Suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna öppnar båtsäsongen på Drumsö i Helsingfors

Alla som är intresserade av båtliv och av att röra sig till sjöss har igen i maj möjligheten att prova olika båtar på havet. Under suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna finns drygt 20 olika båtar att testa, från små utombordsmotorbåtar till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och båtarna har alltid en kunnig skeppare. En fullständig förteckning över testbåtarna publiceras i maj.

Den finländska båtbranschens aktörers gemensamma provkörningsdagar arrangeras på Drumsö i Helsingfors vid stranden av Båtbyggarevägen fredag och lördag 20–21.5. En fullständig förteckning över testbåtarna publiceras i maj.

Den finländska båtbranschens aktörers gemensamma provkörningsdagar arrangeras på Drumsö i Helsingfors vid stranden av Båtbyggarevägen (Båtbyggarevägen 1–5, 00210 Helsingfors) fredag och lördag 20–21.5. Provkörningarna inledas båda dagarna klockan 10 och pågår till eftermiddagen klockan 18.

”Provkörningsdagarna är ett trevligt och sympatiskt evenemang där man kan komma för att prova båtar enligt egen förmåga under ledning av en professionell skeppare”, säger Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Rädda Östersjön-prisets vinnare offentliggörs under provkörningsdagarna

Rädda Östersjön–priset ges till en person, grupp, ett samfund eller företag, som skapat en innovation, ett tankesätt eller ett medel som förbättrar havens ekologiska situation, som tillför Finland positiv image och som kunde utvecklas till en internationellt betydelsefull produkt eller tjänst.

Finlands Mässtiftelses penningpris uppgår i år för första gången till 20 000 euro. Priset utdelas vid presstillfället under provkörningsdagarna 20.5.

Båtbranschföretagarna deltar i evenemanget

Utöver branschorganisationen Finnboat och Helsingfors Båtmässa deltar ett otal finländska båttillverkare och –importörer i arrangemangen av testtillfället. I evenemanget delta också för första gången vår huvudsamarbetspartner Land Rover. Man kan provköra Land Rover Defender samt Range Rover-modellsortimentets laddhybrider, som lämpar sig för att dra båttrailers även i krävande förhållanden.

Drumsö Båtbyggareväg har Finlands största koncentration av båtbranschföretag, där man hittar branschens serviceutbud från reparationsvarv till båttillbehörsbutiker. De lokala branschföretagen arrangerar samtidigt sina traditionella säsongöppningar, så det finns många goda skäl att styra kosan mot Båtbyggarevägen.

Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf är branschförbundet för landets båtindustri och -handel. Finnboats medlemskår står nästan till hundra procent för branschens inhemska omsättning och Finlands båtexport.

Suomen venealan kevätsesonki huipussaan20.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen venealan vuoden 2022 myyntikausi käynnistyi totuttua aikaisemmin, mutta myyntikauden huippusesonki on kylmän kevään johdosta hieman myöhässä. Venealan yhteiset tapahtumat saatiin kuitenkin polkaistua liikkeelle. Esimerkiksi Helsingin Lauttasaaressa vietetään viikonloppuna kesäkauden avajaisia ja suomiveneilee.fi-koeajopäiviä. Myös elokuussa järjestettävä Suomen suurin uiva venenäyttely Uiva Flytande on jo lähes loppuunmyyty. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto on lähes miljardi euroa.

Suomiveneilee.fi testing days open the boating summer in Lauttasaari, Helsinki14.4.2022 10:00:00 EEST | Press release

In May, everyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for try-outs during the Suomiveneilee.fi boat testing days. The tests are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper. The exact list of boats to be tested will be published in May.