SuPerin kuntavaaliteemat: Vanhustenhoito on kriittinen sektori, jonka merkitys on tunnustettava

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa vanhustenhoidon kriittisestä roolista. – Helposti unohdetaan, kuinka merkittävää työtä vanhustenhoidossa tehdään koko ajan. Koronakriisin aikana vanhustenhoito on ollut keskeisessä roolissa tartuntojen leviämisen ehkäisemisessä eli koko pandemian hoitamisessa. Kaikki vanhustenhoidon asiakkaat kuuluvat riskiryhmiin ja sairastuneet hoidetaan hoivakodeissa eikä heitä siirretä erikoissairaanhoitoon. Asukkaiden ja työntekijöiden suojaaminen tartunnoilta on vaatinut jatkuvaa riskinarviointia ja asioiden organisointia uudella tavalla, Paavola kertoo.

Työturvallisuus on hoidettava kuntoon normaaliaikana, jotta myös kriisiajoista selvitään hyvin. – Vanhustenhoidon kriittistä roolia pandemian hoitamisessa ei tunnistettu riittävän ajoissa, Paavola huomauttaa. – Pandemian alussa hoitajat unohdettiin paikoin selviämään yksin velvoitteista jatkuvan tartuntavaaran ja puutteellisen suojautumisen kanssa. Onneksi Suomessa sote-henkilöstöllä on hyvä koulutus ja ammattitaito, jotka auttavat selviytymään haastavissakin tilanteissa. On kuitenkin tunnistettava hyvissä ajoin riskit ja sektorit, joilla kriittistä työtä tehdään.

–  Kuntavaaleissa vanhustenhoito on ollut vuosikymmeniä yksi kärkiteemoista, sillä se huolettaa monia kuntalaisia. On välttämättömänä, että vanhustenhoidon tervehdyttäminen jatkuu. Ympärivuorokautisen vanhustenhoidon sitova henkilöstömitoitus on hyvä alku, ja lakia tulee noudattaa kaikissa yksiköissä kaikkina vuorokaudenaikoina. Myös kotihoidon henkilöstömitoitus on saatava kuntoon ja kaikille asiakkaille on pystyttävä tarjoamaan heille luvattu, tarpeenmukainen hoito. – Kuntalaisilla on oikeus laadukkaisiin peruspalveluihin. Niiden saatavuutta ja saavutettavuutta on parannettava, Paavola muistuttaa.

Henkilöstömitoitus ei lain voimaantulosta huolimatta ole kaikkialla kohdallaan. Laissa on määritelty minimimitoitus, mutta monessa paikassa minimi ei ole riittävä. Todellinen tarve täytyy määritellä yksikkökohtaisesti. Myös välittömän ja välillisen asiakastyön määrittämisessä on ollut ongelmia. Lain tarkoitus on, että hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön ja tukitöihin suunnataan erilliset resurssit. –  Vanhuksilla on oikeus hyvään hoitoon, osaaviin hoitajiin, riittävään ravintoon ja ulkoiluun, puheenjohtaja Paavola vaatii.

Myös kotihoitoa on kehitettävä ja huolehdittava kotihoidon riittävästä henkilöstömäärästä. Koti ei ole kaikille ikäihmisille oikea asuinpaikka, jos asiakkaan kunto ei sitä enää salli. Kaikille tuleekin osoittaa tarpeenmukainen ja turvallinen hoitopaikka.

Riittävän henkilöstömäärän lisäksi koulutuksella on merkitystä palvelujen saatavuudelle ja laadulle. Hyvä hoito sekä potilas- ja asiakasturvallisuus ja työturvallisuus edellyttävät, että kaikilla työntekijöillä on riittävä ja asianmukainen koulutus.

Lue lisää SuPerin kuntavaalitavoitteista www.superliitto.fi

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin Paavola: Kotihoitotyön laatua ja houkuttelevuutta on lisättävä organisoimalla työ uudestaan10.6.2021 05:45:00 EEST | Tiedote

Kotihoidon ongelmat ovat mittavat ja moninaiset, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Pahimmillaan säästötoimet ovat tehneet kotihoidosta asiakkaille heikkolaatuista ja työntekijöille sietämättömän kuormittavaa. Työntekijät eivät halua tehdä työtään epäeettisesti vaan lähtevät muualle. Suurin ongelma on riittämätön koulutetun hoitohenkilöstön määrä ja siten työntekijöiden terveyttä uhkaava työmäärä. – Jotta kotihoidon palveluja voidaan jatkossa tarjota, on koulutettua hoitohenkilökuntaa palkattava riittävästi. Työntekijöiden työoloja on parannettava myös organisoimalla työ uudelleen, Paavola vaatii.

SuPerin kuntavaaliteesit: Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula vaatii kestäviä ratkaisuja9.6.2021 11:04:40 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii pikaisia toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan korjaamiseksi. Sijaispula koettelee useita kuntia, ja tilanne on hankalin pääkaupunkiseudulla. – Työoloja on parannettava oleellisesti ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien arvostusta on nostettava, Paavola kertoo. – Jatkossakin varhaiskasvatus tulee säilymään kuntien vastuulla ja sen kehittämiseen tulee suunnata riittävästi rahaa.

Tehy ja SuPer: Suomen suurin alakohtainen työ- ja virkaehtosopimus syntyi2.6.2021 07:59:12 EEST | Tiedote

Viime kevään työmarkkinakierroksella kuntasektorilla sovittiin kokonaan uudesta sopimusalasta eli sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimuksesta (SOTE-sopimus) ja sen voimaantulosta alkaen 1.9.2021. Samalla sovittiin varhaiskasvatuksen opettajien siirtymisestä opetushenkilöstön sopimukseen (OVTES). Uudistukset aiheuttivat muutostarpeita myös yleiseen kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen (KVTES).

SuPerin kuntavaaliteemat: Hoitohenkilöstön vahva osaaminen on toimivien sote- ja varhaiskasvatuspalvelujen perusta1.6.2021 05:38:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutuksen merkityksestä. Hyvällä ammattitaidolla on suuri vaikutus hoidon saatavuuteen ja laatuun, asiakas- ja työturvallisuuteen sekä alan houkuttelevuuteen. – Koulutuksen laadusta ei tule säästää missään tilanteessa, Paavola vaatii. – Jos yritämme Suomessa mennä siitä mistä aita on matalin pikakouluttamalla uusia osaajia, olemme pian tilanteessa, jossa kustannukset nousevat pitkällä aikavälillä ja menetämme suuren joukon koulutettuja ammattilaisia muille aloille.

SuPer: Varhaiskasvatukseen tulee ilmoitusvelvollisuus epäkohdista ja henkilöstömitoituksen toteutumista parannetaan21.5.2021 16:07:11 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen varhaiskasvatuslain muutoksiin ja tarkennuksiin, jotka tulevat voimaan 1.8.2021. Henkilöstölle tulee ilmoitusvelvollisuus havaitsemastaan lapsen varhaiskasvatukseen kohdistuvasta epäkohdasta tai ilmeisen epäkohdan uhasta. Tarkennus koskee henkilöstömitoituksen toteutumista. Henkilöstömitoituksesta poikkeaminen ei ole mahdollista henkilöstön poissaoloista johtuvista syistä.

SuPerin Paavola: THL:n uusittu rokotusjärjestys unohtaa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön23.4.2021 13:43:11 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola arvostelee THL:n tarkennettua rokotusjärjestystä, jossa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön rokotuksia ei kiirehditä. Sote-alan henkilöstö rokotetaan pääosin ikäperusteisesti samaan aikaan kuin muu väestö. – Tällä ratkaisulla vaarannetaan sote- ja kasvatusalan henkilöstön terveys ja jaksaminen ja pitkitetään pandemiasta selviytymistä, Paavola varoittaa. – Rokotusten viivästyminen vaarantaa tarpeenmukaisen hoidon ja hoivan saatavuuden muuten kuin kiireellisen hoidon osalta. Emme saa rakentaa sellaista hoito- ja hoivavelkaa, jota ei koskaan pystytä kuromaan umpeen.