Suomen Punainen Risti tukee avustustyötä Libanonissa 100 000 eurolla ja avaa keräyksen

Suomen Punainen Risti osallistuu kansainvälisen Punaisen Ristin avustusoperaatioon tukemalla työtä Libanonissa katastrofirahastosta. Samalla avataan keräys, sillä apua tarvitaan vielä pitkään.

Vapaaehtoisia saapui Beirutiin ympäri maan. Kuva: Nabil Mounzer/EPA

Keräykseen saaduilla lahjoituksilla tuetaan Libanonin Punaisen Ristin avustustyötä Beirutin räjähdyksen jälkeen. Punaisen Ristin kansainvälinen avustusoperaatio keskittyy ihmisten perustarpeisiin, kuten puhtaan veden, hygienian ja ruoan tarjoamiseen sekä tilapäismajoituksen järjestämiseen räjähdyksen uhreille kahden vuoden aikana.

Lisäksi Libanonin Punainen Risti jatkaa pitkäjänteistä, koko maan kattavaa toimintaansa terveydenhoidossa, ensiavussa ja sairaankuljetuksessa.

– Apua on tärkeää saada Beirutiin kauaskantoisesti, ei vain akuuttiin hätään. Avaamme nyt keräyksen, sillä avun tarve ei pääty viimeisten kadonneiden löytymiseen raunioista, Suomen Punaisen Ristin varainhankintajohtaja Sirpa Solehmainen sanoo.

Koronaepidemia ja talouskriisi vaikeuttavat Libanonin tilannetta entisestään.

– On tärkeää, että apu kohdennetaan suunnitelmallisesti sinne, missä sille on eniten tarvetta. Punaisen Ristin katastrofirahaston ansiosta voimme toimia nopeasti ja joustavasti ja samalla voimme varmistaa tuen tarkoituksenmukaisen käytön niin Beirutissa kuin muissa katastrofeissa, Solehmainen sanoo.

Apua tarvitaan Libanonissa vielä vuosia

Beirutin satama-alueella viime viikolla tapahtunut räjähdys aiheutti valtavaa tuhoa, jonka jälkiä korjataan pitkään.

–  Tilanne Libanonissa on inhimillisesti ja taloudellisesti todella vaikea. Moni perhe on menettänyt kaiken. Kriisi ei ole ohi viikoissa tai kuukausissa, vaan apua jälleenrakentamiseen tarvitaan vuosien ajan, Suomen Punaisen Ristin Lähi-idän alue-edustaja Kaisa Rouvinen sanoo.

Libanonin Punainen Risti on ollut paikalla auttamassa loukkaantuneita ensi hetkistä lähtien. Räjähdyksen seurauksena 300 000 ihmistä on jäänyt kodittomaksi. Myös psykososiaaliset tarpeet jatkuvat pitkään.

–  Nyt on tärkeää koordinoida apu oikein, että myös heikoimmassa asemassa olevat pääsevät rakentamaan elämäänsä uudestaan. Kansainvälisen yhteisön tukea tarvitaan, jotta maa pääsee jaloilleen, Kaisa Rouvinen sanoo.

Katastrofirahastoon voi lahjoittaa

• Lähettämällä tekstiviestin SPR numeroon 16499 (15 €/viesti)
  • MobilePay:lla numeroon 10900
  • Pivolla numeroon 888500
  • Punaisen Ristin katastrofirahaston tilille FI52 5000 0120 4156 73, käytä viitettä 5186.
  • Keräykseen voi osallistua myös Facebookissa: https://www.facebook.com/donate/1362227630640873

Poliisihallituksen lupa POL-2015-8798/30.11.2015.

varainhankintajohtaja Sirpa Solehmainen, p.050 567 6629
Lähi-idän alue-edustaja Kaisa Rouvinen, p. + 96179301191
viestinnän asiantuntija Senni Puustinen, p.  040 610 9447

Vapaaehtoisia saapui Beirutiin ympäri maan. Kuva: Nabil Mounzer/EPA

Röda Korset öppnar en coronavårdcentral i Jemen21.9.2020 09:46:40 EESTTiedote

Internationella rödakorskommittén (ICRC), Finlands Röda Kors och Norges Röda Kors har den 20 september i samarbete med Röda Halvmånen i Jemen öppnat en coronavårdcentral som erbjuder avgiftsfri vård i staden Aden i Jemen. Med hjälp av centralen bereder man sig för en eventuell andra coronavåg i landet. I Jemen pågår världens allvarligaste humanitära kris och endast under hälften av landets hälsovårdstjänster är i funktion.

Punainen Risti avaa koronahoitokeskuksen Jemeniin 21.9.2020 09:46:39 EESTTiedote

Punaisen Ristin kansainvälinen komitea (ICRC), Suomen Punainen Risti ja Norjan Punainen Risti on avannut yhteistyössä Jemenin Punaisen Puolikuun kanssa maksutonta hoitoa tarjoavan koronahoitokeskuksen Jemeniin, Adenin kaupunkiin, 20. syyskuuta. Keskuksen avulla varaudutaan mahdolliseen toiseen korona-aaltoon maassa. Jemenissä on käynnissä maailman vakavin humanitaarinen kriisi ja vain alle puolet maan terveyspalveluista on toiminnassa.