SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita

Suurella osalla hoitajista on takana hyvin erilainen ja henkisesti kuormittava kevät sekä kesä ja tilanne jatkuu edelleen. Koronaepidemia siirsi hoitajia työskentelemään heille vieraissa paikoissa ja olosuhteissa lyhyellä varoitusajalla usein ilman riittävää perehdytystä ja suojavarustusta. Toimintaohjeet ja käsitteet erilaisista maskeista ja suojaimista sekä niiden suojaavuudesta olivat ristiriitaisia. Suojavarusteita ei myöskään aina ollut saatavilla, mikä vaaransi hoitajien ja hoidettavien turvallisuuden.
Potilas- ja asiakasturvallisuus on koko hoitotyön perusta ja keskeinen osa hoidon laatua. Voidakseen työskennellä ja toimia asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä hyväksi, on hoitajilla oltava tarvittavat tiedot, taidot ja välineet turvallisen hoidon toteutukseen.
Nopeasti muuttuvat tilanteet edellyttävät hoitajilta ammattitaidon ylläpitämistä, joka perustuu laadukkaaseen tutkintoon ja sitä tukevaan täydennyskoulutukseen. Työnantajan tuleekin tukea ja kannustaa jatkuvaan oppimiseen.
Työntekijöiden perehdyttämisestä sekä riittävästä hoitajamitoituksesta on huolehdittava. Poikkeusolojen aikana hoitajat joutuivat monin paikoin työskentelemään vajaalla henkilöstöllä kovassa kiireessä, mikä jo itsessään altistaa virheille ja vaarantaa hoidon turvallisuuden.
Poikkeusolot osoittivat, että työpaikoilla tarvitaan turvallisuutta edistäviä toimia. Työssä jaksamisensa tueksi hoitajat tarvitsevat konkreettisia tekoja ja ohjeita työnantajan taholta. Jäsenten yhteydenottojen perusteella työnantajat eivät olleet kiinnittäneet riittävästi tai lainkaan huomiota henkilöstön jaksamiseen ja henkiseen kuormittumiseen. Tämä saattaa näkyä mahdollisen toisen aallon tullessa ja yleisenä sairauspoissaolojen lisääntymisenä.
Nyt tarvitaan toimia työhyvinvoinnin edistämiseksi ja yhteistyön kehittämistä moniammatillisesti. Päivän teeman mukaisesti ”Henkilöstön turvallisuus puheeksi!” turvallisuus tulee ottaa kaikilla työpaikoilla kehittämiskohteeksi. Ammattitaitoinen ja hyvinvoiva hoitaja on potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäjä.
SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.
Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerRatamestarinkatu 12
00520 HELSINKI
09 2727 910http://www.superliitto.fi
SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
SuPer: Teknologia ei ole syy alittaa 0,6:n henkilöstömitoitusta – hoidon tarve usein suurempi8.12.2025 13:55:54 EET | Tiedote
Vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa 0,6:n henkilöstömitoitus on minimi, jota ei saa alittaa. – Teknologia voi tukea hoitotyötä, mutta se ei voi korvata läsnä olevaa, koulutettua hoitohenkilöstöä, joka vastaa ikäihmisten välittömästä hoivasta, turvallisuudesta sekä inhimillisestä kohtaamisesta, SuPerin puheenjohtaja Inberg sanoo.
SuPerin Inberg: Oppisopimusopiskelija ei saa työskennellä yksin ilman ohjausta8.12.2025 05:00:00 EET | Tiedote
SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa, että oppisopimusopiskelija ei saa työskennellä yksin ilman ohjausta. Sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja ohjausalalla on huomioitava vastuukysymykset, asiakas- ja potilasturvallisuus sekä työsuojelu. Yksin työskentely estää myös oppimisen ja ohjauksen toteutumisen tavoitteiden mukaisesti.
SuPer: Yksityisen varhaiskasvatuksen elinehto on kilpailukykyiset työehdot3.12.2025 09:55:40 EET | Tiedote
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer neuvottelee yhdessä muiden järjestöjen kanssa täysin uutta työehtosopimusta yksityiselle varhaiskasvatusalalle. Tärkeimpänä tavoitteena on varmistaa ammattilaisten saatavuus ja pysyvyys.
SuPerin Inberg: Teknologia ei saa murentaa hoivan minimitasoa24.11.2025 08:56:11 EET | Tiedote
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg torjuu jyrkästi Hyvinvointiala HALI ry:n esityksen, jonka mukaan terveysteknologialla voitaisiin alittaa ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen vähimmäishenkilöstömitoitus 0,6. – Teknologian tehtävä on tukea hoitohenkilöstöä ja parantaa hoidon laatua, ei mahdollistaa henkilöstön vähentämistä jo nyt liian tiukasta vähimmäismitoituksesta, Inberg kertoo.
Hyvinvointialueiden kriisiin luvattu korjaus – SuPer kannattaa parlamentaarista yhteistyötä13.11.2025 16:23:44 EET | Tiedote
Hyvinvointialueiden rahoituskriisi on noussut vahvasti sekä hallituksen että opposition agendalle. Molemmilta suunnilta on nyt luvattu konkreettisia toimia tilanteen korjaamiseksi. SuPer pitää tärkeänä, että sote-palveluiden rahoitusmallia korjataan parlamentaarisesti ja yhdessä yli puoluerajojen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
