SuPer selvitti: Lähihoitajaopiskelijoiden ohjaukseen työpaikalla tarvitaan aikaa ja tukea

SuPerin julkaisema selvitys ammatillisen koulutuksen uudistuksesta paljastaa, että työelämäpainotteisuus opinnoissa toteutettiin ilman, että työpaikoilla ehdittiin valmistautua ja sopeutua muutokseen. Opiskelijoiden ohjaukseen työpaikalla tulee kuitenkin osoittaa aikaa ja tukea.

Ensi vaiheen kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista” -selvityksen mukaan työpaikoilla perehdytys ammatillisen koulutuksen muutoksiin on ollut puutteellista ja tietoa ei ole ollut tarjolla riittävästi.

Uudistuksen myötä opettajien työpanos työpaikalla tapahtuvaan opiskelijan ohjaukseen ei lisääntynyt, vaan 35 % selvityksen kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että opettajan näkyvyys työpaikalla väheni.

Uudistusta ennen tehtiin mittavia leikkauksia ammatillisen koulutuksen rahoitukseen, mikä on tarkoittanut mm. 1600 ammatillista opettajaa vähemmän aiempaan verrattuna.

Kyselyyn vastanneista 68 % oli sitä mieltä, että koulutusleikkaukset näkyvät opiskelijoiden osaamisen tasossa. Leikkausten vaikutusten arvioinneissa korostuivat opiskelijoiden heikko teoriaosaaminen ja puutteelliset valmiudet käytännön taidoissa työpaikalle tultaessa. Osalla opiskelijoista on puutteita aivan perustaidoissa sekä kielitaidossa.

Koulutuskorvausten poistaminen vaikeutti myös aluksi lähihoitajaopiskelijoiden pääsyä käytännön harjoitteluun, erityisesti erikoissairaanhoidossa. Uudistuksen tavoitteena olevat yksilölliset opintopolut edellyttävät oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä. Kyselyn tulosten perusteella tämä on toteutunut huonosti.

Valtaosa lähihoitajaopiskelijoista saa laadukasta opetusta sekä koulussa että työpaikalla. Ongelmiin on kuitenkin puututtava, jotta koulutuksen tasainen laatu voidaan turvata.

Laadun takaamiseksi pääsy- ja soveltuvuuskokeet on saatava pakollisiksi kaikkiin lähihoitajia kouluttaviin oppilaitoksiin. Tämä ei yksin riitä, sillä ammatillisen koulutuksen rahoitusta tulee parantaa, jotta mm. lähi- ja teoriaopetusta voidaan tarjota enemmän, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

Työpaikoilla opiskelijoiden ohjaukseen ei osoiteta erillistä aikaa, vaan ohjaus tapahtuu perustyön rinnalla. Kyselyyn vastanneet työpaikkaohjaajat ovat kokeneet ohjauksen suurena haasteena, sillä opiskelijoiden tavoitteet ovat yksilöllisiä ja valmiudet vaihtelevat. Nyt julkaistun selvityksen mukaan lisääntyvää ohjausvastuuta ei ole kyetty työelämässä ottamaan vastaan.

– Opiskelijoiden ohjaaminen ja arviointi on vaativaa työtä, jota tehdään nyt oman työn ohessa ja usein kiireessä,SuPerin asiantuntija Soili Nevala sanoo.

SuPerin selvitys ”Ensi vaiheen kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista – Lähihoitajaopiskelijat työpaikalla 2018 ” vastaajista 94 % on superilaisia työpaikkaohjaajia.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Soili Nevala, 050 385 4130

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.