Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys

Hampurilaisiin erikoistunut Burger Lovers Finland -yhteisö ja Foodora etsivät taas yleisöäänestyksellä Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Viime vuonna ääniä annettiin yli 30 000 ja voittajaksi osoittautui JJ’S BBQ Salosta. Yhteisö on laatinut äänestyksen pohjaksi yli sadan laadukkaita hampurilaisia tarjoavan ravintolan listauksen. Äänestysaikaa on sunnuntaihin 11.6. ja Suomen paras hampurilaisravintola julkistetaan Helsingin Rautatietorilla järjestettävän Burger Lovers -festivaalin avajaispäivänä 14.6.
Burger Lovers Finland -yhteisön järjestämässä äänestyksessä etsitään taas Suomen tämän hetken parasta hampurilaisravintolaa. Äänestysaikaa on 1.-11. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi Kuva: Burger Lovers Finland

Suomen suurimmaksi yhden ruokalajin harrastajaryhmäksi kasvaneen Burger Lovers Finland -yhteisön yli 41 000 jäsentä ovat intohimoisia hampurilaisten arvostajia ja asiantuntijoita. Ryhmässä jaetaan aktiivisesti paitsi tietoa, innostuksen aiheita ja reseptiikkaa, myös burgereihin liittyviä näkemyksiä, mielipiteitä ja viiltäviäkin analyysejä. Burger Lovers Finland ylläpitää aitojen asiakaskokemusten perusteella Suomen parhaiden burgereita tarjoavien ravintoloiden listaa. Kerran vuodessa järjestettävä äänestys paljastaa, mikä on Suomen paras hampurilaisravintola.

”Olemme aiemmin rankanneet parhaimmiston Burger Lovers Finland -ryhmän sisällä. Viime vuonna järjestetty ensimmäinen kaikille avoin äänestys kuitenkin osoitti, että Suomessa arvostetaan parempia burgereita myös laajemmin. Saadun äänivyöryn perusteella päätimme, että teemme tästä jokavuotisen perinteen. Myös ravintolat arvostavat saamaansa hyvin ansaittua huomiota”, kertoo Burger Lovers Finland -yhteisön perustajiin ja festivaalijärjestäjiin kuuluva Antti Suikkari.

Sata ei enää riitä

Burger Lovers Finland on perinteisesti ylläpitänyt listaa Suomen sadasta laadukkaimmasta burgereita tarjoavasta ravintolasta. Tänä vuonna listalle on noussut yli 20 uutta ravintolaa, mikä Suikkarin mukaan osoittaa hyvää kehitystä.

”Todellinen burger lover kiinnittää erityistä huomiota ravintoloissa nautittujen hampurilaisten laatuun ja makuun. On mahtavaa, että yhä useammat ravintolat panostavat tähän herkkuun ja suhtautuvat burgerin valmistamiseen asiaankuuluvalla pieteetillä. Kyse ei ole mistään pikaruoasta, vaan parhaimmillaan kokonaisvaltaisesta gourmet-elämyksestä, jonka äärelle hakeudutaan pitkänkin matkan takaa”, taustoittaa Suikkari.

Parhaiden hampurilaisravintoloiden listalle pääsemisen edellytyksenä on ollut, että ravintola käyttää hampurilaisissaan laadukkaita raaka-aineita ja paneutuu annoksen rakentamiseen huolella. Yhteisön aktiivinen kommentointi, arviointi ja kannustus näkyvät myös ravintoloissa.

”Arviointien perusteella huomasimme iloksemme, että tällaisia ravintoloita on Suomessa jo yli sata. Koska listalla jo olemassa olevat tekevät edelleen hyvää työtä paremman hampurilaiskulttuurin eteen, lisäsimme uudet ravintolat listalle ketään sieltä poistamatta. Tuomme Suomen hampurilaisravintolaparhaimmiston pian myös kätevästi kartalle, jotta kesän maakuntamatkailijat löytävät helposti hyvien hampurilaisten pariin”, lisää Suikkari.

Suomen parasta hampurilaisravintolaa voi äänestää osoitteessa www.burgerlovers.fi. Yksi ääni per osallistuja -periaatteella tapahtuva äänestys alkaa 1.6. ja äänestysaikaa on sunnuntaihin 11.6. saakka.

Paras palkitaan festivaaleilla

Suomen paras hampurilaisravintola palkitaan ja TOP50 -lista julkistetaan Helsingin Rautatietorilla järjestettävän Burger Lovers Festivalin avajaispäivänä keskiviikkona 14.6. Samalla julkaistaan myös kaikille käyttäjille avoin Suomen parhaiden burgeriravintoloiden kartta hakutoimintoineen.

Pohjoismaiden suurimmaksi kasvaneen hampurilaisfestivaalin ruokatarjonnasta vastaa tänä vuonna kymmenen korkealaatuista suomalaista burgeriravintolaa sekä festivaalin ulkomaanvieras, VLND Virosta. Tarjolla on perinteisesti useita erityylisiä ja eri tekniikoilla valmistettuja hampurilaisia, myös savustamalla kypsytettyjä grilliherkkuja sekä vegaanisia ja kasvisvaihtoehtoja.

”Festivaalimme on löytänyt paikkansa Suomen ruokatapahtumien joukosta. Meillä käy perinteisesti kymmeniä tuhansia ruokailijoita ja tapahtumaan osallistuvat ravintolat joutuvat tekemään tosissaan töitä jonojen maltillisina pitämisessä. Asiakkaille tämä tapahtuma on erinomainen mahdollisuus päästä maistamaan maakuntien mestarien taidonnäytteitä ja olemme erityisen ylpeitä myös tämänvuotisesta ulkomaanvieraastamme", paljastaa Antti Suikkari ja jatkaa:

"Viro on kasvanut suomalaisten suosituimmaksi ruokamatkailukohteeksi ja sikäläinen VLND noussut burgerifanien pyhiinvaelluskohteeksi. Nyt pääsemme maistamaan miltä Viron paras smashburger maistuu Suomessa.”

Äänestyksen yhteistyökumppani, ruokalähettipalvelu Foodora pitää ihmisiä hyvän ruoan äärelle keräävää tapahtumaa ruokakulttuuritekona.

"Olemme ylpeästi yhteistyössä mukana Burger Loversin kanssa, joka tuo yhteen Suomen parhaat hampurilaisravintolat. Toivomme, että niin äänestys kuin itse tapahtumakin inspiroivat ihmisiä kokeilemaan uusia makuja sekä tutustumaan eri ravintoloihin. Meille on yrityksenä tärkeää, että olemme mukana viemässä suomalaista ruokakulttuuria eteenpäin tämän kaltaisilla tapahtumilla, minkä myötä yhä useampi suomalainen pääsee nauttimaan entistäkin monipuolisemmin rakkaudella tehdyistä herkuista", kertoo Foodoran Head of Marketing Michael Ovitz.

Kesän 2023 Burger Lovers -festivaalin ravintoloita ovat mm. Box (Sipoo), Bang Bang BBQ (Helsinki), Burger5 (Kuopio), Shoku Burger (Vantaa), Grill Room (Hankasalmi), The Bro’s Burger (Helsinki), Linna Burgers & Coffee (Turku), Treffi Pub&Bistro (Helsinki), Friends & BRGRS, Boneless ja VLND (Tallinna).

Burger Lovers -festivaali pähkinänkuoressa

Burger Lovers -festivaali järjestetään Helsingin Rautatietorilla 14.-17. kesäkuuta 2023 päivittäin lounaasta myöhäiseen illalliseen. Festivaaliin osallistuvat ravintolat tarjoilevat annoksia myyntipisteiltään ja koko festivaalialue toimii anniskelualueena. Festivaalialueelle on vapaa pääsy. Festivaalin pääyhteistyökumppanit ovat Vaasan, Pepsi Max ja Foodora.

Antti Suikkari, Burger Lovers Finland, +358 50 347 5015, antti@burgerlovers.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Burger Lovers Finland -yhteisön aktiivit Antti Suikkari ja Mikko Väisänen tuovat burgerifestivaalin taas kesäkuussa Helsingin Rautatientorille. Suomen paras hampurilaisravintola ja TOP50 -lista julkistetaan tapahtuman avajaispäivänä keskiviikkona 14.6. Kuva: Samuel Sorainen, Wolfcom Finland
Pohjoismaiden suurimmaksi kasvaneen hampurilaisfestivaalin ruokatarjonnasta vastaa tänä vuonna kymmenen korkealaatuista suomalaista burgeriravintolaa sekä festivaalin ulkomaanvieras, VLND Virosta. Kuva: Antti Suikkari, Burger Lovers Finland