Suomessa lihaa tuotetaan vastuullisesti – kilpailijat vastuullisuudessa takamatkalla

Suomalainen lihaketju on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa ja soijan käyttöä rehustuksessa saadaan vähennettyä. Euroopassa soijaa käytetään kotieläinten rehustuksessa enemmän ja kauppasodan myötä lisääntyvä soijan tuonti parantanee soijaa runsaasti käyttävien kilpailukykyä. Suomalainen vastuullisempi tapa tuottaa lihaa on saatava esiin, ettei se jää kilpakumppaneiden jalkoihin.

Kiinan ja USA:n välinen kauppasota alentaa USA:sta tulevan soijan hintaa Euroopan markkinoilla ja korvaa Etelä-Amerikan tuontia. Soijaa käytetään Euroopassa laajalti kotieläinten rehustuksessa. Suomessa kotieläinsektori on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa jasoijan käyttöä saadaan vähennettyä. Suomalaiset naudat, siat ja siipikarja syövätkin pitkälti kotimaista ja usein oman tilan pelloilla tuotettua rehua.

Nautojen ja lampaiden ruokinta Suomessa perustuu nurmirehuun ja nurmella on hiilensidontapotentiaalia. Sikojen ja siipikarjan rehustuksessa hyödynnetään paljolti kotimaista valkuaispitoista rehuviljaa ja yhä enenevissä määrin rehuhernettä ja härkäpapua. Elintarvike- ja juomateollisuuden sivuvirtoja on käytetty jo pitkään etenkin sikojen rehustuksessa, mikä on kiertotaloutta parhaimmillaan.

Edullinen soija parantaa EU:n lihantuotannon kilpailukykyä suhteessa kotimaiseen lihantuotantoon.Tilanne vaikuttaa myös meidän vientikilpailukykyymme mm. Aasian markkinoilla. Pelkona on, että suomalainen vastuullinen tuotantotapa uhkaa jäädä kilpakumppaneiden varjoon. Etenkin, kun EU-Mercosur -vapaakauppasopimuksen myötä EU:n sisämarkkinoille tarjonta lisääntyy samaan aikaan, kun britit valmistautuvat Brexitiin. Etelä-Amerikassa lihantuotantotapa ei ole vastuullisuudessaan samaa tasoa kuin Suomessa.

Nyt koko suomalaisen lihaketjun, tuottajasta kauppaan, on yhä tärkeämpää viestiä ja saada viestinsä kuuluviin suomalaisesta vastuullisesta tavasta tuottaa lihaa. Vastuullisuus tarkoittaa meille muun muassa sitä, että tuotannossa huomioidaan ilmasto, ympäristö sekä biodiversiteetti. Antibioottiresistenssi ja eläinten terveys otetaan Suomessa vakavasti, joten eläimiä lääkitään vain tarpeen vaatiessa ja hormoneja ei käytetä. Hyvää Suomesta -merkki lihapaketin kyljessä kertoo lihan olevan alkuperältään suomalaista ja siten se on merkki vastuullisemmasta valinnasta.

Mauno Ylinen
MTK:n 2. puheenjohtaja

Marjukka Manninen
Asiantuntija

Suomalaiset maanviljelijät ja yksityismetsänomistajat tukevat IPCC:n erikoisraportin suosituksia – Suomen tunnustettava omat vahvuutensa ja erityispiirteensä8.8.2019 11:11:08 EESTTiedote

Viljelijöitä ja yksityismetsänomistajia edustavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC pitävät tänään julkistetun Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n erikoisraportin viestiä ilmastonmuutoksen vaikutuksista ruokaturvaan ja maaperän kasvukuntoon hälyttävänä. Maankäyttöön keskittyvä raportti alleviivaa ilmastonäkökulmasta maatalouden, maankäytön ja uusiutuvien luonnonvarojen ratkaisevaa roolia ilmastonmuutosta vastaan taistelemisessa ja ruokaturvan takaajana muuttuvaan ilmastoon sopeutuen.

Mediakutsu: Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija tutustuvat Varsinais-Suomen saariston maatalousyrittäjiin ja ruoantuotantoon 12.-13.8.7.8.2019 11:17:23 EESTKutsu

Vuoden Kokki 2019 Mikko Kaukonen ja Vuoden Tarjoilija 2019 Heidi Martikainen vierailevat 12.–13. elokuuta maatiloilla Varsinais-Suomen saaristossa ja tutustuvat maatalousyrittäjiin ja ruoan alkuperään. Median edustajat kutsutaan osallistumaan maatilavierailuihin sekä lounastamaan ja keskustelemaan ruoantuottajien ja ravintola-alan huippuammattilaisten kanssa.

Maitovaliokunta: Hallitusohjelma sisältää hyviä aihioita maatalouden toimintaedellytysten kestävään vahvistamiseen6.8.2019 15:54:43 EESTTiedote

MTK:n maitovaliokunta vaatii hallitusta viipymättä panemaan maataloutta koskevat aloitteet toimeen. Maitotilojen määrän ennustetaan vähenevän kuluvana vuonna kahdeksan prosenttia. Maito-omavaraisuus lepää jatkavien tilojen harteilla. Hallituksen lupaamat toimet tulonmuodostuksen tasapainottamiseksi tarjontaketjussa, sekä investointeja, tuottajien jaksamista ja aktiivituotantoa tukeva politiikka ja lainsäädäntöratkaisut eivät voi odottaa. Huomio on kiinnitettävä myös lopettaviin ja rakennettava toimiva malli tuotannosta luopumiseen.