”Suomi näyttää mallia” – #mimmitkoodaa-ohjelma sai komissaari Urpilaiselta onnittelut EU:n tasa-arvopalkinnon yhtenä voittajana

#mimmitkoodaa-ohjelma ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi torstaina merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa sai sydämelliset onnittelut EU-komissaari Jutta Urpilaiselta. ”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan.”

#mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi esittelee ohjelman upeita tuloksia komissaari Jutta Urpilaiselle palkintojenjakotilaisuuden yhteydessä, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha keskustelussa mukana.

Lehdistötiedote 12.12.2019

Brysselissä vietettiin torstaina tasa-arvon juhlaa: Viisi Euroopan merkittävintä tasa-arvohanketta palkittiin lähes 200 hienon hakijan joukossa. Voittajien joukossa on myös #mimmitkoodaa-ohjelma, joka Suomessa murtanut mielikuvia ja ennen muuta tuonut jo 5000 naista koodaamisen pariin.

Suomen EU-komissaari Jutta Urpilainen onnitteli paikan päällä henkilökohtaisesti #mimmitkoodaa-ohjelmaa upeasta menestyksestä.

”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan. Tässä ovat muutosta haluavat naiset ja mahdollisuuksia tarjoavat yritykset lähteneet ohjelmistoalalla yhteistyöhön, jonka vetovoima on osoittautunut erittäin suureksi. Olen iloinen, että Suomi näin näyttää mallia, miten tasa-arvo ja hyvinvointi etenevät käsi kädessä.”

#mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi on onnellinen kovan työn palkitsemisesta, ennen kaikkea osallistuvien 5000 naisen näkökulmasta.

”Emme aloittaessamme rohjenneet odottaa oikeastaan yhtään mitään. Nyt, kiitos upeiden naisten ja ennakkoluulottomien yritysten, olemme täällä. Neljäs sija tässä mahtavassa kisassa on meille aivan yhtä hieno kuin ensimmäinen, täällä on ollut tänään vain voittajia – kaikki naiset ovat nyt voittajia”, lähettää Köpsi kiitokset kaikille, jotka ovat tehneet #mimmitkoodaa-ohjelman menestyksestä totta.

Ensimmäisen palkinnon vei italialainen projekti, joka nostaa naiset kartalle. Tärkeää työtä ja merkittäviä tekoja tehneiden naisten – tieteentekijöiden, näyttelijöiden, pyhimysten ja poliitikkojen – kartoille paikannimien ja osoitteiden myötä. Nyt italialaiset paikat ja kadut ovat lähes kokonaan miesten mukaan nimettyjä.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha iloitsi #mimmitkoodaa-ohjelman saamasta EU-laajuisesta näkyvyydestä ja arvonannosta.

”Kaikki voittajat tänään ovat omalla tavallaan uranuurtajia. Olemme todella iloisia ja kiitollisia komissaari Urpilaisen onnitteluista, meille on ollut erityisen tärkeää juuri kouriintuntuvien tulosten aikaansaaminen. Meitä onniteltiin tänään muutenkin juuri tästä: Kaikista voittajista juuri me olemme jo todella saaneet muutosta aikaan. Nyt nämä tulokset ovat nousseet koko Euroopan tietoisuuteen, tänään oli upeaa saada puhua satojen merkittävien eurooppalaisten vaikuttajien yleisölle.”

Suomea vaivaavaan vakavaan digiosaajien pulaan vastaava #mimmitkoodaa tarjoaa nyt esimerkin koko Euroopalle.

”5000 naista mukana ohjelmassamme on hieno suoritus. Silti se on vasta alku. Laajennamme toimintamme nyt aidosti valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan. Kun tätä kautta pystymme entistä paremmin vaikuttamaan Suomessa, niin kiitos tämän palkinnon yhä uudet tuloksemme tullaan huomaamaan myös jatkossa koko Euroopassa”, ennustaa tyytyväinen Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, +358 400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, +358 40 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

#mimmitkoodaa

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.