Suomi.fi-valtuudet: Koronatilanne on lisännyt sähköisen apteekkivaltuuttamisen suosiota
Apteekkikäynneillä valtuuksia on hyödynnetty yhteensä noin 55 000 kertaa kesäkuusta 2019 lähtien. Tästä määrästä maaliskuun aikana asiointikertoja on ollut 9 500 kertaa.
Sähköinen valtuutus on helppo ja turvallinen vaihtoehto auttaa läheisiä ja naapureita
Koronatilanteen vuoksi riskiryhmiin kuuluvia ja henkilöitä, joilla on koronalle tyypillisiä oireita, suositellaan välttämään käyntiasiointia. Jos henkilö kuuluu näihin ryhmiin, hän voi antaa luottohenkilölleen sähköisen valtuuden hakea reseptilääkkeet apteekista. Valtuus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa.
Reseptilääkkeiden hakemiseen voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa niin puolison, sukulaisen kuin tutun tai auttamishaluisen naapurin. Valtuudet-palvelussa voi itse määritellä, kauanko valtuus on voimassa - vaikka vain yhden päivän. Valtuus astuu heti voimaan. Valtuuden voi myös peruuttaa.
Valtuutettu henkilö ei tarvitse apteekkiin mukaansa potilaan dokumentteja, kuten Kela-korttia tai potilasohjetta. Sähköisen valtuuden saaneen henkilöllisyys tarkistetaan apteekissa passista, henkilökortista tai ajokortista.
Valtuutetun henkilön tulee kertoa apteekissa, kenen puolesta on asioimassa ja mitä lääkettä hän on hakemassa.
* Tiedotetta on korjattu 5.6.2020 Raportointijärjestelmässämme olleen teknisen virheen vuoksi tiedotteessa kerrottiin huhtikuussa virheellisesti, että maaliskuun aikana olisi tehty 22 000 sähköistä valtuutta apteekkiasiointia varten sekä 50 000 muuta sähköisiä valtuuksia Pahoittelemme tapahtunutta virhettä.
Näin Suomi.fi-valtuutus tehdään
- Tunnistaudu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla palveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet.
- Siirry valikosta kohtaan ”Anna valtuus”.
- Lisää valtuuttamasi henkilön nimi ja henkilötunnus.
- Valitse Valtuusasiat-listalta "Apteekkiasiointi" ja määrittele valtuuden voimas-saoloaika.
- Valtuutetun tulee kirjautua Suomi.fihin ja hyväksyä valtuuspyyntö.
- Kerro valtuuttamallesi henkilölle henkilötunnuksesi sekä tarvitsemiesi resepti-lääkkeiden nimi.
Apteekkiasiointiin löytyy myös ohjevideo osoitteessa: youtu.be/QKooumPvgHA
Suomi.fi-valtuuksissa voi tarkistaa kaikki annetut ja saadut asiointivaltuudet. Lisäksi palvelussa näkee lähetetyt ja vastaanotetut valtuuspyynnöt, jotka ovat voimassa vasta, kun ne on vahvistettu. Palvelusta näkee myös ne valtuudet, joiden voimassaoloaika on päättynyt tai jotka on mitätöity kesken voimassaoloajan.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilö tai yritys voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida puolestaan. Lisäksi henkilö tai yritys voi pyytää oikeutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta.
- Valtuudet-palvelulla on luotu lähes 7,5 miljoonaa valtuutta.
- Valtuudet palvelun avulla tehdään kuukausittain yli 2,5 miljoonaa puolesta-asiointia.
- Valtuudet-palvelua hyödyntäviä asiointipalveluita on jo yli 100.
- Apteekkiasioinnin valtuuttaminen on ollut mahdollista kesäkuusta 2019 alkaen.
- Digi- ja väestötietovirasto (entinen Väestörekisterikeskus) julkaisi Valtuudet-palvelun vuonna 2017.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Kehityspäällikkö Mika King, 358 295 535 301, mika.king@dvv.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme