Finlands närvårdar-och primärskötarförbund SuPer rf

SuPer: Personaldimensioneringen får inte bli ett tomt vallöfte

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf påminner regeringsförhandlarna om den lagstadgade personaldimensioneringen i äldreomsorgen som alla partier som nu bildar regering har lovat sina väljare. Det råder ingen brist på utbildad vårdpersonal så ingenting hindrar att löftet infrias.

I flera lagar, även i grundlagen, ingår redan nu förpliktande bestämmelser om resursfördelningen i fråga om tjänsterna för äldre personer. Det har emellertid framkommit så allvarliga brister och problem när det gäller iakttagandet och övervakningen av dessa bestämmelser att det inte kan förväntas en förbättring i fråga om det svåra läge som äldreomsorgen befinner sig utan lagstadgad personaldimensionering.

– SuPer har redan i många år krävt att det i lagen om service för äldre förs in en personaldimensionering med namn på de vårdare som har avlagt examen i alla vårdenheter som tillhandahåller vård dygnet runt. Detta krav har inte försvunnit och nu är det ett löfte som ska infrias på regeringsförhandlarnas bord. Det är tid att gå från ord till handling, säger SuPers ordförande Silja Paavola.

– Partierna har lovat en personaldimensionering med minimum 0,7. Utan lagstadgad dimensionering hotas nu både de äldre och deras vårdare bli helt utlämnade.

Enligt SuPers experter är de misstankar om vårdarnas tillräcklighet som har förts fram i offentligheten när det gäller att uppfylla nya dimensioneringsbestämmelser obefogade och avsedda att ingjuta rädsla. Utanför vårdbranschen arbetar enligt olika utredningar minst tiotusentals utbildade när- och primärvårdare av vilka en stor del är beredda att återgå till uppgifter som motsvarar deras utbildning om de erbjuds heltidsarbete och ordinarie anställningsförhållanden.

– För att en lagstadgad personaldimensionering ska kunna genomföras förutsätts endast att när- och primärvårdarnas arbetsförhållanden och anställningar fås i skick. När dessa grundläggande frågor har avklarats ökar branschens dragningskraft och uppskattning betydligt och det finns också tillräckligt med vårdare för de växande behoven i framtiden, säger Paavola.

SuPer har sammanlagt närmare 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt fostran, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085