Suomen Yrittäjien Petri Salminen Euroopan yrittäjäjärjestön johtoon

Petri Salminen. Kuva: Valokuvaaja Terotemedia / Tero Takalo-Eskola

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen on valittu eurooppalaisen pk-yrittäjien kattojärjestön SMEunitedin johtoon. Valinnan teki SMEunitedin vuosikokous torstai-iltana Brysselissä.

– Jatkossa pk-yrittäjyyden äänen on oltava EU:ssa vahvempaa ja sääntelyn järkevämpää. Unionin on vauhditettava yrittäjyyttä sekä yrittämisen ja omistamisen vapautta, puheenjohtaja Petri Salminen toteaa.

Salminen kisasi puheenjohtajuudesta romanialaisen ex-elinkeinoministeri Florin Jianun kanssa.

12 miljoonan pk-yrityksen järjestö

Kattojärjestö SMEunitedin jäsenjärjestöihin kuuluu noin 12 miljoonaa eurooppalaista pk-yritystä ja vaikuttamistyössään se toimii kaikkien yli 22 miljoonan eurooppalaisen pk-yrityksen puolesta. SMEunitedin jäsenjärjestöjä ovat pieniä ja keskisuuria yrityksiä edustavat organisaatiot Euroopan unionissa. SMEunited on EU-edunvalvontayhteistyön järjestö, joka tukee ja edustaa jäsenjärjestöjään eurooppalaisessa edunvalvonnassa.

– SMEunitedilla on paljon työtä työn ja yrittäjyyden murroksessa. Tällä vuosikymmenellä Eurooppa kohtaa kasvavia maailmanlaajuisia haasteita. Esimerkiksi yritysten ja talouden toipuminen pandemiasta, digitalisaatio ja ilmastonmuutos haastavat Euroopan kilpailukyvyn, Salminen sanoo.

– Työ- ja yrittäjyysvapauteen liittyvä sääntely edustaa aikaa, jolloin ihmiset työskentelivät valtaosin tehtaissa ja omistus oli keskittynyt. Nyt työskennellään pienemmissä yrityksissä ja globaaleissa verkostoissa, Salminen jatkaa.

Historiallinen valinta Suomelle

– Salmisen valinta on tärkeä Suomelle ja sen pk-yrityksillä. Suomalainen ei ole koskaan johtanut SMEunitedia tai sen edeltäjiä. Äänemme kuuluu nyt vahvasti EU:ssa ja Euroopan kentillä, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

– SMEunited on Suomen Yrittäjille keskeinen työkalu EU-vaikuttamisessa. Yrittäjät toimii aktiivisesti SMEunitedissa, koska sitä kautta pystymme vaikuttamaan yrityksiä koskevaan EU-sääntelyyn, hän lisää.

Tällä hetkellä Salminen toimii SMEunitedin varapuheenjohtajana ja sosiaaliasioiden valiokunnan puheenjohtajana.

– Yrittäjyyteen liittyvää sääntelyä ja poliittisia päätöksiä tehdään yhä enemmän EU:ssa. Siksi suomalaisten yrittäjien on oltava aktiivisesti edustettuna unionin päätöksenteossa, Salminen toteaa.

Salminen jatkaa edelleen Suomen Yrittäjien puheenjohtajana. Jyväskyläläinen Petri Salminen, 40, valittiin Suomen Yrittäjien puheenjohtajaksi liittokokouksessa syksyllä 2020. Salminen on toiminut yrittäjänä kaksi vuosikymmentä. Hänen yrityksensä Salminen & Tikka Oy tuottaa myynnin ja johtamisen kehittämis- sekä rekrytointipalveluja.

Salmisen puheenjohtajakausi alkaa ensi vuoden alusta ja se kestää kaksi vuotta. Puheenjohtajuuden jättää aktiiviyrittäjä ranskalainen Alban Maggiar.

Petri Salminen. Kuva: Valokuvaaja Terotemedia / Tero Takalo-Eskola

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.