SuPer selvitti: Lähihoitajaopiskelijoiden ohjaukseen työpaikalla tarvitaan aikaa ja tukea

SuPerin julkaisema selvitys ammatillisen koulutuksen uudistuksesta paljastaa, että työelämäpainotteisuus opinnoissa toteutettiin ilman, että työpaikoilla ehdittiin valmistautua ja sopeutua muutokseen. Opiskelijoiden ohjaukseen työpaikalla tulee kuitenkin osoittaa aikaa ja tukea.

Ensi vaiheen kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista” -selvityksen mukaan työpaikoilla perehdytys ammatillisen koulutuksen muutoksiin on ollut puutteellista ja tietoa ei ole ollut tarjolla riittävästi.

Uudistuksen myötä opettajien työpanos työpaikalla tapahtuvaan opiskelijan ohjaukseen ei lisääntynyt, vaan 35 % selvityksen kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että opettajan näkyvyys työpaikalla väheni.

Uudistusta ennen tehtiin mittavia leikkauksia ammatillisen koulutuksen rahoitukseen, mikä on tarkoittanut mm. 1600 ammatillista opettajaa vähemmän aiempaan verrattuna.

Kyselyyn vastanneista 68 % oli sitä mieltä, että koulutusleikkaukset näkyvät opiskelijoiden osaamisen tasossa. Leikkausten vaikutusten arvioinneissa korostuivat opiskelijoiden heikko teoriaosaaminen ja puutteelliset valmiudet käytännön taidoissa työpaikalle tultaessa. Osalla opiskelijoista on puutteita aivan perustaidoissa sekä kielitaidossa.

Koulutuskorvausten poistaminen vaikeutti myös aluksi lähihoitajaopiskelijoiden pääsyä käytännön harjoitteluun, erityisesti erikoissairaanhoidossa. Uudistuksen tavoitteena olevat yksilölliset opintopolut edellyttävät oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä. Kyselyn tulosten perusteella tämä on toteutunut huonosti.

Valtaosa lähihoitajaopiskelijoista saa laadukasta opetusta sekä koulussa että työpaikalla. Ongelmiin on kuitenkin puututtava, jotta koulutuksen tasainen laatu voidaan turvata.

Laadun takaamiseksi pääsy- ja soveltuvuuskokeet on saatava pakollisiksi kaikkiin lähihoitajia kouluttaviin oppilaitoksiin. Tämä ei yksin riitä, sillä ammatillisen koulutuksen rahoitusta tulee parantaa, jotta mm. lähi- ja teoriaopetusta voidaan tarjota enemmän, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

Työpaikoilla opiskelijoiden ohjaukseen ei osoiteta erillistä aikaa, vaan ohjaus tapahtuu perustyön rinnalla. Kyselyyn vastanneet työpaikkaohjaajat ovat kokeneet ohjauksen suurena haasteena, sillä opiskelijoiden tavoitteet ovat yksilöllisiä ja valmiudet vaihtelevat. Nyt julkaistun selvityksen mukaan lisääntyvää ohjausvastuuta ei ole kyetty työelämässä ottamaan vastaan.

– Opiskelijoiden ohjaaminen ja arviointi on vaativaa työtä, jota tehdään nyt oman työn ohessa ja usein kiireessä,SuPerin asiantuntija Soili Nevala sanoo.

SuPerin selvitys ”Ensi vaiheen kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista – Lähihoitajaopiskelijat työpaikalla 2018 ” vastaajista 94 % on superilaisia työpaikkaohjaajia.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Soili Nevala, 050 385 4130

SuPer och Tehy accepterade förlikningsförslaget: Avtalet för social- och hälsovården har ett eget löneprogram, coronaersättning och flera förbättringar av arbetsvillkoren3.10.2022 20:31:21 EEST | Tiedote

SuPer och Tehy har accepterat riksförlikningsmedlarens förlikningsförslag i arbetskonflikten mellan sjukskötareorganisationerna och Kommun- och välfärdsområdens arbetsgivare. Enligt förlikningsförslaget kommer medellönen per uppgift inom hälso- och sjukvårdssektorn att öka i genomsnitt med minst 17,3 % under fem år, med främre betoning så, att höjningen blir 15,3 % de första tre åren . Lösningen består av social- och hälsovårdavtalets eget treåriga löneprogram, det tidigare förhandlade kommunala löneprogrammet och de s.k. normala avtalsförhöjningarna. Dessutom innehåller lösningen en separat engångsbonus på 600 euro för några av dem som deltagit i behandlingen av coronapatienter och flera förbättringar av arbetsvillkoren.

SuPer ja Tehy hyväksyivät sovintoehdotuksen: Sote-sopimukseen oma palkkaohjelma, koronakorvaus ja useita parannuksia työoloihin3.10.2022 18:14:28 EEST | Tiedote

SuPer ja Tehy ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen hoitajajärjestöjen ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien työriitaan. Sovintoehdotuksen mukaan sote-alalla tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee keskimäärin vähintään 17,3 % viiden vuoden aikana etupainotteisesti siten, että kolmena ensimmäisenä vuonna nousu on 15,3 %. Ratkaisu koostuu sote-sopimuksen omasta kolmivuotisesta palkkaohjelmasta, aiemmin neuvotellusta kunta-alan palkkaohjelmasta sekä ns. normaaleista sopimuskorotuksista. Lisäksi ratkaisu sisältää koronapotilaiden hoitoon osallistuneille erillisen 600 euron kertapalkkion ja useita parannuksia työoloihin.

SuPerin Paavola: Vanhuksilla ja heidän hoitajillaan ei ole aikaa odottaa – hoitajamitoitusta ei saa lykätä28.9.2022 14:01:43 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii hallituksen esitystä, joka siirtää 0,7 hoitajamitoituksen toteutumisen loppuvuoteen 2023. Hallituspuolueiden edustajat kertoivat tänään asiasta Ylen aamussa. – Vanhustenhoidon arvostuksen puute näkyy tässäkin hallituksen esityksessä ja se, ettei vanhustenhoidon kriisiä edelleenkään täysin ymmärretä, Paavola sanoo. – On muistettava, että minimihoitajamitoitus on säädetty lakiin, koska monessa yksikössä koulutettua hoitohenkilökuntaa on ollut täysin riittämättömästi eivätkä asiakkaat ole saaneet tarvitsemaansa ja heille luvattua palvelua. Myös asiakasturvallisuus on vaarantunut pahasti ja tilanne on edelleen vakava, Paavola kertoo