smeGo

Suomessa aloittaa uusi rahoituslaitos - “Toimintamallimme on uniikki”

Pienten- ja keskisuurten yritysten rahoittaja SME Finance tavoittelee kasvavansa merkittäväksi toimijaksi Suomessa, maajohtaja Matias Peltoniemi sanoo.
SME Financen maajohtaja Matias Peltoniemi

Voimakkaasti kasvava liettualainen pk-yritysten rahoittaja SME Finance aloittaa toimintansa Suomessa.

SME Financen maajohtaja Matias Peltoniemi kertoo, että suomalaisilla pk-yrityksillä on merkittävä puute järkevästä kasvurahoituksesta. Yhtiö tukee pk-yrityksiä helpottamalla luottojen saantia ja korjaamalla alan pahenevaa rahoitusvajetta.

“Yhä useammat pk-yrittäjät kertovat taloudellisen epävarmuuden tehneen perinteiset pankit varovaisemmaksi. Yrittäjille on aiempaa haastavampaa löytää rahoitusta, sillä kiinteälle omaisuudelle ei myönnetä niin suuria vakuusarvoja kuin aiemmin. Me uskomme, että kykenemme palvelemaan yrittäjiä paremmin”, hän sanoo.

Tarjolla pk-yritysten keskeisimmät palvelut

SME Financen tavoitteena on kasvaa merkittäväksi suomalaisten pk-yritysten rahoittajaksi, jolta löytyy lisäksi keskeisimmät yritysten peruspankkipalvelut. Palvelutarjonta täydentyy tämän ja ensi vuoden aikana.

SME Finance -ekosysteemiin kuuluu rahoitusteknologiaan keskittyvä fintech-yhtiö SME Finance sekä EKP:n pankkitoimiluvan Suomeenkin jo saanut SME Bank.

“Tämä kaksiväyläinen mallimme on Suomessa uniikki. Sen ansiosta kykenemme palvelemaan isointa osaa pk-yrityksistä”, Peltoniemi sanoo.

Konserni myöntänyt luottoja jo 1,3 miljardia

SME Finance tunnetaan erityisesti kyvystään kanavoida EU- ja julkista rahaa pienyritysten kasvun tueksi. Yhtiön lainoille on mahdollista saada Finnveran ja Euroopan Investointipankin EIB:n takaus. Vasta vuodesta 2016 asti toimineella konsernilla on yli 3.000 asiakasta ja tänä aikana se on jakanut luottoja noin 1,3 miljardia euroa.

SME Finance tarjoaa yrityksille mm. vakuudettomia lainoja ja automatisoituja yrityksen kassavirtoihin perustuvia lainoja. SME Finance kykenee myös hyväksymään vakuuksia perinteisiä pankkeja helpommin, Peltoniemi kertoo. Rahoittaja hyväksyy asiakkaikseen myös alle kahden vuoden vanhoja yrityksiä.

“Näen, että yritysten pankkimarkkina jakautuu tulevaisuudessa yhä vahvemmin perinteisten pankkien ja neopankkien, kuten meidän, välille. Molemmille on tarvetta”, Peltoniemi pohtii.

Teknologiapanostusten ansiosta SME Finance kykenee tekemään lainapäätöksen tunnissa ja siirtämään rahat 24 tunnissa hakemuksesta.

Suomen ohella SME Finance -ekosysteemi käynnistää toimintansa tänä vuonna myös Hollannissa, Espanjassa ja Saksassa.

SME Financen maajohtaja Matias Peltoniemi

smeGo
Kalevankatu 3 A, 4.kerros

www.smefinance.fi

smeGo on yleiseurooppalainen rahoituspalvelualusta vakiintuneille pk-yrityksille. Yritys on auttanut yli 4.000 pk-yritystä seitsemän vuoden aikana. Yrityksen jakaman rahoituksen kokonaismäärä oli vuoden 2023 lopussa 1,8 miljardia euroa.

smeGo tarjoaa fintech-yrityksen digitaalista helppoutta, nopeutta sekä samalla parhaiden yksityisten pankkien laatua ja persoonallisuutta. Ne ovat uusi normi vakiintuneille pk-yrityksille.

smeGo toimii Amsterdamissa, Helsingissä, Vilnassa, Tallinnassa ja Riiassa yli 140 ammattilaisen voimin.

Kahden kokeneen pankkialan asiantuntijan vuonna 2016 SME Finance -nimellä Liettuassa perustama yritys on sitoutunut rakentamaan ekosysteemin vakiintuneille pk-yrityksille ja jatkamaan kasvun ja innovaatioiden edistämistä pk-sektorilla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta smeGo