Suomen venealan kevätsesonki huipussaan

Suomen venealan vuoden 2022 myyntikausi käynnistyi totuttua aikaisemmin, mutta myyntikauden huippusesonki on kylmän kevään johdosta hieman myöhässä. Venealan yhteiset tapahtumat saatiin kuitenkin polkaistua liikkeelle. Esimerkiksi Helsingin Lauttasaaressa vietetään viikonloppuna kesäkauden avajaisia ja suomiveneilee.fi-koeajopäiviä. Myös elokuussa järjestettävä Suomen suurin uiva venenäyttely Uiva Flytande on jo lähes loppuunmyyty. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto on lähes miljardi euroa.

Suomen venealan vuoden 2022 myyntikausi käynnistyi totuttua aikaisemmin. ”Veneiden pitkät toimitusajat ovat tasanneet veneiden myyntikauden huippua, kun venekauppa on käynyt erinomaisesti läpi talven. Kylmä ja myöhäinen kevät on kuitenkin hidastanut veneiden vesillelaskuja usealla viikolla, mikä näkyy myös tammi-huhtikuun venerekisteröinneissä”, kertoo Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

”Veneiden pitkät toimitusajat ovat tasanneet veneiden myyntikauden huippua, kun venekauppa on käynyt erinomaisesti läpi talven. Kylmä ja myöhäinen kevät on kuitenkin hidastanut veneiden vesillelaskuja usealla viikolla, mikä näkyy myös tammi-huhtikuun venerekisteröinneissä”, kertoo Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo. Lähes kaikilla venealan tuotealueilla kasvua on edelleen rajoittanut myös komponenttien saatavuus ja maailmanlaajuiset logistiikkaongelmat.

Venealan kevätbarometri ennakoi kovimman kasvun taittuvan

Finnboat on kerännyt jäsenistöltään liikevaihtoon ja henkilöstöön kohdistuvia arvioita sekä näkemyksiä alan tilanteesta eri osa-alueittain. Tammikuussa tehty Venealan suhdannebarometri vuodelle 2022 ennakoi positiivisia näkymiä: 49 % yrityksistä arvioi liikevaihdon kasvavan ja vain 10 % yrityksistä arvioi liikevaihdon laskevan. Toukokuun tilannekatsaus indikoi jo kovimman kasvun taittumista. 33 % yrityksistä raportoi liikevaihdon kasvaneen alkuvuonna ja 36 % yrityksistä raportoi liikevaihdon pienentyneen alkuvuonna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tilauskannat ovat edelleen poikkeuksellisen pitkiä, mutta moni vastaaja näkee tuotteiden ja polttoaineiden hinnannousujen, korkojen nousun, matkailun vapautumisen ja Ukrainan sodan luoman epävarmuuden vaikuttavan kysyntään viimeistään 2023 niin kotimaassa kuin lähimarkkinoillakin.

Peräti 67 % vastaajista raportoi hankintaketjujen häiriöistä. Häiriöt koskevat lähes kaikkia vene- ja tarvikevalmistajia valmistusmaasta riippumatta. Myös Suomessa valmistetut veneet sisältävät satoja osia ja komponentteja, joiden hankintaketjut ovat maailmanlaajuisia, joten esimerkiksi elektroniikan ja raaka-aineiden pidentyneillä toimitusajoilla on vaikutusta koko venealaan.

Venealan yhteiset tapahtumat liikkeelle koronavuosien jälkeen

Venealan tarvike- ja varustemyynnin huippusesonki polkaistaan käyntiin Helsingin Lauttasaaressa, kun paikalliset vene- ja tarvikeliikkeet järjestävät Veneentekijäntien myymälöiden kesäkauden avajaiset ja Finnboat järjestää samaan aikaan suomiveneilee.fi-koeajopäivät 20.–21.5.2022. Koeajopäivien tarjonta on kasvanut ja yleisön koeajettavaksi onkin tulossa ennakoitua enemmän veneitä. Koeajettavana on lähes 40 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä suuriin matkaveneisiin. Lisäksi tien päällä pääsee koeajamaan Land Rover Defender- sekä Range Rover -malliston lataushybridejä.

Vastaavasti elokuussa järjestettävä Suomen suurin uiva venenäyttely UIVA FLYTANDE on vuoden koronatauon jälkeen jo lähes loppuunmyyty. Kesän kallistuessa loppua kohti tarjoaa Helsingin uiva venenäyttely 18.–21.8.2022 kauden parhaat tuotetarjoukset ja ensi kauden veneuutuuksien ensiesittelyt.

Suomiveneilee.fi testing days open the boating summer in Lauttasaari, Helsinki14.4.2022 10:00:00 EEST | Press release

In May, everyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for try-outs during the Suomiveneilee.fi boat testing days. The tests are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper. The exact list of boats to be tested will be published in May.

Suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna öppnar båtsäsongen på Drumsö i Helsingfors14.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Alla som är intresserade av båtliv och av att röra sig till sjöss har igen i maj möjligheten att prova olika båtar på havet. Under suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna finns drygt 20 olika båtar att testa, från små utombordsmotorbåtar till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och båtarna har alltid en kunnig skeppare. En fullständig förteckning över testbåtarna publiceras i maj.