmän myymien Chiquita-banaanien vastuullisuuslupaus vahvistuu entisestään tuotanto-olosuhteiden sosiaaliseen vastuuseen keskittyvän SA8000-sertifioinnin myötä.

S-ruokakaupoissa myydään kahdenlaisia banaaneja: Chiquita ja Reilun kaupan luomubanaani. Chiquita-banaaneilla on jo vuosia ollut Rainforest Alliance -sertifiointi ja S-ryhmä tuo nyt ainoana valtakunnallisena ketjuna ruokakauppoihinsa Chiquita-banaanit, joilla on lisäksi arvostettu sosiaalisen vastuun sertifiointi SA8000.

- Banaani löytyy lähes jokaisesta ruokakorista vuodenajasta riippumatta. Sillä on hedelmänä ihan poikkeuksellisen vakiintunut paikka suomalaisten ruokapöydissä ja eväspusseissa. Suomalainen syö keskimäärin 16-18 kiloa banaania vuodessa. Se on paljon. On hienoa, että myydyin banaanimme Chiquita on nyt entistäkin kattavammin vastuullisuussertifioitu, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Reilun kaupan luomubanaanin osuus S-ruokakauppojen banaanin myynnistä on jo jopa viidenneksen ja osuus kasvaa joka vuosi.

Sertifiointi kertoo, että vastuullisuuslupaukset toteutuvat

S-ruokakaupoissa myydyt banaanit tulevat pääosin Costa Ricasta ja Panamasta. Tarpeen vaatiessa niitä toimitetaan ajoittain myös Ecuadorista.

- Kun kyseessä on alkutuote, jota tuodaan Suomeen ihmisoikeuksien kannalta perinteisiltä riskialueilta, on erityisen tärkeää varmistaa koko tuotantoketjun vastuullisuus.  SA8000-sertifiointi on ihmisoikeuksien kannalta kattava sertifiointi, joka huomioi elämiseen riittävän palkan työntekijöille, toteaa Ilkka Alarotu.

Chiquitan banaanintuotanto on jo vuosia ollut Rainforest Alliance -sertifioitua. Chiquitan Ison-Britannian ja Pohjoismaiden johtajana toimiva John Cockle kertoo pitkäjänteisestä vastuullisuustyöstä:

- Lähtökohtamme banaanien kasvatuksessa on luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen ja lisääminen. Vain tällä tavalla me voimme ylläpitää sekä banaanien tuotantoa että hauraita ekosysteemejä, kuten kosteikkoja ja sademetsiä. Vastuullisuussertifikaattimme takaavat vastuullisen maankäytön lisäksi auditoidut työolot turvallisuuden, terveyden, palkkauksen, tasa-arvon ja yhdistymisvapauden osalta.

Viime aikoina julkisuudessakin on puhuttanut maailman yleisintä banaanilajiketta uhkaavat sienitaudit. Chiquita tukee aktiivisesti tutkimustyötä haasteen ratkaisemiseksi. Kasvinjalostuksessa pyritään kehittämään uusia taudeille vastustuskykyisiä banaanilajikkeita, jotka tukisivat myös luonnon monimuotoisuutta. Laadukkaita, maukkaita ja vastuullisia banaaneja löytyy ruokakaupoista myös jatkossa.


S-ruokakaupoissa myytävien Chiquita banaanien vastuullisuussertifikaatit SA8000 ja Rainforest Alliance:

Sosiaalisen vastuun auditointijärjestelmä SA8000 on yksi arvostetuimpia sosiaalisen vastuun standardeja. SA8000-auditoinnissa tarkastetaan tuotanto-olosuhteet huomioiden mm. pakkotyövoiman ja lapsityövoiman kielto, työterveyteen ja työturvallisuuteen liittyvät käytännöt, järjestäytymisvapaus, työaikakäytännöt sekä elämiseen riittävä palkkaus. Lue lisää: www.sa-intl.org

Rainforest Alliance on etenkin luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseen, kestävään luonnonvarojen käyttöön ja muihin ympäristökysymyksiin keskittynyt vastuullisuussertifiointi. Rainforest Alliance huomioi lisäksi myös sosiaalisen vastuun kysymyksiä ja auditoinneissa huomioidaan mm. työaikaan, terveyteen sekä turvallisuuteen liittyviä asioita ja tarkastetaan ettei pakkotyötä tai lapsityövoimaa käytetä. Lue lisää: www.rainforest-alliance.org/

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, p. 0107680634, ilkka.alarotu(at)sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye