Suomen talous ampaisee vauhtiin – väliaikaista kasvu on vain

Suomen talous kääntyy reippaaseen kasvuun, kun koronapandemia alkaa helpottaa. ”Talous kasvaa lähivuosina varsinkin kotitalouksien kulutuksen johdolla. Kuluttajilla on vahva luottamus talouteen. Kun he pääsevät koronatilanteen parannuttua kuluttamaan vapaammin, saa Suomen talous piristysruiskeen. Pitkää nopean kasvun kautta ei ole kuitenkaan näkyvissä”, sanoo Suomen Pankin ennustepäällikkö Meri Obstbaum.

Suomen Pankki on julkaissut ennusteensa vuosille 2021–2023. Suomen talous kasvaa 2,9 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Vuonna 2023 BKT:n kasvu hidastuu kuitenkin jo 1,3 prosenttiin, missä heijastuvat pidemmän aikavälin haasteista väestön ikääntyminen ja heikko tuottavuuskasvu.

Koronapandemian odotetaan helpottuvan, kun rokotukset edistyvät. Epävarmuuden hälveneminen ja talouden elvyttäminen raha- ja finanssipolitiikan avulla piristävät maailmantaloutta. ”Maailmantalouden ja erityisesti euroalueen virkistyminen vahvistaa myös suomalaisten vientiyritysten tavaroiden ja palveluiden kysyntää”, Meri Obstbaum toteaa. Suomen vienti toipuukin nopeasti, ja yltää koronapandemiaa edeltäneelle huipputasolleen jo vuonna 2021.

Talouden positiivista virettä tukee se, että useimmat suomalaiset yritykset ovat selvinneet koronapandemiasta hyvin. Vaikeinta on ollut palveluita tarjoavilla yrityksillä kuten ravintoloilla. Kun pandemia väistyy, yritykset alkavat taas investoida. Myös työmarkkinoilla näyttää suhteellisen valoisalta. Vahva talouskasvu luo edellytykset työllisyyden kasvulle ja kun palvelualat toipuvat, voi kasvun odottaa olevan hyvin työllistävää.

Koronakriisi on koetellut valtiota ja kuntia, joiden menot ovat kasvaneet kriisin aikana huomattavasti. Samaan aikaan verotulot ovat vähentyneet. Kasvanutta julkisen talouden alijäämää on rahoitettu velkaa ottamalla. Julkinen velkaantuminen jatkuu vuosina 2021–2023. Vuonna 2023 julkinen velka on 73 prosenttia kansantuotteesta.

Inflaation ennustetaan kiihtyvän tänä vuonna Suomessa 1,7 prosenttiin, kun raaka-aineiden hinnat nousevat ja kulutuskysyntä kasvaa. Kuluttajahintojen kiihtyminen on kuitenkin tilapäistä.

Talous saattaa kehittyä ennustettua paremmin tai huonommin, ja myönteisten ja kielteisten yllätysten mahdollisuudet ovat lähivuosina suunnilleen yhtä suuret. ”Suurimmat riskit liittyvät koronapandemian arvaamattomuuteen. Pandemia on ohi vasta, kun se on voitettu koko maailmassa”, Meri Obstbaum korostaa. Toisaalta talouskasvu voi muodostua jopa ennustettua nopeammaksi, jos kotitaloudet alkavat lähivuosina kuluttaa koronakriisin aikana kertyneitä säästöjään.

Lisätietoja antaa ennustepäällikkö Meri Obstbaum, puh. 09 183 2363.

Stor efterfrågan på stuglån i juni2.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Finländska hushåll lyfte i juni 2021 nya lån för fritidsbostäder (stuglån) för 151 miljoner euro. Utbetalningarna av fritidsbostadslån under en månad har varit högre endast i juni 2020, då den totala summan av nya lån var 1,9 % högre. Den genomsnittliga räntan på nya fritidsbostadslån i juni 2021 var 0,93 %. Efterfrågan på nya lån för fritidsbostäder har varit rekordhög under hela första halvåret 2021. Efterfrågan på fritidsbostadslån under årets andra kvartal var 20 % högre än under andra kvartalet 2020. Under det första halvåret lyftes 600 miljoner euro i nya fritidsbostadslån, vilket är till och med 31 % mer än under motsvarande period i fjol. På grund av den höga utlåningen steg det utestående beloppet av fritidsbostadslån till 4,3 miljarder euro i juni 2021 och årsökningen var 12,4 %. Fritidsbostadslånens andel av den totala utlåningen till hushållen har ökat något från i fjol och utgjorde 3,1 % av den totala utlåningen i juni 2021. Återbetalningstiderna för fritidsbostadslån har

June 2021 was a lively month for holiday cottage loan drawdowns2.8.2021 10:00:00 EEST | Press release

In June 2021, Finnish households drew down new housing loans for the purchase of holiday homes (holiday cottage loans) to the value of EUR 151 million. More has been drawn down in a single month for this purpose only once before, in June 2020, when new drawdowns were 1.9% higher. In June 2021, the average interest rate on new housing loans for purchase of a holiday home was 0.93%. New holiday cottage loans have been drawn down at a record rate throughout the entire first half of 2021. During the second quarter of the year, drawdowns were 20% up on the second quarter of 2020. Overall, in the first half of 2021, a total of EUR 600 million in new housing loans for holiday residences was drawn down, which is as much as 31% more than in the same period in 2020. The large number of drawdowns saw the stock of holiday cottage loans grow to EUR 4.3 billion in June 2021, an annual growth rate of 12.4%. Holiday cottage loans’ share of the overall stock of household loans has risen slightly from 2