SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomu nousuun – S-kaupat käärivät hihat kotimaisen kalakaupan kasvattamiseksi

S-ryhmä ryhtyy taisteluun erityisesti kotimaisen kalan puolesta. Ruokakauppojen kalatarjonnassa on ollut varaa parantaa ja nyt tilanne S-kaupoissa muuttuu. Valikoimiin tulee uusia tuotteita eri kalaheimoille, kalan hintaa lasketaan heti ja myymälöissä nostetaan esille sesongin parhaat kalat.

S-ruokakauppojen valikoimiin tulee paljon uusia, erityisesti kotimaisia kalatuotteita. Myös kalan hintaa lasketaan, mikä edelleen madaltaa kalan syömisen kynnystä. Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen

Yli puolet suomalaisista (57 %) kertoo Kantar TNS Oy:n Ruoka 2018 -raportinmukaan pyrkivänsä lisäämään kalan osuutta ruokavaliossaan.

– Kalan syöminen kaikissa muodoissaan on fiksu valinta. Kala on maukasta ja terveellistä superfoodia. Olemme tunnistaneet kuluttajista kolmen tyylin kalaväkeä: kalapuikkoryhmän, filee-joukon ja kokonaisen kalan taitajat. Suomunousuun-ajattelun mukaisesti kaikki näistä ryhmistä löytävät valikoimistamme nyt uutta kokattavaa, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta lupaa.

Sesonkikalat uivat myymälöihin, hintoja lasketaan

Tällä hetkellä suomalaisten lautasille ui pääsääntöisesti lohta ja kirjolohta. Puhtaasti kotimaisista kaloista ykkönen on kirjolohi. Perässä tulevat silakka ja muikku.

– Kotimaisen kalan arvostusta pitää kasvattaa ja samalla lisätä sen osuutta ruokapöydissä. Suomessa on maailman parhaat kalavedet ja pyydettävää löytyy. Kotimaisen kalan syömisellä on parhaimmillaan myönteisiä vaikutuksia myös vesistöjemme ekologiaan, Antti Oksa toteaa.

Prismoissa ja S-marketeissa lanseerataan nyt myös Sesonkikala-konsepti, joka on suunniteltu yhteistyössä Satokausikalenterin kanssa. Sesonkikalojen tavoitteena on nostaa tuoreimpia ja parhaimpia kalatuotteita esille, jotta ihmiset innostuisivat ja rohkaistuisivat syömään enemmän kalaa

– S-ryhmä on ollut edelläkävijä sesonkiajattelun edistämisessä. Satokausi-kasvikset ovat osoittaneet, että ruokakulttuuri muuttuu tarvittaessa nopeasti. Myös kala on sesonkiruokaa ja tällä toimenpiteellä tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia kansanterveydelle ja -taloudelle sekä tietysti suomalaiselle ruokakulttuurille, Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula kuvaa.

S-ruokakauppojen valikoimiin tulee paljon uusia, erityisesti kotimaisia kalatuotteita. Myös kalan hintaa lasketaan, mikä edelleen madaltaa kalan syömisen kynnystä. Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.

Tutkimuslähde: Kantar TNS Oy:n TNS Mind Monitor Ruoka 2018 -raportti

#suomunousuun #ruokamanifesti

Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Lumi julkaisee uuden nahkalaukkumalliston – laukut myyntiin vain Prismoihin17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Marketketju haluaa yllättää asiakkaitaan kotimaisten design-brändien yksinoikeusmallistoilla. Kotimainen Lumi Accessories tunnetaan laadukkaista nahkalaukuistaan, joilla on vankka ihailijakuntansa. Nyt Prisma ja Lumi aloittavat yhteistyön, jonka myötä laukut tulevat kaikkien saataville. Uuden ARKI Collection -malliston uniikit laukut tulevat yksinoikeudella myyntiin Prismoihin 17.7. Mallisto sisältää kolme erikokoista laukkua, jotka on suunniteltu avuksi arjen haasteisiin. Suunnittelussa on tavoiteltu keveyttä, toiminnallisuutta ja helppohoitoisuutta. Kaikki turha on karsittu pois. Tämä näkyy myös laukkujen hinnoissa.