Suomen Punaisen Ristin uudeksi puheenjohtajaksi Elli Aaltonen

Punainen Risti on valinnut uudeksi puheenjohtajakseen työelämäprofessori Elli Aaltosen. Tänään järjestetyssä yleiskokouksessa linjattiin, että tulevina vuosina järjestön toiminnassa korostuu läheltä saatava apu ja sen kehittäminen.

Kuva: Katja Tähjä

Tampereen yliopistossa työelämäprofessorina työskentelevä Elli Aaltonen on toiminut aiemmin Kelan pääjohtajana ja Itä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajana sekä läänin sosiaali- ja terveysneuvoksena.

– Punaisen Ristin puheenjohtajana haluan ennen kaikkea pitää huolta siitä, että auttajat jaksavat auttaa. Vapaaehtoiset ovat Punaisen Ristin kultaharkko, josta täytyy pitää kiinni. Vapaaehtoistyön arvostus on saatava nousemaan koko yhteiskunnassa, Aaltonen toteaa.

Oikeus saada apua läheltä on turvattava jatkossakin

Yleiskokous päätti, että vuosina 2021-2023 järjestö keskittyy auttamisvalmiuden kehittämiseen, inhimillisten arvojen vahvistamiseen ja yhteisöjen hyvinvoinnin tukemiseen. Erityisen tärkeää on vahvistaa ihmisten mahdollisuutta saada apua ja toimia itse vapaaehtoisina auttajina omassa lähiyhteisössään.

– Punaisen Ristin apu perustuu paikallisten vapaaehtoisten kykyyn tunnistaa yhteisönsä avun tarpeita ja vastata niihin. Suomalaisessa yhteiskunnassa on vahva auttamisen ja välittämisen kulttuuri ja on tärkeää, että siitä pidetään huolta jatkossakin, sanoo Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula.

– Nyt, kun järjestöjen tuki on koronaepidemian vuoksi tarkastelun kohteena, on tärkeää varmistaa, että kansalaisyhteiskunnan resurssit riittävät kaikkein eniten apua tarvitsevien ihmisten tavoittamiseen myös epidemian jälkeen.

Poikkeuksellinen kokous jää historiaan

Koronavirustilanteen vuoksi Punaisen Ristin yleiskokous siirrettiin kesäkuusta syyskuulle ja se toteutettiin etäyhteyksin ja hajautetusti. Äänivaltaiset edustajat kokoustivat kymmenellä eri paikkakunnalla ja olivat etänä yhteydessä puheenjohtajistoon, joka kokoontui Vaasassa. Joka kolmas vuosi järjestettävä kokous tiivistettiin yksipäiväiseksi.

Kokouksessa valittiin järjestön korkeimmat luottamushenkilöt. Järjestön hallituksen uusiksi varapuheenjohtajiksi valittiin Ann-Mari Audas-Willman Vaasasta, Laura Musta Helsingistä ja Harri Virta Kaarinasta. Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Otto Kari Helsingistä.

Hallituksen jäseniksi paikkansa lunastivat Outi Forsblom Tikkalasta, Harri Jokiranta Seinäjoelta, Katja Kuusela Espoosta, Marju Pihlajamaa Punkalaitumelta, Jarno Rasinkangas Oulusta ja Ruut Rissanen Tampereelta. Lisäksi kokouksessa valittiin valtuuston puheenjohtajan lisäksi muut valtuuston jäsenet ja heidän varajäsenensä.

Viestinnän asiantuntija Mari Mäkinen, p. 040 664 7779

Kuva: Katja Tähjä

Röda Korset öppnar en coronavårdcentral i Jemen21.9.2020 09:46:40 EESTTiedote

Internationella rödakorskommittén (ICRC), Finlands Röda Kors och Norges Röda Kors har den 20 september i samarbete med Röda Halvmånen i Jemen öppnat en coronavårdcentral som erbjuder avgiftsfri vård i staden Aden i Jemen. Med hjälp av centralen bereder man sig för en eventuell andra coronavåg i landet. I Jemen pågår världens allvarligaste humanitära kris och endast under hälften av landets hälsovårdstjänster är i funktion.

Punainen Risti avaa koronahoitokeskuksen Jemeniin 21.9.2020 09:46:39 EESTTiedote

Punaisen Ristin kansainvälinen komitea (ICRC), Suomen Punainen Risti ja Norjan Punainen Risti on avannut yhteistyössä Jemenin Punaisen Puolikuun kanssa maksutonta hoitoa tarjoavan koronahoitokeskuksen Jemeniin, Adenin kaupunkiin, 20. syyskuuta. Keskuksen avulla varaudutaan mahdolliseen toiseen korona-aaltoon maassa. Jemenissä on käynnissä maailman vakavin humanitaarinen kriisi ja vain alle puolet maan terveyspalveluista on toiminnassa.