Suomen Tilaviiniksi 2019 Ciderbergin Viinitilan jälkiruokaviini Juhani

Alahovin Viinitilalla Kuopiossa järjestettiin 10.4.2019 kahdeskymmenesneljäs Suomen Tilaviini -kilpailu. Kilpailuun osallistui 9 tilaviiniyrittäjää yhteensä 44 eri tuotteella. Kilpailu järjestettiin yhteistyössä Suomen viiniyrittäjät ry:n kanssa.

Vuoden tilaviiniksi on valittu Ciderbergin viinitilan Juhani

Kilpailussa oli kuusi sarjaa, joista korkeimmat pisteet saivat seuraavat viinitilojen tuotteet:

1. Ruokaviinit: Pihamaan Viinitilan (Heinola) Pihamaan Punainen
  2. Seurusteluviinit: Ollinmäen Viinitilan (Anttola) Juortanan Jussi ja Temolan Viinitilan (Puumala) Selema
  3. Jälkiruokaviinit: Ciderbergin Viinitilan (Lohjansaari) Ciderbergin Juhani VUODEN TILAVIINI
  4. Helmeilevät juomat: Viini-Pihamaan (Heinola) Pihamaan Viherkuohu (Puolikuiva hiilihapotettu viherherukkaviini)
  5. Kuohuviinit: (method classic): Rönnvikin Viinitilan (Laitikkala) Rönnvikin Kylmänkukka
  6. Siiderit: Ciderbergin Viinitilan (Lohjansaari) Alitalon Kuiva Siideri
  7. Liköörit: Lepaan Viinitilan (Lepaa) Mansikkalikööri

Kilpailun viinit olivat tänäkin vuonna hyvin korkeatasoisia. Pronssimitalin tasoiseksi arvioitiin 15 viiniä ja hopeamitalipisteille ylsi 25 viiniä. Kultamitalin saavutti yksi tuote. Kilpailun voittajaksi valikoitui mustaherherukoista valmistettu Ciderbergin Viinitilan Juhani, joka sai 18 pistettä ja valittiin Suomen Tilaviiniksi 2019.

Ciderbergin Juhani-viiniä luonnehdittiin seuraavasti; Ulkonäkö Lajinomainen, puhdas, syvä, rubiininpunainen. Tuoksu Miellyttävä, tunnistettava, lyhyt, hillomainen herukka . Flavori . Tyypillinen, voimakas, pitkä, kypsän herukkainen. Kokonaisvaikutelma Tyylikäs, tasapainoinen, hienosti tehty, onnistunut, "sinihomejuusto, suklaamousse, marjat".

Tuotteiden arviointimenetelmänä käytettiin kansainvälistä 0 - 20 pluspisteen menetelmää, jossa tuotteesta arvioidaan aistinvaraisesti sen ulkonäkö, tuoksu, flavori ja kokonaisvaikutelma. Maisto tapahtui sokkomaistatuksena. Tilaisuus oli samalla tilaviinituotteiden laatuluokitustilaisuus.

Laatuluokitus auttaa suomalaisten viinitilojen tuotekehitystä. Tilaviinituotannossa pystytään hyödyntämään useitakin eri marjojen maku-, väri- ja tuoksurakenteita yhdessä tuotteessa. Raaka-ainetuntemus ja tuotantotaito pystyvät nyt seuraamaan nopeasti etenevää marjanviljelyn lajikekehitystä ja sen mukaisia makutrendejä.

Suomalaisen tilaviinien laatuluokituksen on nykymuodossaan läpäissyt yli 2000 marja- ja hedelmäviiniä ja -likööriä. Vuosittain tehtävä laatuluokitus on auttanut tuottajia parantamaan tuotteiden laatua yli 20 vuoden ajan. Tuotteiden laadun parantuessa myös luokittelun painopistettä on pyritty siirtämään.

Uusin muutos on pisteen siirtäminen ulkonäön arvioinnista tuoksun arviointiin.

Laatuluokituksen läpäisee 12 laatupistettä saanut tuote joka täyttää muut tilaviinivaatimukset laboratoriomäärityksissä ja aistinvaraisesti havaittavien viinivirheiden suhteen. Kultamitalin oikeuttavat pisteet 18 - 20. Hopeaa saa pistein 16 – 17,9 ja pronssia pistein 14 – 15,9. Tuotteen luokituspisteet ovat tuomarien antamien arvioiden keskiarvo. Yhdenkin tuomarin havaitsema viinivirhe tai laboratoriopoikkeama voi riittää tuotteen hylkäämiseen

Tämän vuoden laatuluokituksessa hyväksyttiin myös yksi alueviini. Alueviinin raaka-aine tulee kokonaan tietyltä alueelta, kuten esimerkiksi tietystä maakunnasta, pitäjästä tai kylältä. Tämä alueviini on Teiskon Viinitilan Päivänsäde. Lajikeviinejä joiden marjaraaka-aine on yhdestä marjalajikkeesta arvosteltiin 11 ja lajiviinejä joiden marjaraaka-aine on yhdestä marjasta viisi.

Arvosteluraati: Päätuomari Istvan Zsembery (kellarimestari),

Jouko Kääriäinen (freelance-toimittaja), Ossi Leväinen (Suomen Alkoholitukku)

Taina Hallman( Alahovi), Tom Stenfors (Suomen Alkoholitukku)

Kaikki raadin jäsenet ovat koulutettuja hedelmä- ja marjaviinien maistajia.

Risto Hallman

Vuoden tilaviiniksi on valittu Ciderbergin viinitilan Juhani
Lataa
Sarjan seurusteluviinit parhaaksi tuotteeksi on valittu Ollinmäen viinitilan Juortanan Jussi
Lataa
Sarjan seurusteluviinit parhaaksi tuotteeksi on valittu Temolan viinitilan Selema
Lataa
Sarjan liköörit parhaaksi tuotteeksi valittiin Lepaan viinitilan Mansikkalikööri
Lataa

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).