Suomen vankiloiden henkilökunnan turvateknistä osaamista kohotetaan ainutlaatuisella yhteistyöllä

Suomessa on 26 vankilaa, joissa työskentelee yhteensä noin 2 600 rikosseuraamusalan ammattilaista. Heistä valtaosa on saanut koulutuksensa Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksessa, joka on Suomen ainoa vankiloiden valvontaan ja ohjaukseen pätevöittävä oppilaitos. Vuoden 2021 syyslukukauden alkaessa koulutuskeskuksen toiminta on tehnyt harppauksen eteenpäin, sillä se alkaa ensimmäistä kertaa kouluttaa Suomen vankiloihin asennetun turvatekniikan käyttöä kaikille alan opiskelijoille. Tämän mahdollistaa ainutlaatuinen yhteistyö Rikosseuraamuslaitoksen, CERTEGOn ja Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin kesken.
Kuvassa Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen uusi videoluokka ja yliopettaja Antti Hamari.

Koulutuskeskuksen uusin kehitysaskel on Suomen mittakaavassa uniikki ja kansainvälisessäkin mielessä merkittävä. Keskus alkaa opettaa vankiloidemme turvateknisten järjestelmien käyttöä täysin realistisessa ympäristössä. Taustalla on hiljattain valmistunut vankilan teknistä valvomoa täsmällisesti jäljittelevä opetustila sekä 20 työskentelypistettä sisältävä videoluokka, joka mahdollistaa kaikkien käytössä olevien turvateknisten laitteiden ja järjestelmien opettelun yhtenäisesti ja keskitetysti. Näihin kuuluvat muun muassa kameravalvontajärjestelmä lämpökameroineen, kaksi erilaista rikosilmoitinjärjestelmää laser-ilmaisimineen, päällekarkausjärjestelmä, ovipuhelinjärjestelmä, paloilmoitinjärjestelmä sekä kulunvalvontajärjestelmä.

”Rikosseuraamusalan työntekijöiden teknisessä osaamisessa huomattiin ulkopuolisen arvioinnin yhteydessä olevan kehitettävää. Lisäksi Rikosseuraamuslaitos on linjannut, että jokaisen työntekijän tulee saada tehtävänkuvaansa sopivaa turvallisuuskoulutusta. Myös täydennyskoulutus on tärkeää erityisesti nyt kun uusia turvateknisiä järjestelmiä on otettu käyttöön. Nyt osaamisvajeita onkin helpompi lähteä paikkaamaan nyt kun siihen on erinomaiset puitteet”, avaa Antti Hamari, koulutuskeskuksen yliopettaja.

Mahdollistaakseen valtakunnallisesti keskitetyn teknisen koulutuksen Rikosseuraamuslaitos on yhdistänyt voimansa CERTEGOn ja Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin kanssa. CERTEGO on toiminut projektin käsinä ja jalkoina toimittaen ja asentaen kaiken koulutukseen tarvittavan turvatekniikan tavoitteenaan luoda koulutusympäristöstä mahdollisimman realistinen. CERTEGO on jo entuudestaan asentanut uusinut useisiin Suomen vankiloihin turvateknisiä järjestelmiä ja ratkaisuita. Koko paketti on rakennettu Rikosseuraamuslaitoksen turvaverkkoon, Valtorin runkoverkon päälle. CERTEGO on päässyt tekemään tässä ainutlaatuista yhteistyötä Valtorin kanssa.

Valtorin, eli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen, tehtävä on tuottaa valtionhallinnolle toimialariippumattomia ICT-palveluita. Se on rakentanut muun muassa edellä mainitun valtakunnallisen julkishallinnon instituutioita yhdistävän runkoverkon, jota hyödyntävät lukuisat viranomaiset, kuten poliisi ja tulli. Verkko toimii pohjana, jonka päälle on kustannustehokasta rakentaa palveluita, ja se mahdollistaa viranomaisten yhteistyön tietoturvallisesti. Tämä verkko luo yhteyden koulutuskeskuksen ja ympäri Suomea sijaitsevien vankiloiden välille.

Koulutuskeskuksen uusi koulutuslaitteisto, mukaan lukien videoluokka, ovat olleet valmiina nyt jo noin vuoden. Keskus on pandemian vuoksi joutunut koko tämän ajan tarjoamaan koulutusta etänä, mutta tänä syksynä uudet laitteet ovat päässeet käyttöön. 2021 syyskuussa koulutuskeskuksessa aloitti 80 tutkinto-opiskelijaa, joista jokainen suorittaa turvatekniikan kurssin tulevana keväänä, ja täydennyskoulutuksetkin ovat pian alkamassa.

Yhteystiedot:

Janna Antila, aluemyyntijohtaja | Certego Oy