”Suomi näyttää mallia” – #mimmitkoodaa-ohjelma sai komissaari Urpilaiselta onnittelut EU:n tasa-arvopalkinnon yhtenä voittajana

#mimmitkoodaa-ohjelma ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi torstaina merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa sai sydämelliset onnittelut EU-komissaari Jutta Urpilaiselta. ”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan.”

#mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi esittelee ohjelman upeita tuloksia komissaari Jutta Urpilaiselle palkintojenjakotilaisuuden yhteydessä, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha keskustelussa mukana.

Lehdistötiedote 12.12.2019

Brysselissä vietettiin torstaina tasa-arvon juhlaa: Viisi Euroopan merkittävintä tasa-arvohanketta palkittiin lähes 200 hienon hakijan joukossa. Voittajien joukossa on myös #mimmitkoodaa-ohjelma, joka Suomessa murtanut mielikuvia ja ennen muuta tuonut jo 5000 naista koodaamisen pariin.

Suomen EU-komissaari Jutta Urpilainen onnitteli paikan päällä henkilökohtaisesti #mimmitkoodaa-ohjelmaa upeasta menestyksestä.

”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan. Tässä ovat muutosta haluavat naiset ja mahdollisuuksia tarjoavat yritykset lähteneet ohjelmistoalalla yhteistyöhön, jonka vetovoima on osoittautunut erittäin suureksi. Olen iloinen, että Suomi näin näyttää mallia, miten tasa-arvo ja hyvinvointi etenevät käsi kädessä.”

#mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi on onnellinen kovan työn palkitsemisesta, ennen kaikkea osallistuvien 5000 naisen näkökulmasta.

”Emme aloittaessamme rohjenneet odottaa oikeastaan yhtään mitään. Nyt, kiitos upeiden naisten ja ennakkoluulottomien yritysten, olemme täällä. Neljäs sija tässä mahtavassa kisassa on meille aivan yhtä hieno kuin ensimmäinen, täällä on ollut tänään vain voittajia – kaikki naiset ovat nyt voittajia”, lähettää Köpsi kiitokset kaikille, jotka ovat tehneet #mimmitkoodaa-ohjelman menestyksestä totta.

Ensimmäisen palkinnon vei italialainen projekti, joka nostaa naiset kartalle. Tärkeää työtä ja merkittäviä tekoja tehneiden naisten – tieteentekijöiden, näyttelijöiden, pyhimysten ja poliitikkojen – kartoille paikannimien ja osoitteiden myötä. Nyt italialaiset paikat ja kadut ovat lähes kokonaan miesten mukaan nimettyjä.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha iloitsi #mimmitkoodaa-ohjelman saamasta EU-laajuisesta näkyvyydestä ja arvonannosta.

”Kaikki voittajat tänään ovat omalla tavallaan uranuurtajia. Olemme todella iloisia ja kiitollisia komissaari Urpilaisen onnitteluista, meille on ollut erityisen tärkeää juuri kouriintuntuvien tulosten aikaansaaminen. Meitä onniteltiin tänään muutenkin juuri tästä: Kaikista voittajista juuri me olemme jo todella saaneet muutosta aikaan. Nyt nämä tulokset ovat nousseet koko Euroopan tietoisuuteen, tänään oli upeaa saada puhua satojen merkittävien eurooppalaisten vaikuttajien yleisölle.”

Suomea vaivaavaan vakavaan digiosaajien pulaan vastaava #mimmitkoodaa tarjoaa nyt esimerkin koko Euroopalle.

”5000 naista mukana ohjelmassamme on hieno suoritus. Silti se on vasta alku. Laajennamme toimintamme nyt aidosti valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan. Kun tätä kautta pystymme entistä paremmin vaikuttamaan Suomessa, niin kiitos tämän palkinnon yhä uudet tuloksemme tullaan huomaamaan myös jatkossa koko Euroopassa”, ennustaa tyytyväinen Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, +358 400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, +358 40 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

#mimmitkoodaa

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”

Suomen #mimmitkoodaa saa EU:n tasa-arvopalkinnon – voittaja selviää Brysselissä huomenna torstaina 12.12.!11.12.2019 17:13:31 EETKutsu

Suomalainen #mimmitkoodaa -ohjelma palkitaan EU:n tasa-arvokilpailussa huomenna Euroopan parlamentissa. #mimmitkoodaa on valittu viiden voittajan joukkoon, ykköspalkinnon saaja selviää torstaina puoliltapäivin. Paikalle Brysseliin palkintoa noutamaan saapuvat #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

#mimmitkoodaa lähtee kansalliseen lentoon – ”Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja!”10.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Koodauksen maailmasta kiinnostuneet naiset ovat saaneet mahtavan joululahjan: Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämän 100 000 euron apurahan. ”Aivan huikeaa! Voimme nyt tarjota naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa pääsee nyt liikkeelle myös Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa. Joulun hengessä lähtee samalla kutsu Nokialle!

Yli 85 000 kevytyrittäjän käyttämä UKKO.fi on Vuoden Digipalvelu 2019 – ”Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja”, sanoo Ukko Kumpulainen27.11.2019 18:14:41 EETTiedote

Kevytyrittäjyyden tienraivaaja UKKO.fi on saanut ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuoden Digipalvelu -palkinnon. ”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria”, kuvaa palvelun perustajiin kuuluva Ukko Kumpulainen UKKO.fi:n suurta saavutusta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n perustama uusi palkinto myönnettiin etenkin ”kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”.

”Digitaalinen insinööritoimisto” Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi – Nitor on kasvanut komeasti softa-alan huippukireässä kilpailussa27.11.2019 18:10:06 EETTiedote

Suomen vahvasti kasvavan ohjelmistoalan tärkeimmän palkinnon saa tänä vuonna Nitor. Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019 on ansainnut tittelinsä panostamalla hienoin tuloksin asiakastyytyväisyyteen ja henkilöstötyytyväisyyteen. Nitor on kasvanut kannattavasti ja nopeasti, mutta maltilla. ”Nitor on luonut omanlaisensa voittavan kulttuurin ja menestynyt tiukassa kilpailussa erinomaisesti”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.