Suomen Rengaskierrätys Oy

Suomen Uusiomuovi Oy tekee Rengaskierrätyksen suursäkeistä uutta raaka-ainetta

Suomen Rengaskierrätys liittyi ensimmäisenä tuottajayhteisönä toisen tuottajayhteisön jäseneksi. Omasta uusioraaka-aineen tuotannosta syntyvän pakkausjätteen talteenotto, kierrätys ja hyötykäyttö on Rengaskierrätykselle luonnollinen valinta. Samalla yrityksissä tehtävä työ on tärkeää yleisen kierrätysasteen kohottamisessa.
Suomen Rengaskierrätys Oy jalostaa kiertotalouslaitoksessaan vanhoista renkaista uusioraaka-ainetta kumi- ja muoviteollisuudelle. Materiaali toimitetaan asiakkaille suursäkeissä, jotka Suomen Uusiomuovi Oy toimittaa uusiokäyttöön.

Suomen Rengaskierrätys Oy on liittynyt tuottajayhteisö Suomen Uusiomuovi Oy:n jäseneksi. Suomen Uusiomuovi Oy on pakkausalan tuottajayhteisö, joka vastaa jäsentensä markkinoille tuomien pakkausmateriaalien keräämisestä ja kierrättämisestä.

”Olemme itse lain ohjaama tuottajayhteisö, ja kun olemme aloittaneet uusioraaka-aineen jalostamisen ja myynnin, tarvitsemme nyt myös myyntipakkauksia. Halusimme hoitaa oman tonttimme vastuullisesti heti alusta asti”, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo.

Vuodesta 2015 Suomen Uusiomuovi on toiminut muovipakkausten kierrätyksestä vastaavana jätelain edellyttämänä tuottajayhteisönä. Vuoden 2021 uudistuneen jätelain myötä yhtiö otti vastatakseen myös muut pakkausmateriaalit, kuten kartongit, puun ja paperit.

Suomen Uusiomuovin vanhat muovinkierrätykseen perustuneet asiakassopimukset päivitetään koskemaan kaikkia pakkausmateriaaleja vuoden 2024 alusta. Uutena asiakkaana Suomen Rengaskierrätyksen sopimus astuu kuitenkin voimaan heti.

”Rengaskierrätys on ensimmäinen asiakkaamme uudessa toimintamallissa. Olemme iloisia siitä, että saimme asiakkaaksemme tuottajayhteisön, joka on ottanut Suomessa ensimmäisenä tuottajayhteisönä operatiivisen toiminnan haltuunsa”, Suomen Uusiomuovi Oy:n toimitusjohtaja Mika Surakka sanoo.

Kiertotaloutta kiertotalouden sisällä

Suomen Rengaskierrätys kerää vuosittain noin 65 000 tonnia renkaita. Näistä noin 20 000 tonnia jalostetaan keväällä 2023 Lopen kunnassa avatussa kiertotalouslaitoksessa kumirouheeksi ja jauheeksi kumi- ja muoviteollisuudelle.

Renkaista tuotettavalla uusioraaka-aineella voidaan korvata jopa 50 prosenttia valmiin kumi- tai muovituotteen tarvitsemasta materiaalista, mikä pienentää tuotteiden ympäristöjalanjälkeä merkittävästi.

”Valitsimme Suomen Uusiomuovin, koska uskomme, että he pystyvät palvelemaan meitä kaikissa pakkausten tuottajavastuuseen liittyvissä tarpeissa. Uskomme myös, että heidän järjestelmänsä kautta käyttämämme pakkaukset tulevat parhaalla mahdollisella tavalla kierrätettyä ja uusiokäytettyä”, Tuominen sanoo.

Jätelain mukaan pakkauksia markkinoille tuottava yhtiö on velvollinen järjestämään niille kierrätyksen. Suomen Uusiomuovi Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen myötä Suomen Rengaskierrätyksen asiakkaat voivat palauttaa esimerkiksi uusioraaka-aineen kuljetuksessa käytetyt suursäkit Suomen Uusiomuovin yrityspakkausten terminaaliin. Sieltä polypropeenisäkit jatkavat matkaansa kohti uutta elämää.

”Kun säkit on paalattu, ne kuljetetaan yhteistyökumppaneillemme jatkokäsittelyyn. Säkeistä voidaan tehdä uusiomuovia, josta voidaan valmistaa uusia suursäkkejä tai sitten jotakin ihan muuta”, Surakka kertoo.

Kumirouhe pitää suursäkit puhtaana

Kiertotalous perustuu suljetun kierron ajatukselle. Siinä kerran tuotetut fossiiliset luonnonvarat pyritään hyödyntämään aina uudelleen ja uudelleen. Muovin kohdalla tällä hetkellä eurooppalainen tavoite on hyödyntää muovista 50 prosenttia uusiomuovina vuonna 2025.

”Tavoitteesta ollaan jäljessä, sillä etenkin kuluttajapuolella muovista saadaan kerättyä kierrätykseen vain noin 42 prosenttia”, Surakka sanoo.

Yrityksistä kerättävää muovia saadaan hyötykäyttöön hieman paremmin kuin kotitalouksista. Teollisuusyrityksistä kerättävät muovit on useimmiten eritelty eri muovilajien mukaan. Hyvin vastuunsa tuntevat yritykset auttavat nostamaan muovien kierrätysastetta

”Rengaskierrätyksen käyttämät suursäkit ovat meille tullessa hyvin puhtaita. Se mahdollistaa materiaalin tehokkaan käytön uusiomuovin tuotannossa, Surakka sanoo.

Kuvat

Lataa
Lataa

Suomen Rengaskierrätys Oy
Kantotie 4
12520 Kormu

09-612 6880http://www.rengaskierratys.com

Suomen Rengaskierrätys Oy on Suomen ainoa rengasalan tuottajayhteisö. Keräämme hyötykäyttöön kaikki Suomessa käytetyt renkaat ja kierrätämme ne toimintaamme ohjaavan ympäristölain edellyttämällä tavalla.

Jäseniämme ovat renkaiden tuottajat, jotka perustivat meidät vastaamaan kierrätysvelvoitteistaan vuonna 1995. Olemassaolomme aikana renkaiden kierrätys on kehittynyt käytettyjen renkaiden talteen ottamisesta tehokkaaksi kiertotalouden osaksi.

Keräämme yli 3000 vastaanottopisteemme kautta noin 60 000 tonnia renkaita vuodessa ja annamme niille uuden elämän uusiomateriaaleina. Lopella sijaitsevassa kiertotalouslaitoksemme jalostamme renkaasta lähituotettua uusioraaka-ainetta kumi- ja muoviteollisuuden käyttöön. Näin tiensä päähän tulleesta renkaasta voi tulla melkein mitä vain.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Rengaskierrätys Oy