Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-valtuudet: Sähköinen valtakirja helpottaa apteekkiasiointia toisen puolesta

Jaa
Koronatilanteen vuoksi riskiryhmiin kuuluvia ja flunssaoireisia suositellaan välttämään käyntiasiointia. Jos henkilö kuuluu näihin ryhmiin, hän voi antaa toiselle henkilölle sähköisen valtuuden hakea reseptilääkkeet apteekista. Valtuus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa.

Reseptilääkkeiden hakemiseen voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa kenet tahansa – niin puolison, sukulaisen kuin tutun tai auttamishaluisen naapurin. Valtuudet-palvelussa voi itse määrätä, kauanko valtuus on voimassa. Valtuuden voi myös peruuttaa.

Valtuutettu henkilö voi asioida missä tahansa apteekissa. Hän ei tarvitse valtuuttajan Kela-korttia, reseptiä tai potilasohjetta. Valtuutetun henkilöllisyys tarkistetaan apteekissa passista, henkilökortista tai ajokortista. Kela-kortti ei käy henkilöllisyyden osoittamiseen. Valtuutetun henkilön tulee kertoa apteekissa, mikä on valtuuttajan nimi ja henkilötunnus sekä mitä reseptilääkkeitä hän tarvitsee.

Näin annat sähköisen valtuuden:

  1. Tunnistaudu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla palveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet.
  2. Siirry valikosta kohtaan ”Anna valtuus”.
  3. Lisää valtuuttamasi henkilön nimi ja henkilötunnus.
  4. Valitse Valtuusasiat-listalta "Apteekkiasiointi" ja määrittele valtuuden voimassaoloaika.
  5. Kerro valtuuttamallesi henkilölle henkilötunnuksesi sekä tarvitsemiesi reseptilääkkeiden nimi.

Mikä on Suomi.fi-valtuudet?

Suomi.fi-valtuudet on osa Suomi.fi-verkkopalvelua, joka kokoaa yhteen kaikki julkiset palvelut. Apteekkiasioiminen toisen puolesta on ollut mahdollista kesäkuusta 2019 alkaen. Helmikuun loppuun mennessä apteekkivaltuuksia oli annettu yhteensä noin 27 600. Suomi.fi-palveluiden kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.

Suomi.fi-valtuuksissa kansalainen voi valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen asioimaan puolestaan valitsemissaan asioissa. Palvelussa voi myös pyytää valtuutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta ja hallinnoida omia valtuutuksiaan keskitetysti. Valtuudet-palvelun avulla voi toisen henkilön tai yrityksen puolesta asioida esimerkiksi Traficomin sekä useissa Verohallinnon palveluissa.

Suomi.fi-valtuudet helpottaa arkea, kun ei itse pysty hoitamaan asiointiaan esimerkiksi iän, sairauden, ulkomaanmatkan tai muun esteen vuoksi.Tällöin luottohenkilö voi hoitaa asiat helposti sähköisen valtakirjan avulla.

Lisätietoja ja Valtuuksia hyödyntävät asiointipalvelut löytyvät osoitteesta  Suomi.fi/valtuudet.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.

Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote

Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.

Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release

The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.

Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande

En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter

Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote

Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye