SuPer, Tehy ja ERTO: AVAINTES:n, Seuren ja YTHS:n sopimusaloille neuvottelutulos

AVAINTES:n, Seuren ja YTHS:n sopimusaloilla työehtosopimuksesta on saavutettu viime yönä neuvottelutulos.

Liittojen hallinnot käsittelevät neuvottelutulosta lähipäivinä.

Neuvottelut sopimusaloilla aloitettiin tammikuu-maaliskuussa. Neuvotteluja vauhdittaakseen Tehy, SuPer ja ERTO julistivat AVAINTES:n sopimusalalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 10. kesäkuuta. Kielto AVAINTES-alalla ja neuvotteluita tukeneissa sairaanhoitopiireissä päättyi 30.6.2020 klo 23.59.

Osapuolet ovat saavuttaneet yhteisymmärryksen siitä, miten tulevaisuudessa toimitaan sote-alan kuntaomisteisten yhteisöjen työehdoista sopimisessa.

SuPer, Tehy ja ERTO kuuluvat neuvottelujärjestö Sote ry:hyn. Se neuvottelee AVAINTA ry:n kanssa AVAINTES:n ja YTHS:n työehtosopimuksista. SuPer ja Tehy neuvottelevat lisäksi Seuren työehtosopimusta.

AVAINTES:n soveltamisala kattaa hallinto- ja toimistohenkilöstön, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä teknisen henkilöstön. Seureen kuuluu vuokrattavia työntekijöitä. YTHS:n alla työskentelee opiskelijaterveydenhuollossa työskenteleviä.

AVAINTA:
Tehyn lakimies Oona-Maria Tonttila, p. 040 922 0639
ERTOn lakimies Heli Luukkonen, puh. 09 6132 3105

Seure:
Tehyn lakimies Oona-Maria Tonttila, p. 040 922 0639

YTHS:
Tehyn lakimies Mirja Kinnunen, p. 040 681 5308
ERTOn lakimies Heli Luukkonen, puh. 09 6132 3105

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – Vaikutuksia hoivayrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen18.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa torstaina 18.6.2020 klo 09:00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 3.7.2020 klo 23.59.

SuPerin Paavola: Suomen vanhustenhoito ei kestä hoitajamitoituksen lykkäämistä17.6.2020 15:24:51 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii hoitajamitoituksen toteuttamista sovitusti. – Sitovan 0,7 hoitajamitoituksen toteuttamiseen on löydyttävä hallitukselta rahat. Vanhustenhoidon katastrofaalinen tilanne ei kestä enää siirtämistä, Paavola toteaa. –Vanhukset ovat hoivakodissa keskimäärin kaksi vuotta ja elämän pitää olla laadukasta. Aikaa ei ole tuhlattavaksi.