Suomessa järjestettävä RecoTech kasvanut yhdeksi kansainvälisesti merkittävimmistä kiinteistöalan teknologiatapahtumista

RecoTech, joka on yksi maailman kehutuimpia kiinteistö- ja rakentamisalan teknologiaan keskittyviä tapahtumia, pidetään marraskuun 20. päivä Train Factoryllä. RecoTech kokoaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritykset, startupit, sidosryhmät sekä sijoittajat yhteen uusien ratkaisujen ja innovaatioiden äärelle. Tapahtuman teemana tänä vuonna on ympäristövastuullisuus, ja kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää kestävän tulevaisuuden luomiseksi.

Neljättä kertaa järjestettävä RecoTech on tuonut tunnetuksi Proptechin eli kiinteistöihin liittyvien teknologioiden ilosanomaa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Suomessa Proptech-startupeja asukasta kohden on eniten maailmassa*. Viimeisen viiden vuoden aikana Suomeen on perustettu yli 75 PropTech-alan startupia, jotka ovat keränneet 130 miljoonan euron edestä rahoitusta.

RecoTechin puhujakaarti on huikea. Tässä muutama heistä:

• Mike Butcher (TechCrunch) – Yksi vaikutusvaltaisimmista ihmisistä teknologia-alalla The Daily Telegraphinin ja The Independentin mukaan. Ensimmäisellä Suomen vierailullaan Mike toimii toisen päälavan isäntänä.
  • Dror Poleg (Rethinking.RE) – Rethinking.RE:n perustaja ja mukana kiinteistöalan muutosprojekteissa, joissa teknologiaa hyödynnetty uraauurtavalla tavalla. Polegin asiakkaisiin kuuluu merkittäviä yrityksiä ja organisaatioita, kuten British Land, Dubai Holding, Liberty Mutual, Cushman & Wakefield, INREV ja EPRA.
  • Bruce Oreck (Train Factory) – Bruce Oreck toimi Yhdysvaltojen suurlähettiläänä Suomessa 2009-2015. Tällä hetkellä Oreck työskentelee Executive in Residence -tehtävässä Aalto-yliopistossa keskittyen liiketoimintaan ja yrittäjyyteen.
  • David Malott (AI SpaceFactory) – startupin perustaja, joka aikoo 3D-tulostaa pölystä rakennuksia Marsiin! AI SpaceFactory tekee yhteistyötä NASAn kanssa.
  • Annie Cosgrove (WeWork) – Annie on WeWorkin vanhempi tutkija. Cosgrove johtaa tiimiä, joka keskittyy työympäristöjen suunnitteluun ja sosiaaliseen dynamiikkaan.
  • Christine McDannell (Kndrd) – Coliving Coden kirjoittaja ja Kndrdin perustajajäsen. Kndrd on ensimmäinen yhteisasumisen hallinnointiin keskittyvä alusta ja globaali listaus yhteisöasumiseen soveltuvista kohteista.
  • Tal Friedman (Foldstruct) – arkkitehti ja tech-yrittäjä. Friedmanin intohimona on digitaalinen ja automatisoitu rakentaminen, jossa hyödynnetään tekoälyä rakennusten suunnittelussa.
  • Roelof Opperman (Fifth Wall) – PropTech Investment Groupin johtaja ja vastaaja johtaja Fifth Wallilla. Kyseessä on suurin Proptech-pääomasijoitusrahasto, joka etsii sijoituskohteita pohjoismaista sekä muualta maailmasta.

RecoTechin järjistäjiä ovat RAKLI ry, Rakennusteollisuus RT ry, HESA-SAFA ja Proptech Finland ry.

*Unissun raportti 2018

Mikael Långström
Digipäällikkö, RAKLI
mikael.langstrom@rakli.fi

Haastattelupyynnöt:

Susanna Aula
Viestintäpäällikkö, RAKLI
susanna.aula@rakli.fi

Nettisivu: https://recotech.fi/
Twitter: @RecoTechFI
RecoTech 2018: https://www.youtube.com/watch?v=_9PdPDHo1gY

Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittaja herätti henkiin entisen Nokian kampuksen9.10.2019 08:00:00 EESTTiedote

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittajaksi on valittu Salo IoT Campus, joka muutti Nokian ex-kampuksen aktiiviseksi monikäyttäjäympäristöksi. Tuomaristo kiitteli erityisesti voittajan innovatiivisuutta ja rohkeutta rakentaa monialainen yhteisö ja ekosysteemi, joka hyödyntää olemassa olevia tiloja palvelualustana. Työympäristötekona Salon IoT Campus edustaa monipuolisesti kestävää kehitystä niin rakennetun ympäristön kuin koko alueen näkökulmasta. Kilpailun voittaja julkistettiin REWORK Workplace Experience Summitissa 8.10.2019.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät vahvistuivat jälleen kevään pienen notkahduksen jälkeen17.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen vahva kysyntä siivittää vuokra-asuntojen rakentamista ja asuntosijoittamista. Vuokra-asuntomarkkinoiden kasvuodotukset ovat asiantuntijoiden mukaan nyt kautta linjan vahvempia kuin viime keväänä. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Vuokra-asuntojen rakentaminen jatkuu vilkkaana suurimmissa kaupungeissa. Vuokra-asuntomarkkinoiden vetovastuu näyttää siirtyneen vahvasti suurten ammattimaisten toimijoiden harteille.

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien nousuodotukset aiempaa maltillisempia11.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä kasvaa edelleen, mutta kasvuvauhti on lähes kaikissa sijoittajaryhmissä hidastumassa. Myös vuokrien nousuodotukset ovat aiempaa maltillisempia: pienten asuntojen vuokrien nousu jatkuu, mutta suurten asuntojen vuokrien arvioidaan joissakin kasvukeskuksissa jopa laskevan. Rakentamisen kustannusten pitkään jatkuneen nousun ennakoidaan olevan pysähtymässä.