Suomen Yrittäjät: Julkisen sektorin tulee keskittyä perustehtäviinsä

Suomessa julkinen sektori on salakavalasti levittäytynyt niin laajalle, että se vie pohjaa pois kansantalouden vaurastumiselta. Sitä pitää keventää, vaatii Suomen Yrittäjät. - Ei riitä, että tehdään hallituskaudesta toiseen menoleikkauslistoja, jotka eivät johda mihinkään, pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.
Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers

Suomen julkinen sektori on yksi Länsi-Euroopan suurimmista, ja liian suuri osa kansantalouden arvonlisästä suuntautuu tuottamattomasti. Kansalaisten ja yritysten verorasitus on liian korkea, ja välittömän verotuksen taso haittaa taloudellista aktiviteettia.

Syynä ovat suuret julkiset menot. On pakko verottaa ankarasti, jotta ne saadaan rahoitetuksi, Suomen Yrittäjät linjaa tänään julkistamassaan Suomi 2025 - Kohti tehokkaampaa julkista sektoria -asiakirjassa.

- Vuosien saatossa julkisiin toimiin on siirtynyt valtavasti asioita, joilla ei ole ydintehtävien kanssa mitään tekemistä, ja tilanne syö kansakunnan resursseja, Mika Kuismanen sanoo.

Veronalennuksia ei kannata rahoittaa lisävelalla

Tulevaisuudessa jokainen vastuullinen hallitus tekee ensin julkisia menoja sitovan suunnitelman ja vasta sen jälkeen lupaa kansalaisilleen alentaa verorasitusta. Ei ole kestävä tie, että veronalennukset rahoitetaan lisävelkaantumisella.

- Ei riitä, että tehdään hallituskaudesta toiseen menoleikkauslistoja, jotka eivät johda mihinkään.

- Julkisyhteisöjen reippaasti yli 100 miljardin euron menoissa on varmasti karsittavaa ja tehostamisen. varaa.

Leikkauslistoille tarvitaan kestävät perusteet

Kuismasen mukaan ei kuitenkaan pidä leikata mistä tahansa.

- Jotkut julkiset menot ovat tulevan talouskasvun kannalta tärkeämpiä kuin toiset. On uskallettava priorisoida ja laatia leikkauslistoille selvät perusteet. Osaaminen on tärkeämpää kuin julkisen sektorin ylläpitämät viihdepalvelut. Panostus tutkimukseen on tärkeämpää kuin kilpaurheilu.

Kuismanen muistuttaa, että ikärakenteen muutoksen vuoksi tuleva vuosikymmen on todellinen haaste kansantaloudelle.

- Jos julkisen talouden rakenteita ei uudisteta, velka- ja verotaakka kasvavat kohtuuttomiksi.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers