Suomi mukaan NATOn miljardin euron innovaatiorahastoon – Tesiltä 35 miljoonan euron sijoitus

Suomen liittyminen NATOon avaa suomalaisille alkuvaiheen startupeille uusia mahdollisuuksia. Suomen hakemus NATOn innovaatiorahastoon on hyväksytty, ja Tesi tekee rahastoon 35 miljoonan euron sijoituksen. Samalla murroksellisia teknologioita kehittäville suomalaisille startupeille ja pääomasijoitusrahastoille aukeaa uusia yhteistyö- ja rahoitusmahdollisuuksia.
Seremonia Suomen NATO-jäsenyyden kunniaksi, Bryssel 4.–5. toukokuuta 2023. Kuvaoikeudet: NATO

NATOn innovaatiorahasto tulee sijoittamaan siinä mukana olevien NATO-maiden teknologisesti murroksellisiin (deep tech) alkuvaiheen startupeihin ja näihin sijoittaviin venture capital -rahastoihin. Nyt perusteilla olevan rahaston koko on miljardi euroa, ja siihen sitoutui 22 NATOn jäsenvaltiota NATOn Madridin huippukokouksessa kesällä 2022. NATOn innovaatiorahaston operatiivinen toiminta alkaa tänä vuonna NATOn Vilnan huippukokouksen paikkeilla.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä korostaa, että Suomen on tärkeää päästä heti jäsenyyden alkumetreiltä aktiiviseksi toimijaksi keskeisiin Naton toimintoihin ja verkostoihin.

Rahaston ideana on varmistaa, että uusiin teknologioihin ja huippuinnovaatioihin liittyvä osaaminen ja omistus säilyvät NATO-maissa. Suomella on annettavanaan valtava potentiaali NATOn kannalta keskeisissä teknologioissa, kuten tekoälyssä ja kvanttiteknologiassa. Rahasto on suomalaisille murroksellisia teknologioita kehittäville alkuvaiheen startupeille uusi kasvupääoman lähde”, sanoo Lintilä.

”Kehitämme kansainvälisiä verkostoja ja kanavoimme ulkomaista pääomaa ja osaamista Suomeen. Tesin nyt tekemä sijoitus avaa suomalaisille pääomasijoitusrahastoille ja startupeille oven NATOn innovaatiorahastoon ja sen yhteistyöverkostoihin”, sanoo Tesin toimitusjohtaja Pia Santavirta.

NATOn innovaatiorahaston sijoitukset pääomasijoitusrahastoihin ja startup-yhtiöihin

NATOn innovaatiorahaston sijoitukset kohdentuvat teknologioihin, joilla on pääasiallisesti kaupallinen, mutta myös mahdollinen puolustuksellinen tai turvallisuuskäyttötarkoitus (ns. kaksikäyttöratkaisut).​ Nämä teknologiat liittyvät esimerkiksi tekoälyyn, kvanttiteknologiaan, uusiin materiaaleihin, energiaan, bioteknologiaan, viestintään ja avaruuteen.

Naton innovaatiorahasto keskittyy käytännössä deep tech -alan yritysten rahoittamiseen. Suomessa näitä yrityksiä on Tesin tekemän selvityksen mukaan noin 240. Deep tech -yrityksille tyypillistä on, että ne tarvitsevat merkittäviä investointeja jo alkuvaiheessa ja pitkien kehityskaarien takia pitkäjänteistä pääomaa”, Tesin rahastosijoituksista vastaava Matias Kaila jatkaa.

NATOn innovaatiorahasto on vielä perusteilla, ja se tulee tekemään tiivistä yhteistyötä NATOn ja etenkin sen tiede- ja teknologiayksikön (Science and Technology Organisation) kanssa sekä täydentämään yrityksille ja tutkimuslaitoksille tarkoitettua DIANA (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic) -innovaatiokiihdyttämöä. NATOn innovaatiorahaston operatiivinen toiminta alkaa tänä vuonna NATOn Vilnan huippukokouksen paikkeilla, ja sen tavoitteena on aloittaa sijoitustoiminta pian huippukokouksen jälkeen.

Katso lisää

Matias Kaila, johtaja, rahastosijoitukset, 040 720 1324
Pia Santavirta, toimitusjohtaja, Tesi, 040 546 7749
Sofia Tuovinen, elinkeinoministeri Mika Lintilän erityisavustaja, p. 029 516 0993

Tesin viestinnän yhteys: Susanna Aaltonen, viestintäjohtaja, susanna.aaltonen@tesi.fi, 040 593 4221

Pia Santavirta, Tesin toimitusjohtaja
Matias Kaila, Tesin rahastosijoituksista vastaava johtaja

Tesi haluaa nostaa Suomen uudistavan talouskasvun eturiviin. Kehitämme markkinaa ja toimimme aktiivisesti kasvavien suomalaisyritysten onnistumisen puolesta. Sijoitamme pääomasijoitusrahastoihin ja suoraan kasvuyrityksiin. Meiltä saat pitkäjänteistä apua, perusteltua näkemystä, kärsivällistä rahaa ja osaavaa omistamista. tesi.fiTwitterLinkedInUutiskirje

Taustaa Tesistä:

• Vuonna 1995 perustettu pääomasijoitusyhtiö
  • Virallinen nimi Suomen Teollisuussijoitus Oy
  • Suomen valtion 100 % omistama
  • Hallinnoidut pääomat 2,5 miljardia euroa (31.12.2022)
  • 11 miljardia euroa liikevaihtoa ja yli 70 000 työpaikkaa Suomeen kasvuyrityksistä, joissa Tesi on suoraan tai välillisesti rahastojen kautta rahoittajana

Tesin vuosi 2023: Haastavassa markkinatilanteessa Tesin rooli vastasyklisenä toimijana korostui22.3.2024 10:41:16 EET | Tiedote

Edellisvuonna alkanut yritysten arvostustasojen lasku, pääomasijoitusrahastojen varainkeruun vaikeutuminen ja listautumismarkkinan hiljentyminen jatkuivat vuonna 2023. Epävarmassa markkinatilanteessa ja irtautumisten hidastuessa Tesin (Suomen Teollisuussijoitus) vastasyklinen rooli korostui. Tesi kokosi uuden 200 miljoonan euron Kasvurahastojen rahaston ja teki kappalemääräisesti yli 80 % suorista sijoituksistaan startup- ja kasvuyrityksiin jatkosijoituksina.

Tesi in 2023: Tesi’s role as a stabilising force in a turbulent market becomes increasingly important22.3.2024 10:41:16 EET | Press release

The decline in valuations that began the previous year, complications in the fundraising of venture capital and private equity (VC & PE) funds, and the slowdown in the IPO market all continued in 2023. The prevailing market uncertainty and sluggish exits increase the importance of Tesi’s role as a stabilising counterforce. Tesi raised a new EUR 200 million KRR V fund-of-funds, while over 80% of Tesi’s direct investments were follow-on investments in startup and growth companies.

Tesin yhtiökokous: hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jacob af Forselles, uutena jäsenenä hallitukseen Olli Kärkkäinen22.3.2024 10:20:24 EET | Tiedote

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus Oy) hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jacob af Forselles, ja uudeksi jäseneksi on valittu valtiovarainministeriön strategia- ja tutkimusjohtaja Olli Kärkkäinen. Tesin hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa Riku Huttunen sekä hallituksen jäseninä Mia Folkesson, Anniina Heinonen, Minna Helppi ja Timo Leino. Valinnat teki Tesin yhtiökokous 22.3.2024. Yhtiökokous vahvisti konsernin ja emoyhtiön tilinpäätökset ajalta 1.1.–31.12.2023 ja myönsi vastuuvapauden yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajille sekä hyväksyi hallituksen esityksen emoyhtiön tuloksen käyttämisestä. Vuonna 2023 toimitusjohtajana toimi Pia Santavirta. Varsinaiseksi tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana KHT Marcus Tötterman. Hallituksen jäsenet Hallituksen kuvat

Tesi’s Annual General Meeting: Jacob af Forselles continues as Board Chair, Olli Kärkkäinen elected as new Board member22.3.2024 10:20:24 EET | Press release

Jacob af Forselles will continue as Chair of Tesi’s (Finnish Industry Investment Ltd) Board of Directors, and Olli Kärkkäinen, Strategy and Research Director at Finland’s Ministry of Finance, was elected as a new Board member. Riku Huttunen will continue as Vice Chair of Tesi’s Board of Directors, while Mia Folkesson, Anniina Heinonen, Minna Helppi and Timo Leino continue as existing members. The appointments were made by Tesi’s Annual General Meeting on 22 March 2024. The Annual General Meeting also approved the Group’s and parent company’s financial statements for fiscal year 1 Jan–31 Dec 2023, discharged the Board of Directors and the company’s CEO of liability, and approved the Board’s proposal for using the parent company’s profit. The CEO in 2023 was Pia Santavirta. KPMG Oy Ab, Chartered Accountants, was elected as the company’s auditor, with Marcus Tötterman, Chartered Accountant, as lead auditor. Board members Photos of Board