Suomen Tilaviiniksi 2019 Ciderbergin Viinitilan jälkiruokaviini Juhani

Alahovin Viinitilalla Kuopiossa järjestettiin 10.4.2019 kahdeskymmenesneljäs Suomen Tilaviini -kilpailu. Kilpailuun osallistui 9 tilaviiniyrittäjää yhteensä 44 eri tuotteella. Kilpailu järjestettiin yhteistyössä Suomen viiniyrittäjät ry:n kanssa.

Vuoden tilaviiniksi on valittu Ciderbergin viinitilan Juhani

Kilpailussa oli kuusi sarjaa, joista korkeimmat pisteet saivat seuraavat viinitilojen tuotteet:

1. Ruokaviinit: Pihamaan Viinitilan (Heinola) Pihamaan Punainen
  2. Seurusteluviinit: Ollinmäen Viinitilan (Anttola) Juortanan Jussi ja Temolan Viinitilan (Puumala) Selema
  3. Jälkiruokaviinit: Ciderbergin Viinitilan (Lohjansaari) Ciderbergin Juhani VUODEN TILAVIINI
  4. Helmeilevät juomat: Viini-Pihamaan (Heinola) Pihamaan Viherkuohu (Puolikuiva hiilihapotettu viherherukkaviini)
  5. Kuohuviinit: (method classic): Rönnvikin Viinitilan (Laitikkala) Rönnvikin Kylmänkukka
  6. Siiderit: Ciderbergin Viinitilan (Lohjansaari) Alitalon Kuiva Siideri
  7. Liköörit: Lepaan Viinitilan (Lepaa) Mansikkalikööri

Kilpailun viinit olivat tänäkin vuonna hyvin korkeatasoisia. Pronssimitalin tasoiseksi arvioitiin 15 viiniä ja hopeamitalipisteille ylsi 25 viiniä. Kultamitalin saavutti yksi tuote. Kilpailun voittajaksi valikoitui mustaherherukoista valmistettu Ciderbergin Viinitilan Juhani, joka sai 18 pistettä ja valittiin Suomen Tilaviiniksi 2019.

Ciderbergin Juhani-viiniä luonnehdittiin seuraavasti; Ulkonäkö Lajinomainen, puhdas, syvä, rubiininpunainen. Tuoksu Miellyttävä, tunnistettava, lyhyt, hillomainen herukka . Flavori . Tyypillinen, voimakas, pitkä, kypsän herukkainen. Kokonaisvaikutelma Tyylikäs, tasapainoinen, hienosti tehty, onnistunut, "sinihomejuusto, suklaamousse, marjat".

Tuotteiden arviointimenetelmänä käytettiin kansainvälistä 0 - 20 pluspisteen menetelmää, jossa tuotteesta arvioidaan aistinvaraisesti sen ulkonäkö, tuoksu, flavori ja kokonaisvaikutelma. Maisto tapahtui sokkomaistatuksena. Tilaisuus oli samalla tilaviinituotteiden laatuluokitustilaisuus.

Laatuluokitus auttaa suomalaisten viinitilojen tuotekehitystä. Tilaviinituotannossa pystytään hyödyntämään useitakin eri marjojen maku-, väri- ja tuoksurakenteita yhdessä tuotteessa. Raaka-ainetuntemus ja tuotantotaito pystyvät nyt seuraamaan nopeasti etenevää marjanviljelyn lajikekehitystä ja sen mukaisia makutrendejä.

Suomalaisen tilaviinien laatuluokituksen on nykymuodossaan läpäissyt yli 2000 marja- ja hedelmäviiniä ja -likööriä. Vuosittain tehtävä laatuluokitus on auttanut tuottajia parantamaan tuotteiden laatua yli 20 vuoden ajan. Tuotteiden laadun parantuessa myös luokittelun painopistettä on pyritty siirtämään.

Uusin muutos on pisteen siirtäminen ulkonäön arvioinnista tuoksun arviointiin.

Laatuluokituksen läpäisee 12 laatupistettä saanut tuote joka täyttää muut tilaviinivaatimukset laboratoriomäärityksissä ja aistinvaraisesti havaittavien viinivirheiden suhteen. Kultamitalin oikeuttavat pisteet 18 - 20. Hopeaa saa pistein 16 – 17,9 ja pronssia pistein 14 – 15,9. Tuotteen luokituspisteet ovat tuomarien antamien arvioiden keskiarvo. Yhdenkin tuomarin havaitsema viinivirhe tai laboratoriopoikkeama voi riittää tuotteen hylkäämiseen

Tämän vuoden laatuluokituksessa hyväksyttiin myös yksi alueviini. Alueviinin raaka-aine tulee kokonaan tietyltä alueelta, kuten esimerkiksi tietystä maakunnasta, pitäjästä tai kylältä. Tämä alueviini on Teiskon Viinitilan Päivänsäde. Lajikeviinejä joiden marjaraaka-aine on yhdestä marjalajikkeesta arvosteltiin 11 ja lajiviinejä joiden marjaraaka-aine on yhdestä marjasta viisi.

Arvosteluraati: Päätuomari Istvan Zsembery (kellarimestari),

Jouko Kääriäinen (freelance-toimittaja), Ossi Leväinen (Suomen Alkoholitukku)

Taina Hallman( Alahovi), Tom Stenfors (Suomen Alkoholitukku)

Kaikki raadin jäsenet ovat koulutettuja hedelmä- ja marjaviinien maistajia.

Risto Hallman

Vuoden tilaviiniksi on valittu Ciderbergin viinitilan Juhani
Lataa
Sarjan seurusteluviinit parhaaksi tuotteeksi on valittu Ollinmäen viinitilan Juortanan Jussi
Lataa
Sarjan seurusteluviinit parhaaksi tuotteeksi on valittu Temolan viinitilan Selema
Lataa
Sarjan liköörit parhaaksi tuotteeksi valittiin Lepaan viinitilan Mansikkalikööri

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.