Suomen Punaisen Ristin Inhimillinen kädenojennus yliopistojen tutkimukselle, joka pyrkii parantamaan nuorten vaikuttamismahdollisuuksia

Suomen Punainen Risti on myöntänyt Inhimillinen kädenojennus -tunnustuksen ALL-YOUTH-nuorisotutkimushankkeelle. Punainen Risti kiittää hanketta siitä, että se luo yhteiskunnallisia vaikuttamismahdollisuuksia nuorille, jotka kokevat osallistumismahdollisuutensa heikoiksi.
All Youth -hanke etsii vaikuttamismahdollisuuksia nuorille. Niitä voi löytyä esimerkiksi digitaalisista ja sosiaalisen median kanavista. Kuvituskuva. Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Nuorten luottamuksen rapautuminen on otettava vakavasti, sillä se voi johtaa turhautumiseen ja lopulta horjuttaa yhteiskunnan tasapainoa. Luottamus vaikuttamismahdollisuuksiin vahvistaa yksilön hyvinvointia ja myös demokratiakehitystä.

– Ei ole yhtä tapaa nostaa nuorten ääntä kuuluviin. Päätöksentekoon voisi avata uusia kanavia, joita nuoret jo luontevasti käyttävät, sanoo ALL-YOUTH-hankkeen johtaja, professori Päivi Honkatukia Tampereen yliopistosta.

Päivi Honkatukia sanoo, etteivät valmiit kanavat aina tarjoa nuorille tilaisuutta osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tampereen, Itä-Suomen ja Helsingin yliopistojen tutkimushanke on tuonut esiin digitaalisten vaikutusmahdollisuuksien kehittämisen tarpeen päätöksenteossa julkisella ja järjestösektorilla.

Puheenjohtaja Elli Aaltonen Suomen Punaisesta Rististä toivoo, että hankkeen tuloksia hyödynnetään rohkeasti yhteiskunnan eri sektoreilla. Nuorten intoa osallistua ja vaikuttaa voitaisiin kasvattaa digifoorumien kautta.

– Digi kulkee nuorten taskuissa ja kuuluu heidän elämäänsä. Ei kannata tarjota jäykkiä hallinnon foorumeita, kun somessa voi kysyä ja saada vastauksen nopeasti. Nuorten digitaidot riittävät osallistumiseen, hän sanoo.

Tutkijat ovat tehneet yhteistyötä nuorten parissa työskentelevien järjestöjen ja Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen kanssa sekä saaneet nuoria kanssatutkijoiksi hankkeeseen.

Yksi heistä, Juni Sinkkonen, 25, halusi käyttää tilaisuutta ilmastovaikuttamiseen.

– Olen vetänyt ilmastotunnetyöpajoja ja tehnyt podcasteja. Olen myös lähtenyt mukaan järjestötoimintaan ja kirjoitan kolumneja paikallislehteen, sanoo Sinkkonen.

ALL-YOUTH on monitieteinen hanke, joka tutkii 16–25-vuotiaiden nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen kykyjä ja esteitä. Hanke tuottaa uusia ratkaisuja nuorten aktiiviseen kansalaisuuteen vuorovaikutteisen hallinnon ja oikeusvaltioperiaatteen, digitaalisten innovaatioiden sekä kestävän kehityksen ja biotalouden näkökulmista.

Suomen Punainen Risti myöntää Inhimillinen kädenojennus -tunnustuksen vuosittain erityisen ansioituneelle henkilölle tai yhteisölle, joka on toimillaan edistänyt inhimillisiä teemoja, arvoja ja toimintaa. Inhimillinen kädenojennus on annettu ensimmäisen kerran vuonna 1988.

Tunnustus luovutetaan lähitilaisuudessa, kun epidemiatilanne sallii.

Lisätiedot:

ALL-YOUTH-hankkeen johtaja, professori Päivi Honkatukia, Tampereen yliopisto, p. 050 326 8458
puheenjohtaja Elli Aaltonen, Suomen Punainen Risti, p. 050 435 0374
viestinnän asiantuntija Tiina Leinonen, Suomen Punainen Risti, p. 040 581 0346

Professori Päivi Honkatukia Tampereen yliopistosta johtaa ALL-YOUTH-hanketta, jolle Suomen Punainen Risti myöntää Inhimillinen kädenojennus -tunnustuksen. Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto