SuPer: Lastenhoitajien on päästävä täydennyskoulutukseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaatii, että varhaiskasvatuksen lastenhoitajien (jatkossa lastenhoitajat) on päästävä täydennyskoulutukseen. - SuPer on muistuttanut koko ajan lastenhoitajien ja muun varhaiskasvatuksen henkilöstön täydennyskoulutuksesta. Silti jäsenistöltä on tullut viestiä, ettei täydennyskoulutukseen pääse, SuPerin asiantuntija Johanna Pérez kertoo.

Lähihoitaja päiväkodissa lasten kanssa

SuPerin varhaiskasvatuksen työryhmän jäsenet ihmettelevät, missä muussa ammatissa voidaan työtä ohjaavan säädöstön muuttuessa jättää työtä tekevistä henkilöistä osa kouluttamatta työn uusiin perusteisiin. Väitetään jopa, ettei lastenhoitajilla ole vastuuta suunnitelmien toteuttamisesta. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa, että lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen osallistuvat lapsen opetuksesta, kasvatuksesta ja hoidosta vastaavat henkilöt eli esimerkiksi lastenhoitajat.

Alle kolmivuotiaiden kohdalla työntekijät eivät välttämättä miellä toteuttavansa vasuja ja arjen pedagogiikkaa, vaikka sitä käytännössä tehdään jatkuvasti. Tässä näkyy jälleen yhteisen ammatillisen keskustelun puute ja täydennyskoulutuksen tarve. Päiväkodin esimiehen tehtävänä on tarjota henkilöstölle mahdollisuus perehtyä työtä ohjaaviin asiakirjoihin työaikana sekä tukea henkilöstöä keskustelemaan asiakirjojen sisällöstä ja konkretisoinnista lapsiryhmissä.

Lastenhoitajien roolia varhaiskasvatussuunnitelmien toteuttamisessa tulee selkeyttää. Uudistukset ovat pahimmillaan aiheuttaneet, että lastenhoitajat kokevat jäävänsä ulkopuolelle moniammatillisessa tiimityössä. Vasujen toteuttamisen sijaan lastenhoitajat kokevat ”säilyttävänsä” lapsia sen ajan, kun ovat heidän kanssaan. Tästä seuraa lastenhoitajille tunne, että heidän ammatillista osaamistaan ei arvosteta.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemaan kuormittuneisuuteen ja väsymykseen tulee suhtautua vakavasti, sillä se heijastuu lapsen kokemaan toiminnan laatuun. Työhyvinvoinnilla ja palkkauksella lisätään alan houkuttelevuutta.

Työryhmä arvioi raportin: ”Varhaiskasvatuksen laatu arjessa – Varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa”.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin asiantuntija Johanna Pérez, 050 563 7931

Lähihoitaja päiväkodissa lasten kanssa

SuPerin Paavola: Rahapula ei oikeuta lain rikkomiseen – kuntien yt:t vaarantavat hoidon17.10.2019 12:13:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy kuntien ja kuntayhtymien säästötoimia, jotka kohdistuvat henkilöstöön. Toimet vaarantavat hoidon laadun ja ovat ristiriitaisia tilanteessa, jossa hoitajia tulisi todellisuudessa palkata lisää. Superilaisia on kaikkiaan yli 12 000 yhteistoimintaneuvottelujen piirissä kuntasektorilla. − Jos hoitajia lomautetaan, on työnantajan linjattava, ketkä jätetään hoitamatta, puheenjohtaja Paavola vaatii.