SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

Lähihoitaja sairaalan vuodeosastolla

Hoitajamitoituksen nostamisessa on puhuttu siirtymäajasta. Julkisuudessa on tuotu esiin, että hoitajamitoituksen korjaus tapahtuisi käytännössä vasta seuraavalla hallituskaudella. Tämä on aivan liian myöhäinen ajankohta. – Olemme jo nyt tilanteessa, jossa potilas- ja asiakasturvallisuus sekä myös työturvallisuus ovat vaarantuneet merkittävästi, puheenjohtaja Paavola muistuttaa. – Siirtymäaikoihin ei missään nimessä ole varaa.

Ympärivuorokautiseen vanhustenhoitoon pääsee hyvin korkeilla kriteereillä. Asiakkaan on kärsittävä sairauksista, joiden vuoksi toimintakyky on heikentynyt niin merkittävästi, ettei hän pärjää edes kotihoidon turvin kotona. Ympärivuorokautisessa vanhustenhoidossa asiakkaat ovat monisairaita ja tarvitsevat jatkuvaa ammattihenkilöiden apua ja arviointia.

On tosiasia, että vanhustenhoidosta on paennut henkilökuntaa muille sektoreille huonojen työolojen ja heikon palkkauksen vuoksi. Alan vetovoima on kärsinyt voimakkaasti siitä, ettei vanhustenhoidossa voi tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisi ja epäkohtien esiin nostamisesta seuraa työnantajan vastatoimia. Hoitajien työmoraali on korkea ja tilanne kuormittaa valtavasti työpaikoilla.

Hoitajia saadaan palaamaan alalle, kun epäkohtiin puututaan. Samalla rakennetaan luottamusta, joka on menetetty viime vuosina. Alan epäkohtia täytyy korjata poistamalla kaikki tukityöt hoitajilta ja palkkaamalla niihin tehtäviin avustavaa henkilökuntaa. Jo nykyinen henkilöstömitoitus on virheellinen, koska koulutetun hoitohenkilökunnan työhön sisällytetään runsaasti muutakin kuin hoitotyötä.

Ennen vanhuspalvelulain uudistamista voidaan aloittaa siitä, että koulutetun hoitohenkilökunnan työnkuvan pitää olla hoitamista. Tukipalvelut, kuten siivoustyö sekä ruoka- ja pyykkihuolto, annetaan muiden ammattilaisten tehtäväksi. Tällä saadaan lisää aikaa varsinaiselle hoitotyölle.

On huomioitava, että muun muassa hygienian hoito on hoitotyötä. Lisäksi ulkoilutilanne on ammattilaiselle hetki havainnoida hoidettavan psyykkistä ja fyysistä vointia. Varsinaisen hoitotyön tulee olla koulutettujen hoitajien tehtävä.

Työntekijöille, jotka haluavat tehdä työtä kokoaikaisesti, on tarjottava mahdollisuus tähän. Erityisesti yksityisellä sektorilla on paljon epätyypillisiä työsuhteita.

Hallitusohjelmassa luvattu 70 miljoonaa ei riitä luvatun 0,7:n hoitajamitoituksen toteuttamiseen. Hallituksen tulee lisätä rahoitusta elokuun kehysriihessä.

Lähihoitaja sairaalan vuodeosastolla

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitus on kohtalonkysymys vanhustenhoidolle11.9.2019 15:20:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii pääministeri Antti Rinnettä 0,7:n hoitajamitoituksen siirtymisestä. Pääministeri Rinne ilmoitti puoluejohtajien paneelissa Kuntamarkkinoilla, että 4 000 hoitajan ja lääkärin saaminen tällä vaalikaudella on mahdottomuus. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää ilmoitusta kohtalonkysymyksenä vanhustenhoidolle. – Hoitajat eivät enää odota vuosia. Tilanne on todella kestämätön kentällä, Paavola varoittaa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Kunta-alan työpaikat on turvattava28.8.2019 10:23:40 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii, että kunta-alan työpaikat on turvattava. Hallituksen on korvattava kunnille kikystä aiheutuneet menetykset. Kun kilpailukykysopimus (kiky) tehtiin vuonna 2016, SuPerin ehtona oli, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin turvatakseen työpaikat, mikäli kuntatalous näyttää negatiiviselta. – On erittäin tärkeää, että hoitajien työpaikat säilyvät ja peruspalvelut voidaan tuottaa laadukkaina, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.