Suomi on systeemiajattelun koulutuksessa muita teollisuusmaita jäljessä – Pohjoismaista Ruotsi on systeemiajattelun kärjessä

– Systeemiajattelun merkitys yhteiskunnassa on digitaalisuuden myötä kasvanut. Olemme koko ajan tietoinformaation keskellä mutta emme välttämättä osaa hyödyntää tietoa, tehdä johtopäätöksiä ja toimia systemaattisesti, kertoo selvitystyötä ohjannut professori Pekka Neittaanmäki.
Systeemiajattelulla tarkoitetaan tapaa tarkastella monimutkaisia ongelmia kokonaisvaltaisemmin, kuin ainoastaan yhdestä näkökulmasta niiden havaitsemiskohdassa.
– Systeemiajattelua tarvitaan yhteiskunnassa useimmilla aloilla, esimerkiksi ilmastonmuutosten, terveydenhoidon, turvallisuuden ja huoltovarmuuden hallinnassa, Neittaanmäki toteaa.
Selvityksen tehnyt tutkimusavustaja Anni Tarvainen sanoo Iso-Britannian ja Yhdysvaltojen olevan johtavia maita systeemiajattelun opetuksessa ja tutkimuksessa. Pohjoismaista systeemiajattelun opetusta löytyy eniten Ruotsista.
– Suomessa systeemitieteiden tutkinto-opetusta löytyy vain Aalto-yliopistosta Matematiikan ja systeemianalyysin laitokselta. Yksittäisiä kursseja löytyy myös Jyväskylän yliopistosta sekä LUT-yliopistosta, Tarvainen täsmentää.
Raportin julkistustilaisuutta on mahdollista seurata verkossa
Raportti julkistetaan perjantaina 16.9. klo 16–18 järjestettävässä tilaisuudessa, jossa ovat puhumassa professori Pekka Neittaanmäen lisäksi myös muun muassa turvallisuuden ja strategisen analyysin työelämäprofessori Martti J. Kari sekä kyberturvallisuuden työelämäprofessorit Martti Lehto Jyväskylän yliopistosta ja Jarno Limnéll Aalto yliopistosta.
Tilaisuutta on mahdollista seurata etänä osoitteessa https://vimeo.com/event/2430182/0a7bc02c90.
Lisätietoja:
Professori Pekka Neittaanmäki
pekka.neittaanmaki@jyu.fi
040 550 7005
Tutkimusavustaja Anni Tarvainen
anni.e.tarvainen@jyu.fi
Yhteyshenkilöt
Teemu RahikkaViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 469 9377teemu.m.rahikka@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
