Suomessa järjestettävä RecoTech kasvanut yhdeksi kansainvälisesti merkittävimmistä kiinteistöalan teknologiatapahtumista

RecoTech, joka on yksi maailman kehutuimpia kiinteistö- ja rakentamisalan teknologiaan keskittyviä tapahtumia, pidetään marraskuun 20. päivä Train Factoryllä. RecoTech kokoaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritykset, startupit, sidosryhmät sekä sijoittajat yhteen uusien ratkaisujen ja innovaatioiden äärelle. Tapahtuman teemana tänä vuonna on ympäristövastuullisuus, ja kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää kestävän tulevaisuuden luomiseksi.

Neljättä kertaa järjestettävä RecoTech on tuonut tunnetuksi Proptechin eli kiinteistöihin liittyvien teknologioiden ilosanomaa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Suomessa Proptech-startupeja asukasta kohden on eniten maailmassa*. Viimeisen viiden vuoden aikana Suomeen on perustettu yli 75 PropTech-alan startupia, jotka ovat keränneet 130 miljoonan euron edestä rahoitusta.

RecoTechin puhujakaarti on huikea. Tässä muutama heistä:

• Mike Butcher (TechCrunch) – Yksi vaikutusvaltaisimmista ihmisistä teknologia-alalla The Daily Telegraphinin ja The Independentin mukaan. Ensimmäisellä Suomen vierailullaan Mike toimii toisen päälavan isäntänä.
  • Dror Poleg (Rethinking.RE) – Rethinking.RE:n perustaja ja mukana kiinteistöalan muutosprojekteissa, joissa teknologiaa hyödynnetty uraauurtavalla tavalla. Polegin asiakkaisiin kuuluu merkittäviä yrityksiä ja organisaatioita, kuten British Land, Dubai Holding, Liberty Mutual, Cushman & Wakefield, INREV ja EPRA.
  • Bruce Oreck (Train Factory) – Bruce Oreck toimi Yhdysvaltojen suurlähettiläänä Suomessa 2009-2015. Tällä hetkellä Oreck työskentelee Executive in Residence -tehtävässä Aalto-yliopistossa keskittyen liiketoimintaan ja yrittäjyyteen.
  • David Malott (AI SpaceFactory) – startupin perustaja, joka aikoo 3D-tulostaa pölystä rakennuksia Marsiin! AI SpaceFactory tekee yhteistyötä NASAn kanssa.
  • Annie Cosgrove (WeWork) – Annie on WeWorkin vanhempi tutkija. Cosgrove johtaa tiimiä, joka keskittyy työympäristöjen suunnitteluun ja sosiaaliseen dynamiikkaan.
  • Christine McDannell (Kndrd) – Coliving Coden kirjoittaja ja Kndrdin perustajajäsen. Kndrd on ensimmäinen yhteisasumisen hallinnointiin keskittyvä alusta ja globaali listaus yhteisöasumiseen soveltuvista kohteista.
  • Tal Friedman (Foldstruct) – arkkitehti ja tech-yrittäjä. Friedmanin intohimona on digitaalinen ja automatisoitu rakentaminen, jossa hyödynnetään tekoälyä rakennusten suunnittelussa.
  • Roelof Opperman (Fifth Wall) – PropTech Investment Groupin johtaja ja vastaaja johtaja Fifth Wallilla. Kyseessä on suurin Proptech-pääomasijoitusrahasto, joka etsii sijoituskohteita pohjoismaista sekä muualta maailmasta.

RecoTechin järjistäjiä ovat RAKLI ry, Rakennusteollisuus RT ry, HESA-SAFA ja Proptech Finland ry.

*Unissun raportti 2018

Mikael Långström
Digipäällikkö, RAKLI
mikael.langstrom@rakli.fi

Haastattelupyynnöt:

Susanna Aula
Viestintäpäällikkö, RAKLI
susanna.aula@rakli.fi

Nettisivu: https://recotech.fi/
Twitter: @RecoTechFI
RecoTech 2018: https://www.youtube.com/watch?v=_9PdPDHo1gY

RAKLIn suhdannetiedote 1/2020: Hankkeita vireillä, mutta käynnistyminen epävarmaa27.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömarkkinoilla koronakriisin vaikutukset ovat näkyneet välittömästi, kun monien toimitilojen vuokralaisten liiketoiminta on vaikeutunut ja tuonut vaikeuksia vuokranmaksuun. Vaikutukset rakennusmarkkinoille jäävät hyvän tilauskannan takia kuluvana vuonna vähäisiksi useimpiin muihin elinkeinoihin verrattuna. Jos rajoituksia joudutaan kiristämään uudelleen ja talouden ja työttömyyden uhkaskenaariot alkavat toteutua, vaikutukset kiinteistö- ja rakentamismarkkinoihin ovat suuret.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri, kevät 2020: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät heikentyneet viime syksystä, pääkaupunkiseudulla muuta maata positiivisempi tilanne17.4.2020 11:00:00 EESTTiedote

Suurten kaupunkien vahva asuntokysyntä tukee edelleen vuokra-asuntojen rakentamista ja vuokrien nousua. Vuokra-asuntomarkkinoiden asiantuntijoiden kasvuodotukset ovat kuitenkin nyt monilta osin heikentyneet viime syksyyn verrattuna. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, joskin osin loivempana kuin muutamana viime vuonna.

Vuoden rakennuttaja 2019 on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen24.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Vuoden 2019 rakennuttajaksi on valittu Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Ilmarinen on kiinteistö- ja rakentamisalan vastuullisuuden edelläkävijä yhdistäen aktiivisen alan kehittämisen tehokkaaseen rakennuttamisen prosessiin. Lisäksi Ilmarinen luo uusia elinympäristöjä rakennuttamalla monipuolisesti erilaisia kiinteistökohteita. Vuoden rakennuttajan rakennuttamistoiminnasta vastaa kokenut ja kehitysmyönteisesti alan eteenpäin viemiseen suhtautuva henkilöstö, joka myös viestii tekemisistään.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.