SuPer: Lastenhoitajien on päästävä täydennyskoulutukseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaatii, että varhaiskasvatuksen lastenhoitajien (jatkossa lastenhoitajat) on päästävä täydennyskoulutukseen. - SuPer on muistuttanut koko ajan lastenhoitajien ja muun varhaiskasvatuksen henkilöstön täydennyskoulutuksesta. Silti jäsenistöltä on tullut viestiä, ettei täydennyskoulutukseen pääse, SuPerin asiantuntija Johanna Pérez kertoo.

Lähihoitaja päiväkodissa lasten kanssa

SuPerin varhaiskasvatuksen työryhmän jäsenet ihmettelevät, missä muussa ammatissa voidaan työtä ohjaavan säädöstön muuttuessa jättää työtä tekevistä henkilöistä osa kouluttamatta työn uusiin perusteisiin. Väitetään jopa, ettei lastenhoitajilla ole vastuuta suunnitelmien toteuttamisesta. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa, että lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen osallistuvat lapsen opetuksesta, kasvatuksesta ja hoidosta vastaavat henkilöt eli esimerkiksi lastenhoitajat.

Alle kolmivuotiaiden kohdalla työntekijät eivät välttämättä miellä toteuttavansa vasuja ja arjen pedagogiikkaa, vaikka sitä käytännössä tehdään jatkuvasti. Tässä näkyy jälleen yhteisen ammatillisen keskustelun puute ja täydennyskoulutuksen tarve. Päiväkodin esimiehen tehtävänä on tarjota henkilöstölle mahdollisuus perehtyä työtä ohjaaviin asiakirjoihin työaikana sekä tukea henkilöstöä keskustelemaan asiakirjojen sisällöstä ja konkretisoinnista lapsiryhmissä.

Lastenhoitajien roolia varhaiskasvatussuunnitelmien toteuttamisessa tulee selkeyttää. Uudistukset ovat pahimmillaan aiheuttaneet, että lastenhoitajat kokevat jäävänsä ulkopuolelle moniammatillisessa tiimityössä. Vasujen toteuttamisen sijaan lastenhoitajat kokevat ”säilyttävänsä” lapsia sen ajan, kun ovat heidän kanssaan. Tästä seuraa lastenhoitajille tunne, että heidän ammatillista osaamistaan ei arvosteta.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemaan kuormittuneisuuteen ja väsymykseen tulee suhtautua vakavasti, sillä se heijastuu lapsen kokemaan toiminnan laatuun. Työhyvinvoinnilla ja palkkauksella lisätään alan houkuttelevuutta.

Työryhmä arvioi raportin: ”Varhaiskasvatuksen laatu arjessa – Varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa”.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin asiantuntija Johanna Pérez, 050 563 7931

Lähihoitaja päiväkodissa lasten kanssa

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.