SUOMI YRITTÄÄ KIERTÄÄ EU:n VALTIONTUKISÄÄNTÖJÄ SOTESSA

”Suomi yrittää sote-lainsäädännössä kiertää EU:n valtiontukisäännöksiä”, toteaa kilpailuoikeuteen erikoistunut Borenius Asianajotoimiston asianajaja Asko Lindqvist ja yksi EVA Arvion Kilpailua kaksilla rattailla kirjoittajista. Lainsäätäjä hakee sote-uudistuksen loppusuoralla mallia, jossa julkinen tuottaja pääsisi kilpailemaan sotessa eri säännöin kuin yksityinen.

”Kilpailusäännökset ovat olemassa siksi, että ne varmistavat reilun pelin eri osapuolten välillä niiden soveltamisalaan kuuluvassa toiminnassa”, asianajaja Asko Lindqvist sanoo.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta pyrkii ensinnäkin esittämään, että Suomen valinnanvapausjärjestelmässä ei ole kyse EU:n valtiontukisääntelyn piiriin kuuluvasta taloudellisesta toiminnasta. Toissijaisesti valiokunta varaa mahdollisuuden hyödyntää yleishyödyllisiä SGEI-palveluja koskevaa poikkeusta valtiontukisäännösten soveltamisesta.

”Palvelun määrittäminen SGEI-palveluksi edellyttää oikeaa markkinapuutetilannetta. Sitä ei ole tarkoitettu porsaanreiäksi, jonka avulla julkisille tuottajille voisi luoda ohitustien suhteessa yksityisiin toimijoihin. Ehdotettu valinnanvapausjärjestelmä ei voi kokonaisuutena pysyvästi täyttää EU:n SGEI-kriteereitä”, sanoo Asko Lindqvist.

Parhaiten valinnanvapaus toimii, kun sekä julkiset että yksityiset palveluntuottajat kilpailevat markkinoilla samoilla säännöillä ilman, että julkinen sektori tukee omia yksikköjään. Viisaasti toimiva maakunta yhtiöittää mahdollisimman suuren osan sote-keskustoiminnastaan ja hyödyntää kilpailua oman toimintansa kehittämisessä. Maakunnille tulisi antaa jatkossa myös verotusoikeus, jotta palveluiden järjestäminen ja rahoitus olisivat samoissa käsissä.

Bo-Erik Ekström, Ilkka Haavisto, Asko Lindqvist: Kilpailua kaksilla rattailla -EVA Arvio 4.1. osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Asianajaja Asko Lindqvist, Borenius Asianajotoimisto: asko.lindqvist@borenius.com tai +358 40 551 89 69
Johdon neuvonantaja Bo-Erik Ekström, B&MANs: bo-erik.ekstrom@bomans.fi tai +358 400 701 383
Tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA: ilkka.haavisto@eva.fi tai +358 50 331 3823
Julkaisun ennakkopyynnöt:
Viestintäpäällikkö Heini Larros: +358 40 526 97 28 tai heini.larros@eva.fi

Asko Lindqvist. Kuva: Borenius Asianajotoimisto

SUOMALAISTEN MAAHANMUUTTOASENTEET MUUTTUNEET MYÖNTEISEMMIKSI18.3.2019 06:00:00 EETTiedote

Suomalaisten asenteet maahanmuuttoa kohtaan ovat muuttuneet hieman myönteisemmiksi 2000-luvun aikana, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Vuosien 2018–2019 vaihteessa julkisuuteen tulleet epäilyt maahanmuuttajien tekemistä seksuaalirikoksista eivät ole juuri vaikuttaneet yleisiin maahanmuuttoasenteisiin. Asennoituminen maahanmuuttoon on nyt osin myönteisempää kuin syksyllä 2018. EVA kysyi suomalaisilta maahanmuutosta sekä syksyllä 2018 että uudestaan alkuvuodesta 2019.

POHJOISMAINEN HYVINVOINTIVALTIO HIDASTAA NAISTEN ETENEMISTÄ JOHTAJIKSI16.1.2019 09:00:00 EETTiedote

Pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa naiset osallistuvat hyvin työmarkkinoille, mutta he etenevät edelleen urillaan hitaasti. Esimerkiksi Baltian maissa ja Yhdysvalloissa johtajatason tehtävissä työskentelee suhteellisesti selvästi enemmän naisia kuin Pohjoismaissa yleisesti. Tiedot käyvät ilmi EVA Analyysista Lasikaton paradoksi, jossa EVAn johtaja Matti Apunen haastattelee ruotsalaista tutkijaa Nima Sanandajia.