Suomen Vuokranantajien uudeksi toiminnanjohtajaksi Sanna Hughes: ”Vuokramarkkinoiden kilpailun kiristyminen suosii hyviä vuokranantajia”

Suomen Vuokranantajat ry:n uudeksi toiminnanjohtajaksi on nimitetty Sanna Hughes (OTK, LKV, 42). Hughes aloittaa tehtävässään 1.9.2019.

Hughes on toiminut vuodesta 2017 alkaen Suomen Vuokranantajien päälakimiehenä ja hän on yksi Suomen johtavista vuokraamisen ja asuntosijoittamisen juridiikan asiantuntijoista. Lisäksi Hughesilla on pitkä kokemus esimiestehtävistä ja viestintämarkkinoiden kilpailun edistämisestä Viestintävirastosta.

”Suomen Vuokranantajat on kasvanut kahdessakymmenessä vuodessa muutaman tuhannen vuokranantajan järjestöstä yksityisten vuokranantajien tärkeimmäksi äänitorveksi. Sanna Hughesin johdolla jatkamme työtä hyvän vuokranantajuuden puolesta. Hyvä vuokranantaja toimii reilusti ja oikeudenmukaisesti vuokramarkkinoilla, ja menestyy sitä kautta vuokraustoiminnassaan”, Suomen Vuokranantajien hallituksen puheenjohtaja Jouni Lehtinen sanoo.

”Viime vuosien rakennusbuumi sekä pitkän ajan megatrendit, kuten kaupungistuminen ja digitalisaatio, muuttavat asuntomarkkinoita. Kiristyvässä kilpailussa pärjäävät parhaiten ne vuokranantajat, jotka toimivat reilusti ja asiakaslähtöisesti”, Sanna Hughes sanoo.

”Järjestönä Suomen Vuokranantajat pyrkii tarjoamaan jäsenilleen apua tällaiseen hyvään vuokranantajuuteen.”

Yksityiset vuokranantajat omistavat Suomessa kaksi kolmasosaa vapaarahoitteisista asunnoista. Sanna Hughes kantaa huolta siitä, ettei tuore Antti Rinteen hallitus heikennä yksityisten vuokranantajien toimintaedellytyksiä:

”Hallitusohjelmassa on paljon hyvää, mutta siinä mainittu taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajoittaminen olisi vakava isku yksityisille asuntomarkkinoille. Se hyydyttäisi uusien asuntojen tuotantoa ja pahentaisi kaupunkien asuntotilannetta. Luotan kuitenkin siihen, että hallitus ymmärtää yksityisten vuokranantajien merkityksen asuntomarkkinoilla ja verotus ei kiristy”, Hughes sanoo.

Uusi toiminnanjohtaja (1.9.2019 alkaen), päälakimies Sanna Hughes, sanna.hughes@vuokranantajat.fi, p. 040 044 0903
Hallituksen puheenjohtaja Jouni Lehtinen, jouni.lehtinen@vuokranantajat.fi, p. 040 840 0105

Sanna Hughes aloittaa Suomen Vuokranantajana 1.9.2019.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Suomen Vuokranantajilla on yli 18 000 jäsentä. 97 % jäsenistämme suosittelee meitä. Vuonna 1999 perustettu Suomen Vuokranantajat ry. viettää 20-vuotisjuhliaan syksyllä 2019.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.