Suomen suurin rakennusmateriaalien jakelukeskus siirtyi sähkötrukkeihin

Suomen suurimmassa rakennusmateriaalien jakelukeskuksessa, Starkin hubissa Helsingin Suutarilassa, on uusittu koko trukkikanta. Vastapainotrukeissa siirryttiin kaikissa kokoluokissa sähkökoneisiin. Uudet trukit pienentävät jakelukeskuksen hiilijalanjälkeä, parantavat ilmanlaatua varastotiloissa ja vähentävät työympäristön melua. Lisäksi ne parantavat kuljettajan työergonomiaa.

Myös muissa Starkin toimipisteissä on vaiheittain siirrytty kohti energiatehokkaampia ja päästöttömämpiä työkoneita. Konekannan uusiminen on osa Starkin vastuullisuusohjelmaa, jonka tavoitteet haastavat yritystä jatkuvaan parantamiseen.

- Siirrymme kaikissa 27 toimipisteessämme portaittain akkukäyttöisiin trukkeihin. Muutos kytkeytyy vastuullisuusohjelmaamme ja konsernimme keväällä julkistettuun ilmastositoumukseen. STARK Groupin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Aiomme leikata päästöjämme 42 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2020 lähtötasoon, kertoo STARK Suomen logistiikkajohtaja Kari Wahlman.

- Suurimmat kehityskohteemme liittyvät koko konsernissa ja myös meillä Suomessa rakennustarvikkeiden kuljetusten aiheuttamiin hiilipäästöihin. Kiinnitämme erityistä huomiota pakkausmateriaaleihin, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin sekä kuljetusten hyvään suunnitteluun. Toinen kehityskohteemme on jätteen määrän vähentäminen ja kierrätysasteen nostaminen. Toimenpiteillämme on merkittävä vaikutus ilmastokuormaan ja ympäristöön niin omassa kuin asiakkaidemmekin toiminnassa.

Vihreää sähköä kaikissa kiinteistöissä

Kaikissa Starkin kiinteistössä on tänä vuonna siirrytty käyttämään vihreää sähköä.

- Käytämme pohjoismaista, uusiutuvaa vesivoimaa. Tämä on yksi valinnoistamme, jotka vievät meitä pitkällä tähtäimellä kohti hiilineutraalia liiketoimintaa. Haluamme vastuullisena toimijana ja työnantajana ohjata omaa henkilöstämme sekä asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme kohti ympäristön kannalta parempia valintoja. Lisäämme jatkuvasti ohjausta ja koulutusta sekä syvennämme yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa kestävien, energiatehokkaiden ja ympäristömerkittyjen tuotteiden tarjoamiseksi asiakkaillemme, kertoo Kari Wahlman.

STARK on mukana rakentamassa koko toimialan tulevaisuutta niin Building 2030 -konsortiossa kuin Green Building Councilin jäsenenä. Aalto-yliopiston johtama Building 2030 kehittää Suomen rakennusalalle visiota vuodelle 2030 ja edistää sen toteutumista. Green Building Council keskittyy kestävään rakennettuun ympäristöön, joka on hiilineutraali, toimii kiertotaloutta toteuttaen ja mahdollistaa ihmisille kestävän ja laadukkaan elämän.

- Haluamme yhdessä koko toimialan kanssa kehittää rakennusalaa. Parhaimmillaan koko arvoketju tukee toinen toisensa onnistumista. Sillä on iso vaikutus paitsi oman alamme, myös koko Suomen ilmastotavoitteiden toteuttamisessa, toteaa Kari Wahlman.

Kari Wahlman, logistiikkajohtaja, STARK Suomi, puh. 050 560 5180

Me Starkissa uskomme, että jokainen työmaa tekee meidät vahvemmaksi. Meitä yhdistää tavallista tukevampi intohimo rakentamiseen, innostus sekä vastuuntuntoinen suhtautuminen asiakkaidemme liiketoimintaan ja tarpeisiin. Olemme palvelleet suomalaisia rakentajia jo vuodesta 1868. Starklaisia on noin 1000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppa palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Starkin ja Kiekko-Espoon työ vahvemman naisjääkiekon puolesta jatkuu11.9.2021 15:49:17 EEST | Tiedote

Starkin naisjaosto ja Kiekko-Espoon naisten liigajoukkue jatkavat yhteistyötään. Kumppanuuden jatko julkistettiin tänään Naisten Liigan kauden avausottelussa Espoon Tapiolassa. Starkin tavoitteena on rohkaista naisia kohti vastuullisempia työtehtäviä ja nostaa naisten osuutta rakentamisen toimialalla. Samalla tavoin naisjääkiekko tähtää houkuttelevuuden lisäämiseen – niin pelaaja- kuin katsojamäärissä. Muutos luodaan sitkeällä työllä ja vahvan yhteistyön kautta.

STARK ja Fira kehittävät yhteistyössä sujuvampaa linjasaneerauksen tavaralogistiikkaa7.9.2021 15:31:35 EEST | Uutinen

Rakennustarvikeketju STARK ja Fira kehittävät yhteistyössä Firan tavaralogistiikkaa Pohjois-Haagassa sijaitsevassa mittavassa linjasaneerauskohteessa, tavoitteena sujuvampi rakentaminen. Rakennusliike Fira panostaa laadukkaaseen suoritukseen ja pitävään aikatauluun linjasaneerausurakoissaan. Yhteinen pilottihanke hyödyntää digitaalisia ratkaisuja, joilla järkeistetään tavaralogistiikkaa ja helpotetaan asentajan työtä, ja samalla edistetään työmaan tehokkuutta.