SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

Lähihoitaja sairaalan vuodeosastolla

Hoitajamitoituksen nostamisessa on puhuttu siirtymäajasta. Julkisuudessa on tuotu esiin, että hoitajamitoituksen korjaus tapahtuisi käytännössä vasta seuraavalla hallituskaudella. Tämä on aivan liian myöhäinen ajankohta. – Olemme jo nyt tilanteessa, jossa potilas- ja asiakasturvallisuus sekä myös työturvallisuus ovat vaarantuneet merkittävästi, puheenjohtaja Paavola muistuttaa. – Siirtymäaikoihin ei missään nimessä ole varaa.

Ympärivuorokautiseen vanhustenhoitoon pääsee hyvin korkeilla kriteereillä. Asiakkaan on kärsittävä sairauksista, joiden vuoksi toimintakyky on heikentynyt niin merkittävästi, ettei hän pärjää edes kotihoidon turvin kotona. Ympärivuorokautisessa vanhustenhoidossa asiakkaat ovat monisairaita ja tarvitsevat jatkuvaa ammattihenkilöiden apua ja arviointia.

On tosiasia, että vanhustenhoidosta on paennut henkilökuntaa muille sektoreille huonojen työolojen ja heikon palkkauksen vuoksi. Alan vetovoima on kärsinyt voimakkaasti siitä, ettei vanhustenhoidossa voi tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisi ja epäkohtien esiin nostamisesta seuraa työnantajan vastatoimia. Hoitajien työmoraali on korkea ja tilanne kuormittaa valtavasti työpaikoilla.

Hoitajia saadaan palaamaan alalle, kun epäkohtiin puututaan. Samalla rakennetaan luottamusta, joka on menetetty viime vuosina. Alan epäkohtia täytyy korjata poistamalla kaikki tukityöt hoitajilta ja palkkaamalla niihin tehtäviin avustavaa henkilökuntaa. Jo nykyinen henkilöstömitoitus on virheellinen, koska koulutetun hoitohenkilökunnan työhön sisällytetään runsaasti muutakin kuin hoitotyötä.

Ennen vanhuspalvelulain uudistamista voidaan aloittaa siitä, että koulutetun hoitohenkilökunnan työnkuvan pitää olla hoitamista. Tukipalvelut, kuten siivoustyö sekä ruoka- ja pyykkihuolto, annetaan muiden ammattilaisten tehtäväksi. Tällä saadaan lisää aikaa varsinaiselle hoitotyölle.

On huomioitava, että muun muassa hygienian hoito on hoitotyötä. Lisäksi ulkoilutilanne on ammattilaiselle hetki havainnoida hoidettavan psyykkistä ja fyysistä vointia. Varsinaisen hoitotyön tulee olla koulutettujen hoitajien tehtävä.

Työntekijöille, jotka haluavat tehdä työtä kokoaikaisesti, on tarjottava mahdollisuus tähän. Erityisesti yksityisellä sektorilla on paljon epätyypillisiä työsuhteita.

Hallitusohjelmassa luvattu 70 miljoonaa ei riitä luvatun 0,7:n hoitajamitoituksen toteuttamiseen. Hallituksen tulee lisätä rahoitusta elokuun kehysriihessä.

Lähihoitaja sairaalan vuodeosastolla

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.