Suomiveneilee.fi -koeajopäivät tuovat kesäkuussa veneet yleisön koeajettavaksi Helsingin Lauttasaareen

Kaikille veneilystä ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille avautuu kesäkuun alussa mahdollisuus päästä kokeilemaan merellä kymmeniä erilaisia veneitä. Suomiveneilee.fi -koeajopäiville tulee testattavaksi yli 30 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä suuriin matkaveneisiin. Koeajot ovat osallistujille maksuttomia.

Suomiveneilee.fi-koeajot 2019

Suomalaisten venealan toimijoiden yhteiset koeajopäivät järjestetään Helsingin Lauttasaaressa Veneentekijäntien rannassa perjantaina ja lauantaina 5.–6.6. Koeajot alkavat molempina päivinä kello 10 ja jatkuvat iltakuuteen saakka.

Tapahtuman suunnittelussa huomioidaan erityisesti hygienia ja viranomaisten tarkennetut ohjeistukset. Veneentekijäntien yritysten yli hehtaarin kokoiselle ranta-alueelle saadaan tehtyä selkeät kulkureitit, jotta ihmiset voivat liikkua alueella sujuvasti ja ilman ruuhkia tai jonotusta.

”Pidämme huolta siitä, että tapahtuma on mahdollisimman turvallinen myös koronakriisin aikaan. Suosittelemme veneiden koeajoja perhekunnittain muutenkin, koska veneilyhän on harrastus, joka tuo unohtumattomia elämyksiä koko perheelle”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.

Globaali kriisi houkuttelee hyödyntämään lähialueiden mahdollisuuksia

Koeajoveneet ovat erittäin turvallisia ja jokaisessa on vastuullinen kippari, joten tämä on erinomainen tilaisuus kokeilla veneilyä, vaikka kokemusta ei juurikaan vielä olisi.
Pajusalo uskoo veneiden koeajo- ja vertailumahdollisuuden kiinnostavan myös kriisiaikana. Finnboat arvioi kotimaan matkailun merkityksen kasvaa kriisin seurauksena ja sitä kautta sekä venemyynti että veneilyyn liittyvät palvelut voivat saada uutta nostetta.

”Veneily ja mökkeily tarjoavat tervehenkisiä, kestäviä nautintoja, joista voidaan saada paljon irti vastuullisesti ja riskit minimoimalla”, Pajusalo sanoo.

Uudistettu Veneilyn Aapinen jaossa koeajopäivillä

Suomiveneilee.fi -koeajopäivillä on jaossa myös uusittu Veneilyn Aapinen, joka on päivitetty vastaamaan kesäkuun alussa voimaan astuvan vesiliikennelain kokonaisuudistusta. Veneilyn Aapinen kokoaa tiiviiseen muotoon keskeiset asiat, jotka jokaisen vesillä liikkuvan on välttämätöntä tietää. Kattavassa, ilmaisessa oppaassa käydään läpi esimerkiksi veneen rekisteröintiasiat sekä kiinnittämisen, navigoinnin ja veneilyturvallisuuden perusteet.

Veneilyalan yritykset mukana tapahtumassa

Toimialajärjestö Finnboatin ja Venealan Kauppiaat ry:n lisäksi tapahtumaa ovat järjestämässä Helsingin Venemessut sekä lukuisat suomalaiset venevalmistajat ja -maahantuojat.

Tärkeässä roolissa ovat myös Suomessa merkittävän veneilyalan keskittymän muodostavat Lauttasaaren Veneentekijäntien yritykset, jotka järjestävät samaan aikaan perinteisiä kesäkauden avajaistilaisuuksiansa. Lauttasaaren Veneentekijäntie on Suomen suurin venealan keskittymä, josta löytyy laaja valikoima alan palveluita korjaustelakasta venetarvikemyymälöihin.

Koeajettavien veneiden tarkka lista julkistetaan toukokuun loppuun mennessä suomiveneilee.fi-verkkosivulla.

Suomiveneilee.fi-koeajot 2019

Uiva 2020 Flytande vauhditti loppukesän venekauppaa19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi viime viikon lopulla Helsingin Lauttasaaressa järjestettyä Uiva 2020 Flytande -venenäyttelyä. Kokonaiskävijämäärä oli tänä vuonna yli 10 000 henkilöä. Määrä putosi odotetusti jonkin verran, mutta paikalle saapuneet olivat tosimielellä liikkeellä ja venekauppa kävi hyvin. Poikkeuksellinen aika toi lisähaasteita järjestelyihin, mutta kokonaisuutena näyttelyyn oltiin tyytyväisiä.

Uiva 2020 Flytande satte fart på sensommarens båthandel19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Ett soligt och varmt väder gynnade Uiva 2020 Flytande-båtutställningen, som senaste veckoslut arrangerades på Drumsö i Helsingfors. Totalantalet besökare i år översteg 10 000 personer. Antalet sjönk enligt förväntningarna något, men de som var på plats var där i akt och mening och båthandeln förlöpte väl. Den exceptionella tiden medförde flera utmaningar för arrangemangen, men som helhet var man nöjd med utställningen.

Helsinki Boat-Afloat Show 2020 boosts late-summer boat sales19.8.2020 12:43:54 EESTPress release

Sunny and warm weather favoured the Helsinki Boat-Afloat Show, which was held last weekend in Lauttasaari, Helsinki. The total number of visitors this year exceeded 10,000. Although this was slightly down from the previous year, as expected, this year’s visitors clearly came with the intention of buying, which boosted boat sales. The ongoing crisis created additional challenges to the arrangements of the event, but on the whole everyone was satisfied with the show.