Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n tulos kasvoi hallitusti, minkä lisäksi yhtiö käytti lunastusoikeuttaan Vaasan yliopiston Hemsö Suomi Oy:lle myymiin SYKin osakkeisiin - ylimääräisen ja varsinaisen yhtiökokouksen päätökset

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) varsinainen yhtiökokous pidettiin 28.6.2022. Yhtiökokous vahvisti vuoden 2021 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Vuonna 2021 Suomen Yliopistokiinteistöt -konsernin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta, ollen 176,2 miljoonaa euroa (170,5 milj. euroa). Liikevaihdon kehitys oli maltillista ja ennusteen mukaista. Yhtiön liikevaihto muodostui pitkälti vuokratuista tiloista, joita yhtiöllä oli omistuksessaan toimintavuoden päättyessä 1,05 milj. htm2. Tilojen vuokrausaste toteutui keskimäärin tasolla 95,5 %. Liikevaihto per vuokrattava huoneistoala toteutui tasolla 13,9 eur/htm2/kk. Yhtiön asiakasjakauma liikevaihdolla mitattuna oli yliopistot 87 % ja muut 13 %.

Suomen Yliopistokiinteistöt -konsernin tilikauden tulos oli 23,8 miljoonaa euroa.

Yhtiökokous päätti jakaa omistajille osinkoa 7,32 euroa osakkeelta eli yhteensä 18,2 miljoonaa euroa.

Hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin kuusi henkilöä. Puheenjohtajaksi valittiin rehtori Jukka Mönkkönen Itä-Suomen yliopistosta ja varapuheenjohtajaksi talouspolitiikan koordinaattori Lauri Kajanoja valtiovarainmininteriöstä. Hallituksen jäseniksi valittiin talousjohtaja Mikko Ahola Senaatti-kiinteistöistä, talousjohtaja Patrik Marjamaa Tampereen yliopistosta, talousjohtaja Pekka Riuttanen Oulun yliopistosta sekä vararehtori Kalle-Antti Suominen Turun yliopistosta.

Tilintarkastajana jatkaa tilikaudella 2022 KHT-yhteisö KPMG Oy, jonka vastuunalaisena tilintarkastajana toimii Assi Lintula

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n ylimääräinen yhtiökokous pidettiin 16.6.2022 ja siellä tehdyn päätöksen mukaisesti SYK yhtiönä päätti käyttää yhtiöjärjestyksen mukaista lunastusoikeutta Vaasan yliopiston Hemsö Suomi Oy:lle myymiin SYKin osakkeisiin. SYKin hallussa on lunastuksen jälkeen 38. 593 kpl yhtiön osaketta.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
Korkeakoulunkatu 1
33720 Tampere

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on vuonna 2009 perustettu yhtiö, jonka toiminnan tarkoituksena on olla paras kampuskumppani. SYK vuokraa ja rakennuttaa tiloja pääosin osakasyliopistojen ja korkeakoulujen tarpeisiin yhdellätoista kampuspaikkakunnalla Suomessa. SYKin kiinteistösalkku koostuu yli kahdestasadasta rakennuksesta, jotka pääsääntöisesti sijoittuvat kuudelletoista kampukselle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Turun Aurum-rakennus sai harvinaisen tunnustuksen ympäristömyönteisyydestään25.3.2022 11:34:00 EET | Tiedote

Ympäristöasioiden kokonaisvaltaisesta huomioimisesta tunnettu BREEAM-sertifikaatti on myönnetty maaliskuussa Turussa sijaitsevalle Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) Aurum-rakennukselle. Kiinteistö sai erityisen korkean Excellent-arvosanan ympäristömyönteisestä rakentamisesta ensimmäisenä yliopistorakennuksena Suomessa. Tuloksissa painottuivat erityisesti energiatehokkuus, kestävät materiaalit sekä ekologian huomioiminen.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy on sopinut rahoituksen uudelleenjärjestelystä – ratkaisu kokonaisuudessaan vihreää rahoitusta30.11.2021 11:13:00 EET | Tiedote

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on sopinut yhteensä 485 miljoonan euron suuruisen uudelleenrahoituspaketin. Järjestelyllä korvataan merkittävä osa aiempaa rahoitusta, myös vuonna 2018 liikkeelle laskettu Green Bond. Uudelleenrahoitus on kokonaisuudessaan vihreää rahoitusta, joka on ollut nyt allekirjoitetun kokonaisuuden yksi merkittävin tavoite. Rahoittajina järjestelyssä toimivat Nordea ja Handelsbanken.