Suomessa löytyi 426 euroseteliväärennöstä alkuvuonna 2019

Suomessa setelien kierrosta löydettiin vuoden 2019 ensimmäisen puoliskon aikana 426 eurosetelivää-rennöstä. Määrä on pysynyt samalla tasolla viime vuosina. Muuhun euroalueeseen verrattuna määrä on vähäinen.

”Väärennettyjä seteleitä liikkuu Suomessa erittäin vähän. Yleensä ne kulkeutuvat meille ulkomailta ja löytyvät sen jälkeen nopeasti”, sanoo seteliasiantuntija Olli Vehmas Suomen Pankista.

Alkuvuonna 2019 Suomessa kierrossa olleiden setelien joukosta löydettiin eniten 50 euron väärennöksiä, niitä oli yhteensä 266. Seuraavaksi eniten oli 20 euron väärennöksiä eli 92, ja 100 euron väärennöksiä oli 26.

"On hyvä kiinnittää huomiota seteleihin, kun vastaanottaa niitä. Euroseteleitä muistuttavat setelijäljitelmät, kuten niin sanotut matkamuistosetelit ja elokuvasetelit, saattavat olla lainvastaisia. Niillä on joskus onnistuttu huijaamaan vastaanottajaa", Vehmas toteaa.

Ajanjakso (vuoden 1. tai 2. puolisko)

1/2017

2/2017

1/2018

2/2018

1/2019

Väärennösten lukumäärä

345

424

341

492

426

Väärennöksiä ehkäistään uudella eurosetelisarjalla, jonka viimeisimmät setelit, arvoltaan 100 ja 200 euroa, laskettiin liikkeeseen 28. toukokuuta. Muut setelit on uusittu jo aiemmin. Setelien turvatekijöissä on käytetty uusinta tekniikkaa, jonka ansiosta seteleitä on entistäkin vaikeampi väärentää.

Euroseteleissä on useita turvatekijöitä, joiden avulla setelin aitouden voi tarkastaa. Tarkastuksessa voi käyttää yksinkertaisia testejä: tunnustele setelin painatusta, katso seteliä valoa vasten ja kallistele seteliä. Jos on epävarma yksittäisen setelin aitoudesta, väärennökseksi epäilemäänsä seteliä kannattaa verrata sellaiseen, jonka tietää olevan aito. Ohjeita ja oppaita setelin aitouden tarkastamiseen löytyy Suomen Pankin verkkosivuilta.

Euroopan keskuspankki kertoo tämänpäiväisessä tiedotteessaan euroseteliväärennösten kokonaistilanteesta.

Olli Vehmas, seteliasiantuntija, Suomen Pankki, puh. 09 183 3410.

Account of the monetary policy meeting, 29-30 April 202022.5.2020 14:30:00 EESTUutinen

Account of the monetary policy meeting of the Governing Council of the European Central Bank held in Frankfurt am Main on Wednesday and Thursday, 29-30 April 2020 1. Review of financial, economic and monetary developments and policy options Financial market developments Ms Schnabel reviewed the financial market developments since the Governing Council’s previous regular monetary policy meeting on 11-12 March 2020. Although the general risk-off mood had subsided and market liquidity was progressively improving, financial markets continued to show signs of fragility, mainly along four key dimensions. First, most euro area sovereign bond spreads had widened relative to German benchmark bonds, irrespective of their credit rating. In some jurisdictions, bond spreads had temporarily returned to, or even risen above, the levels observed before the announcement of the pandemic emergency purchase programme (PEPP), compounded by expectations of increased issuance needs and the high prevailing un

Pääjohtaja Olli Rehnin blogi: Vihriälän ryhmä ja kriisiin vastaavan talouspolitiikan kolme vaihetta15.5.2020 13:42:02 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtaman professoriryhmän 8.5. julkaistu raportti on painava kannanotto koronakriisin nostamiin kysymyksiin. Raportin ”Talouspolitiikan strategia koronakriisissä” laatijoiden ryhmään kuuluvat Vihriälän lisäksi Bengt Holmström, Sixten Korkman ja Roope Uusitalo. Raportissa käsitellään laajasti koronakriisiin liittyvää talouspolitiikkaa. Kommentoin tässä blogimerkinnässä joitakin raportin teemoja. Ensiarvoisen tärkeää on nyt vaimentaa konkurssiaaltoa ja työttömyyden lisääntymistä onnistuneella talouspolitiikan kokonaisuudella. Koronakriisiin on talouspolitiikassa jo vastattu laajalla rintamalla. Rahoitusoloja ovat keventäneet Euroopan keskuspankin rahapolitiikan toimet, pankkien pääomavaatimusten helpottaminen sekä mm. Suomen Pankin sijoitustoimintaan lukeutuvat suomalaisten yritystodistusten ostot. Lisäksi tärkeitä toimenpiteitä on jo tehty lomautusten helpottamiseksi ja yritysten tukemiseksi muutenkin. Vihriälän työryhmä viitoittaa tietä eteenpäin. Raportissa jaetaan talo