MUUTOS (lisätty lisätietojen antajat): Suomen Pankki laatii kansallisen suunnitelman talousosaamisen edistämiseksi

Kotitalouksien talousongelmat, maksuhäiriöt ja velkaantuneisuus ovat lisääntyneet Suomessa viime vuosina. Tämä on herättänyt huolta siitä, onko suomalaisten osaaminen riittävää taloudellisesti kestävien päätösten tekemiseksi. Hallitusohjelman mukaisesti ministeriöt käynnistävät toimia ylivelkaantumisen vähentämiseksi ja taloudenhallinnan parantamiseksi. Näiden lisäksi Suomen Pankki käynnistää nyt hankkeen talousosaamistyön koordinoinnista.

Kansantalouden kokonaiskuvassa kotitalouksien velat suhteessa tuloihin ovat suuremmat kuin koskaan aiemmin. Markkinoille on tullut uusia lainamuotoja, perinteisen pankkisektorin ulkopuolisia toimijoita ja toimintatapoja, mikä on lisännyt lainojen saatavuutta ja houkuttelevuutta.

”Tämä kehitys luo riskejä niin yksittäisille ihmisille kuin kansantaloudelle. Ongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan sekä sääntelyä että talousosaamista. Oikeusministeriössä onkin tekeillä useita toimia, joilla ylivelkaantumisongelmiin puututaan”, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson sanoo.

Suomalaisten talousosaaminen on varsin hyvällä tasolla, kun sitä on verrattu muihin maihin. Digitalisaatio ja globaalisti toimiva talous ovat kuitenkin luoneet uusia palveluita ja muuttaneet kuluttajana ja pankkiasiakkaana toimimisen tapaa. ”On tärkeää, että ihmiset ymmärtävät, miten uudet finanssipalvelut toimivat ja mitä riskejä niihin sisältyy. Digiajan talousosaaminen kaipaa jatkuvaa päivitystä”, sanoo Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn.

Suomessa viranomaisten lisäksi useat kymmenet yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat tekevät tärkeää työtä kansalaisten talousosaamisen edistämiseksi. Eri tahojen taloudenhallinnan tukemiseen liittyvää toimintaa tulisi kuitenkin koordinoida ja seurata tehokkaammin. Suomen Pankki, oikeusministeriö ja muut keskeiset viranomaiset ovat sopineet, että Suomen Pankki ottaa vastatakseen taloudenhallintaan liittyvän kansallisen strategian kirjoittamisen ja toiminnan koordinoinnin käynnistysvaiheessa.

”Talouden lukutaito on keskeinen kansalaistaito. Yhteisten tavoitteiden ja paremman koordinoinnin avulla suomalaisten talousosaamista voidaan edistää nykyistä tehokkaammin. Suomen Pankki ottaa talousosaamisen strategiatyöstä nyt vetovastuun”, pääjohtaja Olli Rehn painottaa.

Koordinoinnin avulla saadaan ajantasaista tietoa eri osapuolten toiminnasta ja hankkeista. Tiedon pohjalta voidaan selkiyttää yhteistyötä ja määritellä yhteiset toimintatavat. Koordinointityössä pyritään tunnistamaan parhaat käytännöt ja varmistamaan niiden hyödyntäminen vuorovaikutuksen avulla laajemmin.

”On tärkeää, että jokaisella meistä on riittävästi tietoa siitä, miten omaa taloutta voi hallita. Olen hyvin iloinen siitä, että Suomen Pankki on tarttunut tähän tehtävään. Hallitus on sitoutunut vahvasti työhön ylivelkaantumisen torjumiseksi”, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson korostaa.

Lisätietoja:

Ministeri Henrikssonin erityisavustaja Niklas Mannfolk, puh. 050 306 3990, etunimi.sukunimi@om.fi

erityisasiantuntija Sanna Helesuo, oikeusministeriö, puh. 0295 150 005, etunimi.sukunimi@om.fi

johtokunnan varapuheenjohtaja, Suomen Pankki, Marja Nykänen, puh. 09 183 2007

johtava neuvonantaja, Suomen Pankki, Jenni Hellström, puh. 09 183 2622

Pääjohtaja Olli Rehn: Suomalaisten talousosaamisen edistäminen 29.1.2020 (pdf)

Kysymyksiä ja vastauksia talousosaamishankkeesta

Kotitalouksien osakesijoitukset kasvoivat vuonna 201913.2.2020 13:00:00 EETTiedote

Suomalaiset kotitaloudet omistivat joulukuun 2019 lopussa 39,0 mrd. euron edestä pörssinoteerattuja osakkeita. Vuoden 2019 aikana kotitalouksien noteeratut osakeomistukset kasvoivat yli 6 mrd. eurolla. Osakeomistusten arvo nousi positiivisen markkinakehityksen myötä 5,7 mrd. eurolla. Lisäksi kotitaloudet sijoittivat vuoden 2019 aikana nettomääräisesti 0,6 mrd. euroa uutta pääomaa osakkeisiin. Yli 90 % osakesijoituksista kohdistui kotimaisiin yrityksiin.

Households’ investments in equity and equity funds grew in 201913.2.2020 13:00:00 EETPress release

At the end of December 2019, Finnish households owned listed shares worth EUR 39.0 billion. In 2019, the value of listed shares owned by households increased by over EUR 6 billion. The value of the shareholdings rose by EUR 5.7 billion due to positive market performance. In addition, households invested EUR 0.6 billion of new capital in net terms in equities during the year. Over 90% of the equity investments were made in domestic companies.

Hushållens aktieinvesteringar ökade under 201913.2.2020 13:00:00 EETTiedote

De finländska hushållen ägde vid utgången av december 2019 börsnoterade aktier till ett värde av 39,0 miljarder euro. Hushållens innehav av noterade aktier ökade med över 6 miljarder euro under 2019. Värdet på aktieinnehaven ökade med 5,7 miljarder euro i och med den positiva marknadsutvecklingen. Därtill investerade hushållen under 2019 nytt kapital i aktier för 0,6 miljarder euro netto. Över 90 % av aktieinvesteringarna hänförde sig till inhemska företag.