Suomen uusi cobottilähettiläs: “Aloittaisin automatisoinnin lavauksesta”

“Padel on bisnestapaamisten uusi golf. Haluan tavata asiakkaitani juuri padel-kentällä”, suosikkilajiin hurahtanut Universal Robotsin uusi maajohtaja Miikka Jokinen sanoo.

Miikka Jokisen mukaan automaatio kannattaa usein aloittaa pienistä investoinneista.

Yhteistyörobotiikan markkinajohtaja Universal Robots on saanut uuden vetäjän Suomeen. Tittelillä Channel Development Manager aloittaneen Miikka Jokisen vastuulla on kehittää yhtiön asiakkuuksia ja myyntiä Suomessa.

“Cobottilähettiläänä” hän tapaa asiakkaita ja tukee yhtiön kotimaisia jälleenmyyjiä ja sertifioituja integraattoreita.

“Aloittaisin automatisoinnin lavauksesta”

Suomalaisyritysten robotiikka-investoinnit eivät viime vuosina ole yltäneet monen kilpailijamaan tasolle. Jokinen kertoo, että hänen keinonsa asian korjaamiseen on auttaa yritysjohtoa aidosti sen valinnoissa.

Jokinen suosittelee, että ison linjasto-investoinnin sijasta yritysten kannattaa usein modernisoida yksi kohde kerrallaan. Pieni investointi madaltaa riskejä ja tuo yritykselle arvokasta näkemystä sopivimmista jatko-askelista.

“Kerron aina rehellisesti, mihin asiakkaan toimintoihin yhteistyörobotit sopivat ja mihin eivät”, hän sanoo.

“Suurin tarve yrityksillä on tällä hetkellä löytää ratkaisuja pakkaamiseen, konepalveluun ja hitsaamiseen. Usein me löydämmekin hyvän ratkaisun. Helpointa automatisointi on silti aloittaa esimerkiksi yksinkertaisemmista lavaustehtävistä”, hän sanoo.

“Padel korvaa golfin”

Automaatioinsinööriksi valmistunut ja ohjelmointia työuransa alussa tehnyt Jokinen vaihtoi myynnin tehtäviin kahdeksan vuotta sitten. Hän koki ihmiset kiinnostavammaksi kuin automatisoinnin detaljit.

“Pyrin aina rakentamaan henkilökohtaisen suhteen asiakkaaseen. Tämä onnistuu esimerkiksi padel-kentällä, joka on korvaamassa golfin asiakkaiden tapaamisissa”, hän sanoo.

Vapaa-aikanaan Jokinen kuskaa ja tukee lastensa taitoluistelu- ja jalkapalloharrastusta kotipaikkakunnallaan Vantaalla. Hän toimii myös Tikkurilan Palloseuran yhtenä isä-jalkapallovalmentajana.

Universal Robotsin verkosto Suomessa koostuu kolmenlaisista yhteistyökumppaneista: jälleenmyyjistä (Machinetool ja Insinööritoimisto Ismo Lindberg), sertifioiduista integraattoreista (Apex Automation) ja UR+-sovelluskumppaneista (Mirka). Sovelluskumppanit tuottavat “työkaluja” UR:n robottivarsiin ympäri maailman.

+45 89 93 89 89https://www.universal-robots.com/

Yritys on osa Teradyne Inc. -konsernia, ja Tanskan Odensessa sijaitsevan pääkonttorin lisäksi sillä on aluetoimistot Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Isossa-Britanniassa, Tšekissä, Puolassa, Unkarissa, Romaniassa, Turkissa, Kiinassa, Intiassa, Singaporessa, Japanissa, Etelä-Koreassa, Taiwanissa ja Meksikossa. Universal Robotsin liikevaihto oli 311 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2021.