Suomi päätti nuorten MM-alkusarjan murskavoittoon Puolasta – välierissä vastaan Ruotsi

Suomi päätti alkusarjan U19-miesten MM-turnauksessa Tanskan Frederikshavnissa selvään 18–0-voittoon Puolasta. Suomi sijoittui lohkon kakkoseksi Tšekin jälkeen ja saa huomisessa välierässä klo 17 vastaansa toisen lohkon voittajan Ruotsin.

Pisteiden kohtalo ratkottiin melko odotetusti heti 7-0 päättyneessä avauserässä, jossa Vilho Helin kiskaisi avausmaalin ylivoimalla jo toisella minuutilla. Suomi viimeisteli niin komeasti poikkisyötöistä kuin siivestäkin, ja Matias Koski yllätti Puolan maalivahdin kahdesti kaukolaukauksilla liki keskiviivalta. Puolan maalissa aloittanut Bartosz Chawlowski sai tarpeekseen toisessa erässä Amos Jäppisen 13–0-maalin jälkeen, ja myös Suomen molemmat vahdit saivat minuutteja, kun tolppien välissä värjötellyt Touko Ojala teki pelin puolivälissä tilaa Teppo Liukkoselle.

Suomen kokoonpanosta peräti 12 pelaajaa pääsi ottelussa maalin makuun. Leevi Rantala kokosi tehot 3+1, Pietari Porttikivi 2+1, Amos Jäppinen 1+2, Luukas Virolainen 1+2, Teemu Karppanen 1+2 ja Santtu Vuoristo 0+3.

Salibandya, Frederikshavn, Tanska

U19-miesten MM-turnaus, alkusarjaa

Suomi–Puola 18-0 (7-0, 8-0, 3-0)

1. erä: 1.36 Vilho Helin (Teemu Karppanen) 1-0 yv, 5.45 Leevi Rantala (Jere Lahti) 2-0, 8.41 Pietari Porttikivi (Rantala) 3-0, 10.50 Matias Koski (Luukas Virolainen) 4-0, 11.04 Lahti (Porttikivi) 5-0, 17.02 Porttikivi (Santtu Vuoristo) 6-0, 17.02 Koski (Amos Jäppinen) 7-0.
2. erä: 21.08 Virolainen (Luukas Hyvärinen) 8-0, 25.25 Hyvärinen (Virolainen) 9-0, 30.27 Miko Vaarimo (Jäppinen) 10-0, 32.52 Joonas Ekuri (Väinö Mertaniemi) 11-0, 34.35 Rantala (Vaarimo) 12-0, 35.17 Jäppinen (Santtu Vuoristo) 13-0, 38.34 Hokkanen (Eero Koistinen) 14-0 yv, 39.59 Karppanen 15-0.
3. erä: 41.44 Ekuri (Helin) 16-0, 55.34 Hokkanen (Karppanen) 17-0, 56.00 Rantala (Vuoristo) 18-0

Touko Ojala ja Teppo Liukkonen Suomi 2+7+4=13,
Bartosz Chawlowski ja Kacper Rutkowski Puola 5+11+8=24.

Jäähyt: Suomi 2×2 min, Puola 2×2 min.

Erotuomarit: Roman Cibik ja Michal Thomas, Slovakia.

Yleisöä: 250.

Suomen parhaana palkittiin Amos Jäppinen.

Jussi Ojala, viestintäjohtaja
jussi.ojala@salibandy.fi