Suomen Pakkaustuottajat Oy ja Lassila & Tikanoja solmivat sopimuksen kuluttajapakkausmuovien kierrätyksestä

Pakkausten tuottajayhteisö Suomen Pakkaustuottajat Oy ja kiertotalousyritys Lassila & Tikanoja ovat solmineet sopimuksen kuluttajapakkausmuovien kierrätyksen järjestämisestä. Sopimus kattaa noin 20 000 tonnia Suomessa kerättyjä kuluttajapakkausmuoveja, ja määrä vastaa noin puolta Suomessa vuosittain kerätyistä pakkausmuoveista. Sopimus tulee voimaan vuoden 2023 alusta.

Pakkausmuovit kierrätetään ensisijaisesti mekaanisesti ja jäljelle jäävä osuus kemiallisesti muovituotteiden raaka-aineeksi. Kierrätysaste tulee olemaan vähintään 60 prosenttia. Kierrätys tapahtuu Quantafuel ASA:n kierrätyslaitoksilla Tanskassa.

”Meille Suomen Pakkaustuottajissa on ensiarvoisen tärkeää, että olemme löytäneet kierrätysratkaisun, joka varmistaa korkean kierrätysasteen pakkausmuoveille. Ensimmäistä kertaa suomalaisia kuluttajapakkausmuoveja kierrätetään myös kemiallisesti, ja hyödynnettäväksi saadaan pakkauksia, joita ei aiemmin pystytty kierrättämään”, sanoo Suomen Pakkaustuottajat Oy:n toimitusjohtaja Pekka Tommola.

Lassila & Tikanoja vastaa muovipakkausjätteen välivarastoinnista sekä keräyksestä ja kuljetuksesta Tanskaan mekaanisen ja kemiallisen kierrätyksen laitoksille.

”Tanskan suurin muovinkierrätyslaitos pystyy tarjoamaan vastuullisen kierrätysratkaisun kotimaiselle pakkausmuoville tilanteessa, jossa Suomen oma kierrätyskapasiteetti ei ole vielä riittävä. L&T:n oma muovinkierrätyslaitos Merikarvialla käsittelee jo nyt merkittävän osan suomalaisten yritysten pakkausmuoveista. Sopimus on luontevaa jatkoa L&T:n kasvavalle muoviliiketoiminnalle, sanoo liiketoimintajohtaja Ville Vainio Lassila & Tikanojalta.

”Suomen Pakkaustuottajien toiveena on, että kotimainen muovinkierrätyskapasiteetti kasvaa ja kehittyy. Tulevina vuosina uskon, että näemme kotimaisia laitosinvestointeja Suomen materiaaliomavaraisuuden tueksi,” Tommola jatkaa.

Lisätietoja:

Pekka Tommola, Suomen Pakkaustuottajat Oy, puh. 0400 315841

Ville Vainio, Lassila & Tikanoja, puh. 050 385 6226

Suomen Pakkaustuottajat Oy (SPT) on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhteisö, joka vastaa kartonki-, lasi-, metalli-, muovi- ja puupakkausten kierrätyksestä Suomessa. Suomen Pakkaustuottajat on rekisteröity Pirkanmaan ELY-keskuksen ylläpitämään tuottajarekisteriin 29.9.2022. Yhtiö on ensimmäinen, heinäkuussa 2021 voimaan tulleen jätelain 62 §:n mukainen pakkausten tuottajayhteisö Suomessa, joka palvelee asiakkaita kaikkien pakkausmateriaalien osalta.

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka tekee kiertotaloudesta totta. Yhdessä asiakkaidemme kanssa pidämme materiaalit ja kiinteistöt mahdollisimman pitkään tuottavassa käytössä sekä tehostamme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Näin toimien luomme enemmän arvoa kiertotaloudella sekä asiakkaillemme, henkilöstöllemme että yhteiskunnalle laajemmin. Kun onnistumme tässä, myös omistajillemme tuotettu arvo kasvaa. Tavoitteenamme on jatkuvasti kasvattaa toimintamme hiilikädenjälkeä eli positiivista ilmastovaikutusta. Sosiaalista vastuuta kannamme muun muassa huolehtimalla oman henkilöstön työkyvystä sekä tarjoamalla töitä myös niille, joiden on vaikea työllistyä. L&T toimii Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli 812,5 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8 171 henkilöä. L&T on listattu Nasdaq Helsingissä.

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

Virta Financial Timesin Euroopan nopeimmin kasvavien yritysten joukossa 4. kerran peräkkäin – Tech Tourin arvioimana yksi seuraavista teknologiajäteistä6.3.2023 15:41:49 EET | Tiedote

Suomalainen sähköautojen latauspalveluyritys Virta (Liikennevirta) ylsi Financial Timesin FT 1000 -listalla Euroopan nopeimmin kasvavien yritysten joukkoon neljättä kertaa peräkkäin. Vuosittainen, nyt seitsemättä kertaa ilmestyvä raportti julkaistiin 1. maaliskuuta. Tutkimusyhtiö Statistan kanssa laaditussa rankingissa listataan eurooppalaiset yritykset, jotka saavuttivat liikevaihdon korkeimman vuotuisen kasvuvauhdin vuosien 2018 ja 2021 välillä. Virta oli Euroopan nopeimmin kasvava yritys, joka tarjoaa alustoja sähköautojen lataamiseen. Huomionarvoista on, että Virta kuuluu niihin harvinaisiin 65 yritykseen, jotka ovat päässeet FT 1000 -listalle neljä kertaa peräkkäin. Vuosina 2015–2022 Virran CAGR on ollut 90 %. Virran kasvu jatkui viime vuonna vahvana ja yhtiö saavutti alustavien tilintarkastamattomien tilinpäätöstietojen mukaan 112 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun. FT 1000:n lisäksi Virta pääsi 22. helmikuuta julkaistulle Tech Tour Growth50-listalle. Kahdeksannessa vuosittaisessa

Talvikeli heikentää jätepisteiden turvallisuutta – 8 vinkkiä turvallisempaan jätepisteeseen8.2.2023 08:59:27 EET | Tiedote

Liukkaat pinnat, kinostuva lumi ja pimeys ovat kolmikko, joka tekee jäteautonkuljettajien työympäristöstä talvisin tavallista riskialttiimman. Työtapaturmia ja onnettomuuksia pystytään taklaamaan pitämällä jätepisteet ja reitit hyvässä kunnossa. Jäteautonkuljettajalle turvallinen jätepiste on turvallinen myös asukkaalle ja jätepisteen käyttäjälle itselleen.

Ultra Safe Nuclear ja LUT kehittävät Suomen ensimmäistä edistynyttä tutkimusmikroydinreaktoria15.12.2022 14:46:03 EET | Tiedote

Seattlelainen ydinteknologia -ja palveluintegraattori Ultra Safe Nuclear Corporation ja Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto (LUT) allekirjoittivat tänään aiesopimuksen, jonka tarkoituksena on tutkia Ultra Safe Nuclear Micro-Modular™ -reaktorin (MMR®) käyttöönottoa tutkimus- ja testireaktorina. Reaktori on tarkoitus ottaa käyttöön Lappeenrannan yliopiston kampuksella tai sen läheisyydessä. Reaktoria käytetään koulutus-, tutkimus- ja testilaitoksena, ja se liitetään Lappeenrannan Energian kaukolämpöverkkoon. Lappeenrannan Energia on kunnan omistama energiayhtiö, joka tarjoaa hiilivapaata kaukolämpöä yliopistolle, kaupungille ja lähialueelle. Käyttöönoton jälkeen mikroreaktori tuottaa alueella lämpöä ja sähköä. Johtavana energiatutkimusyliopistona LUT:n tutkimus tukee maailmanlaajuista siirtymää kohti hiilineutraaliutta kaikilla yhteiskunnan ja teollisuuden aloilla. MMR-tutkimus- ja testireaktorissa testataan uusia teknologioita energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen vähentämisek