SuPer ja Tehy: Valtakunnansovittelija on antanut sovintoehdotuksen

Valtakunnansovittelija on tänään 2.10.2022 antanut sovintoehdotuksen SuPerin, Tehyn ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n työriitaan. Järjestöjen hallinnot käsittelevät ehdotusta.

Sovintoehdotuksen sisällöstä ei kerrota julkisuuteen ennen kuin osapuolet ovat antaneet vastauksensa valtakunnansovittelijalle. Vastaukset tulee antaa 3.10. klo 18.00.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin edustajisto: Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä24.11.2022 13:00:00 EET | Tiedote

SuPer on esittänyt viime vuosina useita ratkaisuja hoitajapulan ratkaisemiseksi, sillä henkilöstöpula on ollut tiedossa jo kauan. Palkkauksen ja työolojen parantaminen ovat keskeisimmät keinot alan veto- ja pitovoiman nostamiseksi. Työnantajien on tiedostettava ja tunnustettava lähihoitajatutkinnon tuoma osaaminen, jotta se voidaan ottaa käyttöön työpaikoilla nykyistä paremmin. – Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä. Työnantaja ei saa olla esteenä lähihoitajien laaja-alaisen osaamisen käyttöönotolle, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg sanoo.

Henkilöstömitoituksen on oltava riittävä, jotta vammaispalvelut voidaan tuottaa yksilöllisesti15.11.2022 12:19:40 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer pitää hyvänä, että hallituksen esityksessä vammaispalvelulaiksi vammaisen henkilön yksilölliset tarpeet huomioidaan paremmin, mutta lain hengen toteuttaminen käytännössä vaatii palvelun tuottajilta ajatustavan muutosta. Henkilöstömitoituksen on oltava aidosti riittävä, jotta asiakkaiden yksilölliseen palveluntarpeeseen pystytään vastaamaan.

SuPerin Paavola: Lähihoitajakoulutukseen otettava käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet11.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Opiskelupaikkojen lisäys ei tule auttamaan lähihoitajapulan ratkaisussa, vaan huomio on kiinnitettävä siihen, että alalla jo koulutettavana olevat opiskelijat valmistuvat koulutuksesta ja siirtyvät valmistumisensa jälkeen sote-alan työtehtäviin. – Parhaiten tämä toteutuu siten, että alan koulutuksiin otetaan käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: Lähihoitajien osaaminen auttaa hyvinvointialueita saavuttamaan sote-uudistuksen tavoitteet10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että hoitoalan palkkausta parannetaan ja työoloja kehitetään. Sote-uudistuksen tarkoituksena on parantaa sote-palvelujen saatavuutta. Jotta uudistuksen tavoitteet saavutetaan, on hoitoalan veto- ja pitovoimaa parannettava merkittävästi. – Palkankorotukset ja sitova hoitajamitoitus ovat hyvä alku tällä tiellä, Paavola sanoo. Paavola puhuu tänään SuPerin työmarkkinapäivillä, joille kokoontuu superilaisia luottamusmiehiä ympäri Suomen.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaki on avattava uudelleen4.11.2022 10:19:25 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola haluaa muistuttaa, että ilman varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ei varhaiskasvatuksen palveluita pystyttäisi tuottamaan. SuPer esittääkin, että varhaiskasvatuslaki avataan ja tarkastellaan erityisesti alle 3-vuotiaiden ryhmien henkilöstörakennetta. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien määrän vähentäminen suhteessa opettajien määrään vuoteen 2030 mennessä on erittäin suuri virhe, joka vaarantaa merkittävästi palveluiden saatavuuden ja heikentää alan houkuttelevuutta lähihoitajien keskuudessa.