Suomessa löytyi viime vuonna 980 euroseteliväärennöstä

Suomessa kierrosta löydettiin vuoden 2019 aikana 980 euroseteliväärennöstä. Määrä on hieman kasvanut viime vuodesta, mutta on edelleen muuhun euroalueeseen verrattuna vähäinen.

Vaikka vuonna 2019 väärennettyjen seteleiden määrä Suomessa hieman kasvoi edellisvuoteen nähden, on edelleen erittäin epätodennäköistä, että omaan käteen osuisi väärennetty seteli”, sanoo seteliasiantuntija Olli Vehmas Suomen Pankista.

Vuonna 2019 Suomessa kierrossa olleiden setelien joukosta löydettiin eniten 50 euron väärennöksiä, niitä oli yhteensä 516. Seuraavaksi eniten, 263 kappaletta, oli 20 euron väärennöksiä. Kymmenen euron väärennöksiä löytyi 80.

"Loppuvuodesta liikkeellä on ollut jonkin verran euroseteleitä muistuttavia setelijäljitelmiä, niin sanottuja matkamuistoseteleitä ja elokuvaseteleitä, joita on onnistuttu käyttämään maksuvälineenä", Vehmas kertoo. "Aina on hyvä kiinnittää huomiota setelin turvatekijöihin seteleitä käsiteltäessä", Vehmas jatkaa.

Ajanjakso 2015 2016 2017 2018 2019
Väärennösten lukumäärä 1085 2171 766 833 980

Väärennöksiä ehkäistään uudella eurosetelisarjalla. Viimeisimpänä sarjasta laskettiin liikkeelle 100 ja 200 euron setelit viime toukokuussa. Muut sarjan setelit on uusittu jo aiemmin. Setelien turvatekijöissä on käytetty uusinta tekniikkaa, jonka ansiosta seteleitä on entistäkin vaikeampi väärentää.

Euroseteleissä on useita turvatekijöitä, joiden avulla setelin aitouden voi tarkastaa. Tarkastuksessa voi käyttää yksinkertaisia testejä: tunnustele setelin painatusta, katso seteliä valoa vasten ja kallistele seteliä. Jos on epävarma yksittäisen setelin aitoudesta, väärennökseksi epäilemäänsä seteliä kannattaa verrata sellaiseen, jonka tietää olevan aito. Ohjeita ja oppaita setelin aitouden tarkastamiseen löytyy Suomen Pankin verkkosivuilta (www.suomenpankki.fi > Raha ja maksaminen).

Euroopan keskuspankki kertoo tämän päiväisessä tiedotteessaan (www.ecb.europa.eu) euroseteliväärennösten kokonaistilanteesta.

Lisätiedot Suomen osalta:

Olli Vehmas, seteliasiantuntija, Suomen Pankki, puh. 09 183 3410
Kristian Meismaa, rikosylikonstaapeli, KRP, puh. 0295 48 6837

Account of the monetary policy meeting, 22-23 January 202020.2.2020 15:30:00 EETUutinen

of the Governing Council of the European Central Bank held in Frankfurt am Main on Wednesday and Thursday, 22-23 January 2020 1. Review of financial, economic and monetary developments and policy options Financial market developments Ms Schnabel reviewed the latest financial market developments. The period since the Governing Council’s monetary policy meeting on 11-12 December 2019 had been marked by three major events: the year-end, the geopolitical tensions in the Middle East, and the signing of the “phase-one” trade agreement between the United States and China. The trade agreement appeared to be the most significant, as it had helped consolidate the general improvement in market sentiment that had gained momentum in early September 2019. Expectations that monetary policy would remain highly accommodative, both in the United States and in the euro area, further supported the improved market sentiment. The year-end, as usual, had been characterised by thin liquidity in money markets

Kotitalouksien osakesijoitukset kasvoivat vuonna 201913.2.2020 13:00:00 EETTiedote

Suomalaiset kotitaloudet omistivat joulukuun 2019 lopussa 39,0 mrd. euron edestä pörssinoteerattuja osakkeita. Vuoden 2019 aikana kotitalouksien noteeratut osakeomistukset kasvoivat yli 6 mrd. eurolla. Osakeomistusten arvo nousi positiivisen markkinakehityksen myötä 5,7 mrd. eurolla. Lisäksi kotitaloudet sijoittivat vuoden 2019 aikana nettomääräisesti 0,6 mrd. euroa uutta pääomaa osakkeisiin. Yli 90 % osakesijoituksista kohdistui kotimaisiin yrityksiin.