Suomu nousuun – S-kaupat käärivät hihat kotimaisen kalakaupan kasvattamiseksi

S-ryhmä ryhtyy taisteluun erityisesti kotimaisen kalan puolesta. Ruokakauppojen kalatarjonnassa on ollut varaa parantaa ja nyt tilanne S-kaupoissa muuttuu. Valikoimiin tulee uusia tuotteita eri kalaheimoille, kalan hintaa lasketaan heti ja myymälöissä nostetaan esille sesongin parhaat kalat.
S-ruokakauppojen valikoimiin tulee paljon uusia, erityisesti kotimaisia kalatuotteita. Myös kalan hintaa lasketaan, mikä edelleen madaltaa kalan syömisen kynnystä. Kuva: Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen

Yli puolet suomalaisista (57 %) kertoo Kantar TNS Oy:n Ruoka 2018 -raportinmukaan pyrkivänsä lisäämään kalan osuutta ruokavaliossaan.

– Kalan syöminen kaikissa muodoissaan on fiksu valinta. Kala on maukasta ja terveellistä superfoodia. Olemme tunnistaneet kuluttajista kolmen tyylin kalaväkeä: kalapuikkoryhmän, filee-joukon ja kokonaisen kalan taitajat. Suomunousuun-ajattelun mukaisesti kaikki näistä ryhmistä löytävät valikoimistamme nyt uutta kokattavaa, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta lupaa.

Sesonkikalat uivat myymälöihin, hintoja lasketaan

Tällä hetkellä suomalaisten lautasille ui pääsääntöisesti lohta ja kirjolohta. Puhtaasti kotimaisista kaloista ykkönen on kirjolohi. Perässä tulevat silakka ja muikku.

– Kotimaisen kalan arvostusta pitää kasvattaa ja samalla lisätä sen osuutta ruokapöydissä. Suomessa on maailman parhaat kalavedet ja pyydettävää löytyy. Kotimaisen kalan syömisellä on parhaimmillaan myönteisiä vaikutuksia myös vesistöjemme ekologiaan, Antti Oksa toteaa.

Prismoissa ja S-marketeissa lanseerataan nyt myös Sesonkikala-konsepti, joka on suunniteltu yhteistyössä Satokausikalenterin kanssa. Sesonkikalojen tavoitteena on nostaa tuoreimpia ja parhaimpia kalatuotteita esille, jotta ihmiset innostuisivat ja rohkaistuisivat syömään enemmän kalaa

– S-ryhmä on ollut edelläkävijä sesonkiajattelun edistämisessä. Satokausi-kasvikset ovat osoittaneet, että ruokakulttuuri muuttuu tarvittaessa nopeasti. Myös kala on sesonkiruokaa ja tällä toimenpiteellä tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia kansanterveydelle ja -taloudelle sekä tietysti suomalaiselle ruokakulttuurille, Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula kuvaa.

S-ruokakauppojen valikoimiin tulee paljon uusia, erityisesti kotimaisia kalatuotteita. Myös kalan hintaa lasketaan, mikä edelleen madaltaa kalan syömisen kynnystä. Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.

Tutkimuslähde: Kantar TNS Oy:n TNS Mind Monitor Ruoka 2018 -raportti

#suomunousuun #ruokamanifesti

Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Kuljetusrobotti on moderni maitokärry – S-ryhmän ruoan verkkokaupan robokuljetus laajenee yli 100 myymälään vuoden loppuun mennessä14.5.2024 08:20:28 EEST | Tiedote

Päästöttömät robokuljetukset ovat vakiinnuttaneet asemansa ensimmäisen toimintavuotensa aikana ja valloittavat tulevaisuudessa uusia alueita. Itsenäisesti kulkevat ja sähköllä toimivat Starship Technologiesin robotit ovat tähän mennessä kuljettaneet Suomessa yli 150 000 tilausta. Tyypillinen tilaaja on lapsiperhe, jolle robotti kuljettaa maitoa, banaaneja ja jauhelihaa.

Prisma julkaisee täysin uuden ulkoilubrändin - mukana muun muassa kuksa, värikkäitä kuorivaatteita ja risukeitin13.5.2024 08:50:00 EEST | Tiedote

Prisman omien tuotemerkkien valikoima täydentyy 13. toukokuuta, kun hypermarketketju ja Suomen suosituin muotikauppa lanseeraa oman ulkoiluun ja retkeilyyn keskittyvän Luode12-ulkoilubrändin. Kaikissa Prisma-myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa myyntiin tulevan Luode12-tuoteperheen ensimmäiseen mallistoon sisältyy muun muassa teknisiä vaatteita, retkeilyvarusteita sekä tämän kesän pakko-ostos: punkeilta suojaavat sukat.