Suomi.fi-valtuudet: Koronatilanne on lisännyt sähköisen apteekkivaltuuttamisen suosiota
Apteekkikäynneillä valtuuksia on hyödynnetty yhteensä noin 55 000 kertaa kesäkuusta 2019 lähtien. Tästä määrästä maaliskuun aikana asiointikertoja on ollut 9 500 kertaa.
Sähköinen valtuutus on helppo ja turvallinen vaihtoehto auttaa läheisiä ja naapureita
Koronatilanteen vuoksi riskiryhmiin kuuluvia ja henkilöitä, joilla on koronalle tyypillisiä oireita, suositellaan välttämään käyntiasiointia. Jos henkilö kuuluu näihin ryhmiin, hän voi antaa luottohenkilölleen sähköisen valtuuden hakea reseptilääkkeet apteekista. Valtuus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa.
Reseptilääkkeiden hakemiseen voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa niin puolison, sukulaisen kuin tutun tai auttamishaluisen naapurin. Valtuudet-palvelussa voi itse määritellä, kauanko valtuus on voimassa - vaikka vain yhden päivän. Valtuus astuu heti voimaan. Valtuuden voi myös peruuttaa.
Valtuutettu henkilö ei tarvitse apteekkiin mukaansa potilaan dokumentteja, kuten Kela-korttia tai potilasohjetta. Sähköisen valtuuden saaneen henkilöllisyys tarkistetaan apteekissa passista, henkilökortista tai ajokortista.
Valtuutetun henkilön tulee kertoa apteekissa, kenen puolesta on asioimassa ja mitä lääkettä hän on hakemassa.
* Tiedotetta on korjattu 5.6.2020 Raportointijärjestelmässämme olleen teknisen virheen vuoksi tiedotteessa kerrottiin huhtikuussa virheellisesti, että maaliskuun aikana olisi tehty 22 000 sähköistä valtuutta apteekkiasiointia varten sekä 50 000 muuta sähköisiä valtuuksia Pahoittelemme tapahtunutta virhettä.
Näin Suomi.fi-valtuutus tehdään
- Tunnistaudu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla palveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet.
- Siirry valikosta kohtaan ”Anna valtuus”.
- Lisää valtuuttamasi henkilön nimi ja henkilötunnus.
- Valitse Valtuusasiat-listalta "Apteekkiasiointi" ja määrittele valtuuden voimas-saoloaika.
- Valtuutetun tulee kirjautua Suomi.fihin ja hyväksyä valtuuspyyntö.
- Kerro valtuuttamallesi henkilölle henkilötunnuksesi sekä tarvitsemiesi resepti-lääkkeiden nimi.
Apteekkiasiointiin löytyy myös ohjevideo osoitteessa: youtu.be/QKooumPvgHA
Suomi.fi-valtuuksissa voi tarkistaa kaikki annetut ja saadut asiointivaltuudet. Lisäksi palvelussa näkee lähetetyt ja vastaanotetut valtuuspyynnöt, jotka ovat voimassa vasta, kun ne on vahvistettu. Palvelusta näkee myös ne valtuudet, joiden voimassaoloaika on päättynyt tai jotka on mitätöity kesken voimassaoloajan.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilö tai yritys voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida puolestaan. Lisäksi henkilö tai yritys voi pyytää oikeutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta.
- Valtuudet-palvelulla on luotu lähes 7,5 miljoonaa valtuutta.
- Valtuudet palvelun avulla tehdään kuukausittain yli 2,5 miljoonaa puolesta-asiointia.
- Valtuudet-palvelua hyödyntäviä asiointipalveluita on jo yli 100.
- Apteekkiasioinnin valtuuttaminen on ollut mahdollista kesäkuusta 2019 alkaen.
- Digi- ja väestötietovirasto (entinen Väestörekisterikeskus) julkaisi Valtuudet-palvelun vuonna 2017.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Kehityspäällikkö Mika King, 358 295 535 301, mika.king@dvv.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme