Suomen Vuokranantajien uudeksi toiminnanjohtajaksi Sanna Hughes: ”Vuokramarkkinoiden kilpailun kiristyminen suosii hyviä vuokranantajia”

Suomen Vuokranantajat ry:n uudeksi toiminnanjohtajaksi on nimitetty Sanna Hughes (OTK, LKV, 42). Hughes aloittaa tehtävässään 1.9.2019.

Hughes on toiminut vuodesta 2017 alkaen Suomen Vuokranantajien päälakimiehenä ja hän on yksi Suomen johtavista vuokraamisen ja asuntosijoittamisen juridiikan asiantuntijoista. Lisäksi Hughesilla on pitkä kokemus esimiestehtävistä ja viestintämarkkinoiden kilpailun edistämisestä Viestintävirastosta.

”Suomen Vuokranantajat on kasvanut kahdessakymmenessä vuodessa muutaman tuhannen vuokranantajan järjestöstä yksityisten vuokranantajien tärkeimmäksi äänitorveksi. Sanna Hughesin johdolla jatkamme työtä hyvän vuokranantajuuden puolesta. Hyvä vuokranantaja toimii reilusti ja oikeudenmukaisesti vuokramarkkinoilla, ja menestyy sitä kautta vuokraustoiminnassaan”, Suomen Vuokranantajien hallituksen puheenjohtaja Jouni Lehtinen sanoo.

”Viime vuosien rakennusbuumi sekä pitkän ajan megatrendit, kuten kaupungistuminen ja digitalisaatio, muuttavat asuntomarkkinoita. Kiristyvässä kilpailussa pärjäävät parhaiten ne vuokranantajat, jotka toimivat reilusti ja asiakaslähtöisesti”, Sanna Hughes sanoo.

”Järjestönä Suomen Vuokranantajat pyrkii tarjoamaan jäsenilleen apua tällaiseen hyvään vuokranantajuuteen.”

Yksityiset vuokranantajat omistavat Suomessa kaksi kolmasosaa vapaarahoitteisista asunnoista. Sanna Hughes kantaa huolta siitä, ettei tuore Antti Rinteen hallitus heikennä yksityisten vuokranantajien toimintaedellytyksiä:

”Hallitusohjelmassa on paljon hyvää, mutta siinä mainittu taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajoittaminen olisi vakava isku yksityisille asuntomarkkinoille. Se hyydyttäisi uusien asuntojen tuotantoa ja pahentaisi kaupunkien asuntotilannetta. Luotan kuitenkin siihen, että hallitus ymmärtää yksityisten vuokranantajien merkityksen asuntomarkkinoilla ja verotus ei kiristy”, Hughes sanoo.

Uusi toiminnanjohtaja (1.9.2019 alkaen), päälakimies Sanna Hughes, sanna.hughes@vuokranantajat.fi, p. 040 044 0903
Hallituksen puheenjohtaja Jouni Lehtinen, jouni.lehtinen@vuokranantajat.fi, p. 040 840 0105

Sanna Hughes aloittaa Suomen Vuokranantajana 1.9.2019.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Suomen Vuokranantajilla on yli 18 000 jäsentä. 97 % jäsenistämme suosittelee meitä. Vuonna 1999 perustettu Suomen Vuokranantajat ry. viettää 20-vuotisjuhliaan syksyllä 2019.

Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan30.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.

Vuokranantaja: muista sopia etukäteen vuokra-asunnossa käymisestä10.7.2019 08:30:00 EESTUutinen

Julkisuuteen nousee välillä kertomuksia vuokranantajan yllätyskäynneistä vuokralaisen kotiin. Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon asunnon kunnon valvomiseksi ja tarkistamiseksi sekä asunnon esittelemiseksi uusille vuokralais- tai ostajakandidaateille. Käynnistä tulee kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren neuvoo, miten asunnossa käynnit hoidetaan tyylikkäästi.