SuomiAreenalla keskustellaan taiteesta ja tieteestä lasten ja nuorten elämässä

SuomiAreenan keskustelutilaisuudessa Tiede, taide ja nuoret -maailman pelastuspaketti aiheena on taiteen tekemisen ja tutkitun tiedon merkitys lasten ja nuorten elämässä, kasvussa ja hyvinvoinnissa. Tilaisuus järjestetään maanantaina 12.7. klo 14.00–14.45. Paikkana AllasSeaPool, Helsinki. Verkkolähetys on myös nähtävillä SuomiAreenan tapahtumasivulla.

SuomiAreenalla keskustellaan 12.7. taiteesta ja tieteestä lasten ja nuorten elämässä.

Tiede ja tutkimus ovat yhteiskuntamme kasvun, hyvinvoinnin ja kehityksen peruspilareita.  Tutkitulle tiedolle on juuri nyt tarvetta niin yhteiskunnallisten haasteiden kuin kansalaisten arjen kysymysten ratkaisemisessa. Samaan aikaan taiteen ja kulttuurin merkitys kunkin meistä hyvinvoinnille on tullut ilmiselväksi.

SuomiAreenan keskustelutilaisuudessa Tiede, taide ja nuoret -maailman pelastuspaketti aiheena on taiteen tekemisen ja tutkitun tiedon merkitys lasten ja nuorten elämässä, kasvussa ja hyvinvoinnissa. Nostamme esiin mielenkiintoisia toimintatapoja, joita tiede- ja taidekasvatuksessa on kokeiltu ja kuulemme, minkälaisia kokemuksia hankkeiden toteuttajilla ja osallistujilla on niistä ollut.

• Ajankohta: maanantaina 12.7. klo 14.00–14.45
  • Paikka: AllasSeaPool, Helsinki ja verkkolähetys SuomiAreenan tapahtumasivulla

Tilaisuudessa keskustelevat Sivistystyönantajat ry:n toimitusjohtaja Teemu Hassinen, Tiedekeskus Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski, johtaja Päivi Setälä Lastenkulttuurikeskus Kruunupäästä, akatemiatutkija Carita Lindstedt-Kareksela Jyväskylän yliopistosta, Taidetestaajat-hankepäällikkö Joonas Keskinen ja lukiolainen, entinen taidetestaaja Helmi Isotupa.

Keskustelutilaisuuden juontaa toimittaja Kirsi Alm-Siira.

Järjestäjät: Sivistystyönantajat ry, Suomen Akatemia, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, Lastenkulttuurikeskus Kruunupää

• viestintäpäällikkö Piia Alvesalo, Sivistystyönantajat ry, p. 040 860 9233, piia.alvesalo (at) sivista.fi; www.sivista.fi
• johtaja (vs.) Piritta Huhta, Lastenkulttuurikeskus Kruunupää, p. 044 701 1086,
piritta.huhta (at) pori.fi; https://www.pori.fi/lastenkulttuurikeskus-kruunupaa (tavoitettavissa 5.7.alkaen)
• hankepäällikkö Joonas Keskinen, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, p. 044 978 4893, joonas.keskinen (at) taidetestaajat.fi; https://lastenkulttuuri.fi/ ja https://www.taidetestaajat.fi/
• viestintäasiantuntija Pekka Rautio, Suomen Akatemia, p. 029 533 5040, pekka.rautio (at) aka.fi; www.aka.fi (tavoitettavissa 9.7. saakka)

Kuvat

Tilaisuus on osa Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa. Teemavuosi kokoaa yhteen tutkitun tiedon tunnettuutta edistäviä tapahtumia ja tekoja ja vahvistaa niiden näkyvyyttä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä tutkitun tiedon luonteesta, sen merkityksestä arjessa sekä mahdollisuuksista globaalien ongelmien ratkaisussa. Tutkitun tiedon teemavuonna 2021 kotimaiset toimijat tuovat yhdessä tutkittua tietoa meille kaikille. Tutkittu tieto yllättää ja innostaa ajattelemaan uudella tavalla. www.tutkittutieto.fi

Suomen Akatemian syyshaussa 2020 erittäin korkea taso23.6.2021 09:40:15 EEST | Tiedote

Suomen Akatemia rahoitti syyskuun 2020 haussa 211 akatemiahanketta, joihin osallistuu yhteensä 265 osahanketta. Lisäksi rahoitusta myönnettiin 67 akatemiatutkijan, 107 tutkijatohtorin ja kymmeneen kliinisen tutkijan tehtävään. Hakemusten taso oli erittäin korkea, sillä kansainvälisten paneelien vertaisarvioinnissa 38 prosenttia hakemuksista sijoittui arviointiasteikon kärkeen arvosanoilla 5 tai 6. Tutkimuksen toimikunnat rahoittivat yhteensä 14 prosenttia hakemuksista ja myönsivät rahoitusta 173,2 miljoonaa euroa laajasti eri tieteenaloille. Rahoituksen saaneista naisia oli yhteensä 40 prosenttia.