Suomen myydyimmän hedelmän vastuullisuuslupaus vahvistuu – vain vastuullisia banaaneja S-ruokakaupoista

S-ruokakaupoissa myydään kahdenlaisia banaaneja: Chiquita ja Reilun kaupan luomubanaani. Chiquita-banaaneilla on jo vuosia ollut Rainforest Alliance -sertifiointi ja S-ryhmä tuo nyt ainoana valtakunnallisena ketjuna ruokakauppoihinsa Chiquita-banaanit, joilla on lisäksi arvostettu sosiaalisen vastuun sertifiointi SA8000.
- Banaani löytyy lähes jokaisesta ruokakorista vuodenajasta riippumatta. Sillä on hedelmänä ihan poikkeuksellisen vakiintunut paikka suomalaisten ruokapöydissä ja eväspusseissa. Suomalainen syö keskimäärin 16-18 kiloa banaania vuodessa. Se on paljon. On hienoa, että myydyin banaanimme Chiquita on nyt entistäkin kattavammin vastuullisuussertifioitu, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Reilun kaupan luomubanaanin osuus S-ruokakauppojen banaanin myynnistä on jo jopa viidenneksen ja osuus kasvaa joka vuosi.
Sertifiointi kertoo, että vastuullisuuslupaukset toteutuvat
S-ruokakaupoissa myydyt banaanit tulevat pääosin Costa Ricasta ja Panamasta. Tarpeen vaatiessa niitä toimitetaan ajoittain myös Ecuadorista.
- Kun kyseessä on alkutuote, jota tuodaan Suomeen ihmisoikeuksien kannalta perinteisiltä riskialueilta, on erityisen tärkeää varmistaa koko tuotantoketjun vastuullisuus. SA8000-sertifiointi on ihmisoikeuksien kannalta kattava sertifiointi, joka huomioi elämiseen riittävän palkan työntekijöille, toteaa Ilkka Alarotu.
Chiquitan banaanintuotanto on jo vuosia ollut Rainforest Alliance -sertifioitua. Chiquitan Ison-Britannian ja Pohjoismaiden johtajana toimiva John Cockle kertoo pitkäjänteisestä vastuullisuustyöstä:
- Lähtökohtamme banaanien kasvatuksessa on luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen ja lisääminen. Vain tällä tavalla me voimme ylläpitää sekä banaanien tuotantoa että hauraita ekosysteemejä, kuten kosteikkoja ja sademetsiä. Vastuullisuussertifikaattimme takaavat vastuullisen maankäytön lisäksi auditoidut työolot turvallisuuden, terveyden, palkkauksen, tasa-arvon ja yhdistymisvapauden osalta.
Viime aikoina julkisuudessakin on puhuttanut maailman yleisintä banaanilajiketta uhkaavat sienitaudit. Chiquita tukee aktiivisesti tutkimustyötä haasteen ratkaisemiseksi. Kasvinjalostuksessa pyritään kehittämään uusia taudeille vastustuskykyisiä banaanilajikkeita, jotka tukisivat myös luonnon monimuotoisuutta. Laadukkaita, maukkaita ja vastuullisia banaaneja löytyy ruokakaupoista myös jatkossa.
S-ruokakaupoissa myytävien Chiquita banaanien vastuullisuussertifikaatit SA8000 ja Rainforest Alliance:
Sosiaalisen vastuun auditointijärjestelmä SA8000 on yksi arvostetuimpia sosiaalisen vastuun standardeja. SA8000-auditoinnissa tarkastetaan tuotanto-olosuhteet huomioiden mm. pakkotyövoiman ja lapsityövoiman kielto, työterveyteen ja työturvallisuuteen liittyvät käytännöt, järjestäytymisvapaus, työaikakäytännöt sekä elämiseen riittävä palkkaus. Lue lisää: www.sa-intl.org
Rainforest Alliance on etenkin luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseen, kestävään luonnonvarojen käyttöön ja muihin ympäristökysymyksiin keskittynyt vastuullisuussertifiointi. Rainforest Alliance huomioi lisäksi myös sosiaalisen vastuun kysymyksiä ja auditoinneissa huomioidaan mm. työaikaan, terveyteen sekä turvallisuuteen liittyviä asioita ja tarkastetaan ettei pakkotyötä tai lapsityövoimaa käytetä. Lue lisää: www.rainforest-alliance.org/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, p. 0107680634, ilkka.alarotu(at)sok.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme