Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-palveluväylä ratkaisisi tietoturvallisen tiedonhallinnan haasteita myös yksityisen sektorin toimijoille

Jaa

Digi- ja väestötietovirasto muistuttaa, että Suomi.fi-palveluväylä tarjoaisi ratkaisun yksityisten toimijoiden tietoturva- ja rekisterinylläpitopaineisiin. Palvelun kautta kulkee jo päivittäin satojen tuhansien suomalaisten viranomaistietoja eri julkisten organisaatioiden välillä, mutta Palveluväylän voivat ottaa käyttöön myös yksityiset organisaatiot. Palveluväylän käyttö on ilmaista.

Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron jälkeen on keskusteltu paljon rekisteritietojen turvallisesta hyödyntämisestä ja säilytyksestä. Ratkaisun ongelmaan tarjoaisi Suomi.fi-palveluväylä. Vuonna 2015 avattu Palveluväylä tarjoaa vakioidun tavan tarkistaa ja siirtää tietoja tietojärjestelmien välillä ja vähentää tarvetta ylläpitää itse laajoja omia rekistereitä. Palvelu on myös yksityisen sektorin toimijoiden käytettävissä.

Käytännössä Palveluväylän käyttöönotto tarkoittaa sitä, että palveluita Palveluväylään tarjoavat ja niitä sen kautta käyttävät organisaatiot on todennettu käyttöönoton yhteydessä viranomaisen toimesta. Näin organisaatiot voivat tuoda käytettäviksi ja saada käyttöönsä esimerkiksi useita potilastietoja, ajoneuvorekisteriä tai ammattioikeuksia koskevia tietoja turvallisessa ja luotettavassa tiedonsiirtokanavassa.

Käytännössä Palveluväylän käyttöönotto tarkoittaa toimijalle sitä, että esimerkiksi useita potilastietoja, ajoneuvorekisteriä tai ammattioikeuksia koskevia tietoja säilyttää ja hallinnoi viranomainen. Palveluväylään tehtävän tietokyselyn avulla toimija saa tarvittavat tiedot käyttöönsä.

"Tietojärjestelmien yhteensopivuus ja ajantasainen tietoturva haastavat organisaatioita jatkuvasti ja lisäävät sitä kautta järjestelmien kustannuksia. Palveluväylän käyttöönotto toisi lukuisille organisaatioille selkeyttä tietojen hallintaan sekä kustannustehokkaan ja turvallisen tavan tarkistaa tarvittavat tiedot viranomaiselta", kertoo Palveluväylän kehityspäällikkö Atte Pirttilä Digi- ja väestötietovirastosta.

Lakisääteisiä tehtäviä hoitavat organisaatiot ovat velvoitettuja palvelun käyttöön. Valtion hallintoviranomaiset ja virastot, laitokset ja liikelaitokset sekä kunnalliset viranomaiset hyödyntävät siis Palveluväylää tiedon siirtämiseen. Tällä hetkellä palvelua käyttää noin 150 organisaatiota. Palvelun käyttöä voitaisiin kuitenkin laajentaa erityisesti yksityisellä sektorilla.

"Yksityisellä puolella mielikuva julkisen sektorin palvelusta on edelleen kankea ja kallis. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Palvelu on toteutettu uusimmalla teknologialla, mikä takaa luotettavan, reaaliaikaisen tiedonkulun järjestelmien välillä. Palveluväylän käyttö on lisäksi asiakasorganisaatioille ilmaista. Jokainen taho vastaa vain omista integraatio- ja ylläpitokuluistaan", Pirttilä jatkaa.

Erityisesti palvelusta voisivat hyötyä sote- ja vakuutusala, jossa tarve esimerkiksi asiakkaan potilastietojen, henkilötiedon tai huoltajuussuhteen varmistamiseen on jatkuva. Myös syntymä- ja kuolinilmoitusten päivittyminen eri rekistereihin voi kestää jopa päiviä, mutta Palveluväylän kautta tiedot päivittyvät samanaikaisesti kaikkialle. Kun tietojärjestelmät integroidaan hyödyntämään standardin mukaista Palveluväylää voi syntyvien kustannussäästöjen määrä olla vuositasolla huomattava.

Suomi.fi-palveluväylä perustuu alun perin Virossa kehitettyyn X-Road-tiedonvälitysalustaan ja se otettiin käyttöön vuonna 2015. Suomi ja Viro vastaavat kehitystyöstä yhdessä ja Suomessa sen kansallisesta toimintavarmuudesta, kehitystyön laadun varmistuksesta sekä asiakasneuvonnasta vastaa Digi- ja Väestötietovirasto.

Lue myös: Atte Pirttilän blogi "Suomi.fi-palveluväylän uudistus sujuvoittaa tiedonjakoa – taustalla kansainvälistä kehitystyötä ja yhteistä ongelmanratkaisua"

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Atte Pirttilä
Kehityspäällikkö
Digi- ja väestötietovirasto

sähköposti: atte.pirttila@dvv.fi
puhelin: 0295 535 285

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Digiturvaviikko avaa digiturvallisuuden ajankohtaisimmat ilmiöt 25.-29.10.20218.9.2021 13:56:23 EEST | Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto järjestää valtakunnallisen Digiturvaviikon toista kertaa lokakuun lopussa. Virtuaalinen teemaviikko tuo digitaalisen turvallisuuden työpaikkojen näytöille ympäri Suomen ja tarjoaa käytännöllisiä keinoja digiturvallisuuden parantamiseen. Viikko tarjoaa päivittäin livelähetyksiä verkossa – luvassa on mm. ajankohtaisia keskusteluja digiturvallisuuden tilasta, Digiturvabarometrin tuoreista tuloksista ja ihmisen roolista digimaailmassa sekä vinkkejä turvalliseen etätyöhön ja syväsukellus kyberhyökkäyksiltä suojautumiseen. Viikon aikana vietämme myös kahta teemapäivää: kansallista Salasanapäivää ti 26.10. ja Tietoturvapäivää ke 27.10.

Tjänsten Katso är stängd – Många företag, föreningar och andra organisationer använder fortfarande enbart Katso-koden1.9.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Från början av september fungerar inte längre Katso-koden och Katso-auktorisering i i någon av Statsförvaltningens e-tjänster. I fortsättningen sköts uträttandet av ärenden för någon annans räkning med hjälp av Suomi.fi-tjänsterna. Många företag, föreningar och andra organisationer använder fortfarande enbart Katso-koden. Det lönar sig att bekanta sig med den nya praxisen i e-tjänsten i god tid före viktiga förfallodagar.

Katso-palvelu on suljettu – monilta yrityksiltä, yhdistyksiltä ja muilta yhteisöiltä puuttuu yhä sähköiseen asiointiin vaadittavat Suomi.fi-valtuudet1.9.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Katso-tunniste ja Katso-valtuus eivät enää toimi valtionhallinnon asiointipalveluissa. Monella yrityksellä, yhdistyksellä tai muulla yhteisöllä on edelleen käytössä vain Katso-tunniste. Puolesta-asioinnin uudet käytännöt kannattaa tarkistaa asiointipalveluista ajoissa ennen tärkeitä eräpäiviä.

Julkisen hallinnon digiturvallisuus kehittyy jatkuvasti, mutta uhkia on hallittava paremmin31.8.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Digi- ja väestötietoviraston toteuttaman kyselyn tulokset osoittavat, että julkisen hallinnon organisaatiot ovat kehittäneet järjestelmällisesti tietoturvaa, tietosuojaa ja häiriötilanteisiin varautumista viimeisen kahden vuoden aikana. Tähän kehitykseen ovat osaltaan vaikuttaneet lainsäädännön tuomat vaatimukset, muun muassa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (25.5.2018) ja tiedonhallintalain (1.1.2020) voimaantulo. Aktiivista reagointia ovat vaatineet myös toimintaympäristön nopeat muutokset, kuten koronapandemian aiheuttama etätöihin siirtyminen sekä tietoverkkorikollisuuden ja kybervakoilun yleistyminen.

We are not born with digital skills - youth need more support in the digital world30.8.2021 06:00:00 EEST | Press release

Young people feel that they do not get enough support for learning how to use digital services. Being a digital native does not guarantee the ability to act in a digital world; instead, skills must be actively taught to young people. This is reflected in the survey published by the Digital and Population Data Services Agency on 30 August 2021 titled ‘The Digital Support for Young People’. The publication of the survey will launch the Digital Support Week, which focuses on the development of everyday digital skills from 30 August to 3 September 2021.

Digitala färdigheter uppstår inte av sig själva – ungdomarna behöver mer stöd för att fungera i den digitala världen30.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Unga upplever att de blir för ensamma i att lära sig digitala tjänster och digital ärendehantering. Digitaliseringen garanterar inte färdigheter i den digitala världen, utan man måste aktivt lära unga färdigheter. Detta framgår av kartläggningen Nuorten digitaidot ja digituen tarve (Ungas digitala färdigheter) som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerade 30.8.2021. Kartläggningens publikation inleder Veckan för digitalt stöd 30.8–3.9.2021 som fokuserar på utveckling av digitala färdigheter i vardagen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme